PRACA W DOMU JAK TO ZORGANIZOWAĆ

Coraz więcej ludzi rezygnuje z długich dojazdów do pracy i decyduje się na pracę z domu. Zarówno będąc na etacie, jak i prowadząc własną firmę. Praca „w domowych pieleszach” może być wyzwaniem i zagrożeniem np. dla produktywności. Jak zachować koncentrację i skuteczność pracując we własnym salonie? Jak utrzymać równowagę między życiem zawodowym a prywatnym? Są metody, dzięki którym można oswoić ten system pracy i przekuć w coś pozytywnego w życiu!

 


1. Opracuj stały grafik i zapoznaj z nim swoich bliskich.

Wyodrębnij w tygodniu dni i godziny robocze. Staraj się ich nie zmieniać. Jeżeli zwykle zaczynałeś pracę o 9, co może cię powstrzymywać od rozpoczęcia jej o tej samej porze w domu? Zmieniło się miejsce pracy, ale nie jej ilość, więc staraj się każdego dnia przeznaczać odpowiedni czas na realizację zadań biznesowych. Nie daj się rozpraszać zewnętrznym czynnikom, np. pracuj z dala od telewizora i...kuchni! Bardzo ważne jest, aby twoi bliscy i znajomi również stosowali się do tej zasady. To, że pracujesz w domu nie znaczy, że o każdej porze możesz pozwolić sobie na pogaduchy z koleżanką przy kawie. Automatyczny SMS „Jestem w pracy i nie mogę teraz rozmawiać. Proszę zostaw wiadomość – oddzwonię.” - powinien w bezbolesny sposób uregulować sytuację ze znajomymi.

2. Ustal jasne granice i zasady.

Opracowując swój domowy grafik pracy, nie zapomnij o przerwach. Wykorzystaj je na zaparzenie kawy, przekąskę, a nawet szybki spacer z psem czy krótki trening. Nie nadużywaj jednak wolnego czasu. Nie wykonuj wciągających czynności, jak oglądanie telewizji, granie w gry czy...gotowanie obiadu, bo możesz stracić poczucie czasu.
Do pracy, bez względu czy wykonujesz ją w sąsiednim pokoju, czy w odległym o 20 kilometrów biurze należy się odpowiednio...ubrać. Nie bagatelizuj tego. Istnieją nieliczni, którzy są w stanie efektywnie pracować w piżamie lub ulubionym rozciągniętym swetrze z czasów liceum. Pamiętaj, że to jak wyglądasz, wpływa na to, jak się czujesz. Ubranie wyprasowanej koszuli i czystych spodni, lekki makijaż czy ogarnięcie fryzury zajmuje o poranku najwyżej kwadrans, a procentuje dobrym samopoczuciem i motywacją do działania!

3. Znajdź swoje stałe miejsce pracy.

Jeżeli nie posiadasz odrębnego pokoju, który można przeznaczyć na domowe biuro, wygospodaruj sobie kącik do pracy np. w salonie lub nawet, w sypialni. Dobrze, aby znajdowało się w pobliżu okna, aby korzystać z dużej ilości naturalnego światła. Dodatkowo przeszklenie optycznie powiększa przestrzeń, więc nawet mając do dyspozycji niewielki kawałek pomieszczenia unikniesz klaustrofobicznego uczucia ciasnoty. W większości przypadków praca w domu wiąże się z dużą ilością czasu spędzonego przy komputerze. Do tego wystarczy biurko, wygodny fotel, organizer na przybory do pisania, miejsce na drukarkę i szafkę na najważniejsze dokumenty. Przestrzeń roboczą możesz wizualnie wydzielić dekoracjami, takimi jak dywan, ażurowa półka na dokumenty, ustawione pod kątem biurko, stojąca lampa, rośliny doniczkowe. Pozostając w tym samym pomieszczeniu zyskach poczucie przytulnej izolacji.

4. Elastyczność z umiarem.

Elastyczność wykonywania pracy jest zaletą, ale trzeba umieć się z nią obchodzić. Ważna wizyta u lekarza, długo odkładana wizyta z nauczycielem dziecka, a nawet potrzeba kupienia prezentu na zbliżające się urodziny przyjaciółki to sprawy, które szybciej załatwisz w ciągu dnia unikając kolejek i korków. Skorzystaj z elastyczności pracy w domu, jednak nie nadużywaj tego, aby nie narobić sobie zaległości i nie siedzieć po nocach.

5. Jeżeli jesteś częścią zespołu, znajdź czas dla współpracowników.

Jeżeli rodzaj twojej umowy o pracę nie wymaga częstych kontaktów lub bycia dyspozycyjnym online w określonych godzinach, staraj się organizować spotkania w biurze raz w miesiącu lub wideokonferencje. To sposób na pozostanie w dobrej relacji z firmą i kolegami z pracy, podkreślenie wspólnych celów i niezwykły zastrzyk motywacyjny.

6. Korzystaj z technologii.

Utrzymać dyscyplinę pomogą ciekawe aplikacje jak np. wtyczka blokująca możliwość logowania do Facebooka w określonych godzinach, blokada uniemożliwiająca włączenie telewizora, kalendarz rozliczający z terminów, jak np. Evernote czy Todolist.

7. Podziel zadania na priorytety.

Każdego dnia wyznacz 3 najważniejsze czynności do wykonania, tak jakby bez nich miał się zawalić świat! Postanów, że dopiero po zrealizowaniu tych trzech zadań zrobisz pierwszą przerwę w pracy. Wtedy, nawet jeśli skusisz się na dłuższą przerwę lub wypadnie ci coś pilnego niezwiązanego z pracą, będziesz miał poczucie, że nie zmarnowałeś swojego czasu i załatwiłeś najpilniejsze sprawy.

8. Unikaj:

-Pracy bez regularnych przerw – ucierpi na tym twoja motywacja, satysfakcja z pracy i produktywność
-Izolacji biznesowej – od czasu do czasu odwiedzaj biuro, uczestnicz w wideo-konferencjach, odwiedzaj targi biznesowe, czytaj branżową prasę i śledź media społecznościowe
-Rozpraszaczy – szkoda, aby serial, który możesz obejrzeć w każdej chwili wpłynął na słabą wydajność i mniejsze zarobki.

Stosując się do powyższych wskazówek, możesz sprawić, że praca w domu będzie bardzo wydajna i satysfakcjonująca.