DIAGNOZA. PORADNICTWO. SZKOLENIA. CZYLI CO OFERUJE PSYCHOSFERA?

PsychoSfera istnieje na rynku już 7 lat, przez ten czas specjaliści tam pracujący zrealizowali już setki godzin spotkań wspierających i terapeutycznych, pomogli wielu osobom. PsychoSfera oferuje profesjonalną diagnozę problemu, z którym przychodzi Klient, określa indywidualny plan działania i ustala cele do pracy. Poradnia działa również w przestrzeni szkoleniowej, oferując rozwój kompetencji interpersonalnych. O początkach i ofercie poradni, zespole pracowników, a także wpływie pandemii na zachowania ludzi porozmawiamy z założycielką PsychoSfery, psycholog dr Agnieszką Palacz-Chrisidis.

ML: Może na początek pytanie, jak to się zaczęło, że otworzyła Pani własny gabinet psychoterapii?

Agnieszka Palacz-Chrisidis: Początkowo byłam związana z obszarem szkoleń i warsztatów. Byłam pracownikiem naukowo-dydaktycznym w instytucie psychologii jednej z lubelskich uczelni i jednocześnie robiłam doktorat z psychologii. W pewnym momencie poczułam, że chcę założyć własną firmę i działać na swoich zasadach. Już wtedy byłam psychoterapeutą uzależnień i łączyłam tę tematykę z pracą szkoleniową. Od początku mojej pracy ważne było dla mnie zdobywanie kompetencji, dlatego odbywałam praktyki, staże, byłam wolontariuszką w poradni. Klientów indywidualnych na konsultacje psychologiczne, a potem na terapie zaczęłam przyjmować nieco później, kiedy zyskałam kompetencje i więcej doświadczenia w pracy z ludźmi.

ML: Kiedy to było?

APC: Swoją firmę założyłam w 2014 roku i od tego czasu rozwijam ją i podejmuję współpracę z kolejnymi specjalistami. Na początku byłam tylko ja, natomiast dzisiaj PsychoSfera to poradnia psychologiczna i jednostka medyczna, w której usługi pomocowe świadczy 10 specjalistów. Dzisiaj też nie prowadzę już PsychoSfery sama pod względem organizacyjnym, na szczęście mam ogromne wsparcie Asi, która przejęła ode mnie część obowiązków i teraz prowadzimy firmę razem.

ML: Zdaję sobie sprawę, że to tajemnica zawodowa, ale proszę ogólnie powiedzieć, z jakimi problemami przychodzą do Pani klienci?

APC: Rzeczywiście obowiązuje mnie tajemnica zawodowa, dotyczy ona indywidualnych klientów i szczegółów na ich temat. Jeśli miałabym powiedzieć ogólnie, z jakimi kwestiami zgłaszają się do nas klienci, to głównie są to kryzysy, które pojawiają się w różnych obszarach życia. Nasi pacjenci zmagają się między innymi z lękami, trudnościami emocjonalnymi, uzależnieniami.

ML: Diagnoza, poradnictwo, szkolenia – takie punkty widnieją na stronie internetowej poradni. Proszę je rozwinąć i opisać każdy z nich.

APC: Punkty te znalazły się w nazwie firmy kiedy ją zakładałam i myślałam, że zawsze będę pracowała w niej sama. Miałam w głowie wizję tworzenia takich bloków do pracy z klientami: zdiagnozowanie funkcjonowania i potrzeb, poradnictwo psychologiczne, ale tutaj również prowadzenie szkoleń oraz warsztatów z zakresu kompetencji interpersonalnych czy profilaktyki uzależnień. 

Aktualnie PsychoSfera rozwinęła się mocno i realizujemy takie działania jak diagnoza psychologiczna, poradnictwo psychologiczne, psychoterapia, psychoterapia uzależnień, diagnoza i leczenie psychiatryczne, warsztaty rozwojowe dla kobiet i dzieci. A także konsultacje położnej dla naszych klientek, które są w ciąży lub chcą się do niej przygotować. Współpracujemy także z lekarzem ginekologiem, który merytorycznie może wesprzeć nasze pacjentki, na ten moment jednak wyłącznie w formie konsultacji online.

ML: Znalazłem informację o Internetowej Grupie Rozwoju dla Kobiet, dla Nastolatek, dla osób opiekujących się osobami starszymi. Czym są te grupy? Jak działają?

APC: Są to warsztaty rozwojowe, prowadzone przez naszych specjalistów dla różnych grup osób. Z jednej strony proponujemy pracę nad tematami, które z punktu widzenia naszych doświadczeń i wiedzy są ważne dla wzmocnienia konstruktywnych sposobów radzenia sobie z różnymi trudnościami, a z drugiej strony w trakcie trwania takich warsztatów jesteśmy otwarci na tematy wnoszone przez grupę i z tym też pracujemy. Proponujemy dodatkowo konsultacje indywidualne, dla osób chętnych, aby zmaksymalizować efekty. Jesteśmy dumni z tych warsztatów, bardzo długo pracowaliśmy w zespole nad ich formułą i mamy przekonanie, że bardzo dobrze służą one naszym klientom.

ML: A jaki zespół ludzi tworzy PsychoSferę? Widziałem, że wśród specjalistów są również osoby zajmujące się coachingiem oraz położnictwem.

APC: Współpracuję z wieloma specjalistami, teraz na stałe jest nas 10 osób. W zespole mamy lekarza psychiatrę, 7 psychologów, a także położną i lekarza ginekologa. Wyjątkowo ważne jest dla mnie, aby osoby, z którymi współpracuję świadczyły usługi na najwyższym poziomie, dlatego każdy ze specjalistów regularnie podnosi swoje kompetencje i zdobywa kolejne certyfikaty. Psycholodzy w naszym zespole posiadają certyfikaty psychoterapeutów uzależnień, a także kształcą się w innych obszarach psychoterapii m.in. poznawczo-behawioralnej czy środowiskowej.

ML: Co jest kluczem do rozwiązania problemów, z którymi ludzie do Pani przychodzą? Po prostu zwykła rozmowa, czy później też działania klienta, jego wysiłek? Czy może jeszcze coś innego?

APC: Na początku jest to rozmowa, pomiędzy klientem a terapeutą nawiązuje się relacja terapeutyczna. Dbamy o to, żeby osoba przychodząc do gabinetu, czuła się komfortowo, w pełni akceptowana i zaopiekowana. Specjalista przeprowadza wywiad, aby poznać sytuację klienta, jego trudność, ale też zasoby i potencjał, na którym potem można wspólnie budować rozwiązania. Jest to proces, w którym udział biorą zarówno terapeuta i klient. Sam terapeuta, bez zaangażowania klienta nie zdziała nic, a z kolei klient potrzebuje terapeuty, aby pokazał różne perspektywy. Specjaