Czego małe firmy mogą nauczyć się od korporacji?

Firmy obserwują się wzajemnie pod kątem oceny konkurencji. Czasami warto jednak sięgnąć wzrokiem poza obszar własnej działalności  i zwrócić uwagę na działania oraz narzędzia stosowane przez wszystkie odnoszące sukcesy przedsiębiorstwa, w tym głównie duże firmy. Wbrew pozorom świat korporacji jest doskonałym źródłem informacji dotyczących dobrych praktyk biznesowych, z których warto skorzystać. Poniżej przedstawiamy porady, które są na co dzień stosowane przez rekiny biznesu. 

 

1.Dobrze poznaj swoich klientów

Duże firmy poświęcają mnóstwo czasu i funduszy na zdobywanie wiedzy o swoich klientach oraz klientach potencjalnych, zanim wydadzą produkt lub usługę. Wykorzystując kontakt z lojalnymi klientami oraz narzędzia marketingowe, można zdobyć wiele istotnych  dla rozwoju firmy informacji. Co należy wiedzieć? Przede wszystkim czy twój produkt lub usługa odpowiednio uwzględnia ich potrzeby? Czy jest odpowiedzią na ich problemy? Czy przekaz zewnętrzny firmy jest przez nich zauważany i dobrze odbierany? Słuchając klientów możesz zaoferować im dokładnie to, czego szukają oraz przedstawić swoją ofertę tak, aby wzbudziła ich zainteresowanie. Niskobudżetowo najlepiej jest wykorzystać w tym celu nieocenione w biznesie social media, można też działać aktywnie na rynku lokalnym.

Jak to zrobić?

  • Wysyłaj do stałych klientów newslettery, w których umieścisz pytanie/sondę. Zadbaj o to, aby klient wraz z prośbą o oddanie opinii otrzymał treści, które będą dla niego przydatne np. prowadząc centrum dietetyczne, możesz podarować klientom poradniki/artykuły "Pomysły na wysokoenergetyczne śniadania" lub "Czym zastępować słodycze w diecie"
  • poproś o wystawienie opinii lub wzięcie udziału w ankiecie dotyczącej nowej linii produktów/usług na portalach społecznościowych. Klienci chcą mieć większe prawo wyboru i decydowania o swoich inwestycjach. Niech zadecydują o wyglądzie nowej etykiety lub wybiorą rodzaj gratisu w promocji.
  • twórz proste ankiety z pytaniami wyboru i maksymalnie dwoma pytaniami otwartymi. Tak, aby odbiorca miał wrażenie, że nie trwoni czasu, a jednocześnie słuszne czuł, że jego opinia jest fundamentalna dla lepszego funkcjonowania danej firmy.
  • zorganizuj wydarzenie: drzwi otwarte lub wydarzenie dedykowane np. dzień ogrodnika, dzień uśmiechu, dzień motoryzacji – w zależności od branży w jakiej działasz. Przygotuj na ten czas ciekawe atrakcje i promocje (edukacyjny wykład branżowy dla klientów, forum dyskusyjne z poradami eksperta, darmowe próbki produktów, konkursy). Wydarzenie służy promocji, ale też poznaniu odbiorców. Na podstawie przybyłych osób i ich poziomu zaangażowania, rozmów z nimi i wypełnionych ankiet, będziesz w stanie lepiej zrozumieć klientów. Poznasz ich wiedzę, potrzeby, ich wiek oraz zamożność oraz wiele innych danych, które mają znaczenie podczas kreowania wizerunku marki, planowania kampanii reklamowych i innych zabiegów marketingowych.

2. Dbaj o pracowników

Skoncentrowanie się na pracownikach jest jedną z podstawowych gałęzi prowadzenia dobrego biznesu. Zachowując kulturę, budując standardy firmowe, dbając o szkolenia, okazując zaufanie i doceniając pracowników sprawiasz, że są oni zmotywowani do rzetelnej pracy i dalszego rozwoju zawodowego oraz samej firmy. Lojalni pracownicy stanowią zgrany zespół i są sercem przedsiębiorstwa.

Aby stworzyć wymarzony zespół pracowników, należy zadbać o wiele więcej niż umowa o pracę, prywatne ubezpieczenie zdrowotne czy świąteczne bonusy. Pozwól pracownikom spełniać określone role, ale także czuć, że są częścią rozwijającego się biznesu.

Jak to zrobić?

  • Wieloetapowa rekrutacja pracowników – małe i średnie firmy często wybierają pracowników zbyt pochopnie, tylko na podstawie CV i krótkiej rozmowy, z reguły z właścicielem firmy. Duże przedsiębiorstwa i korporacje przygotowują rekrutację w oparciu o doświadczenie z psychologii biznesu. CV jest traktowane jako wyrażenie chęci wzięcia udziału w dalszej rekrutacji, która polega na rozmowach oceniających determinację, kompetencje i pasję kandydata do pracy, przeprowadzaniu testów logicznych i krótkich 1-7 dniowych odpłatnych okresów próbnych.
  • Spotkania kadry i zbieranie feedbacku – organizując cykliczne spotkania mające na celu rozwiązać jakiś problem, zwiększyć sprzedaż lub poddać ważny temat dyskusji, trzymasz rękę na pulsie i widzisz, jak bardzo pracownicy angażują się w wykonywanie swoich zadań oraz otrzymujesz wartościową informację zwrotną od zespołu na dany temat. Kwartalne anonimowe ankiety zbierane wśród pracowników mogą również pokazać ich opinię o firmie, pomysły na rozwój, poziom zadowolenia oraz potrzeby.
  • Szkolenia, awanse, delegowanie zadań – wraz z rozwojem firmy nie oczekuj, że ta sama osoba będzie naturalnie i sukcesywnie przejmować nowe obowiązki i uczyć się ich w tym samym wymiarze godzin i za te same co wcześniej przywileje. Jeżeli zwiększa się zakres pracy należy rozważyć poszerzenie zespołu lub doszkolenie pracowników i odpowiednie gratyfikacje. Dodatkowo warto inwestować w regularne szkolenia kadry z biznesu, reklamy i obsługi klienta, aby zdobytą wiedzę zespół efektywnie wykorzystywał w pracy płynnie podążając za narzucanymi przez rynek zmianami. Oszczędzanie na rzetelnej pracy przynosi tylko negatywne skutki: złe relacje między współpracownikami i szefem, brak zaangażowania, spadki wydajności, a ostatecznie utrata wartościowej kadry. Przykładem może być recepcjonista w hotelu, który otrzymuje polecenie zajęcia się mediami społecznościowymi lub rozwieszaniem ulotek. Wizerunkiem online powinna zajmować się osoba z PR. A roznoszenie ulotek, należy zlecić zewnętrznej firmie.

3.Znaj swoje miejsce w firmie – bądź szefem.

W jednoosobowych działalnościach gospodarczych lub kilkuosobowych spółkach często właściciele nie tylko zakładają i inwestują w przedsięwzięcie, planują strategie, zajmują się reklamą, ale też sprzedażą i wykonywaniem usług. W najlepszym wypadku zlecają biurze rachunkowemu prowadzenie księgowości i tu delegowanie zadań się kończy. Oczywiście, tak często wyglądają początki. Ale już wtedy należy szukać rozwiązań do dzielenia obowiązków. Efektem zlecania konkretnych usług, związanych z obsługą firmy, jest dobrze wykonana praca i czas na zajęcie się rozwojem firmy. Możliwość budowania zespołu może potrwać, ale powinna być wpisana w strategię rozwoju firmy.

Jak to zrobić?

  • Przeprowadź analizę potrzeb i kosztów, aby ocenić ile pieniędzy możesz zainwestować miesięcznie w budowanie kadry. Oceń ile potrzebujesz czasu na zebranie środków. Być może już teraz chętnie zlecisz budowanie kampanii reklamowych czy prowadzenie social media doświadczonej firmie zewnętrznej? A zyskany czas poświęcisz na planowanie rozwoju firmy, podejmowanie strategicznych decyzji i nawiązywanie kontaktów biznesowych.
  • Zaufaj tym, których zatrudniasz. Jeżeli przeprowadziłeś zaawansowaną rekrutację i zatrudniłeś np. świetnego logistyka i PR-owca, pozwól im działać i podejmować decyzje w swoim obszarze. Są tam po to, aby zrobić to co potrafią najlepiej. Czy wydzwaniasz do biura rachunkowego kilka razy w miesiącu, aby upewnić się, że księgowi wypełnili niezbędne deklaracje i pamiętają o terminach? Nie, ponieważ ufasz, że płacisz za rzetelnie wykonaną usługę. Kontrolowanie powinno być cykliczne, oparte o merytoryczne spotkania i raporty.
  • 4.Prowadzisz małą firmę, ale marzysz o rozwoju? Świetnie. Zawsze lepiej myśleć do przodu i nie bać się podnosić poprzeczki. Tylko w ten sposób możesz naprawdę zrealizować marzenie o powiększeniu firmy. Największe i znane marki rozpoczynały swą działalność w pocie czoła, przy wsparciu najbliższych lub w walce z krytyką, przy niskim budżecie, podejmując ogromne ryzyko. W garażu zaczynał m.in. Jeff Bezos, założyciel firmy Amazon. Zarejestrował sklep internetowy w 1994 roku, a pierwszą książkę sprzedał dopiero po roku. Steve Jobs zbudował pierwsze 50 komputerów wraz z przyjaciółmi w garażu sowich rodziców. Najsłynniejsze firmy zaczynały małym krokami. Większości z nich zajęło dziesięciolecia, aby dotrzeć tam, gdzie są dzisiaj. Nie zaczęli od próby utworzenia Amazon czy Apple. Zaczęli od utworzenia internetowej księgarni i komputera. Chociaż za każdą z tych firm stoi duże nazwisko, w rzeczywistości osoby te były otoczone pasjonatami i współpracownikami, którzy mieli realny wpływ na rozwój firmy.

Jak to zrobić?

  • Poświęcić czas na analizę działań korporacji: obejrzyj ich reklamy, przeczytaj broszury, odwiedź ich strony internetowe i śledź kanały social media.
  • Zainspiruj się: poczytaj o początkach firm, które są dla ciebie inspiracją.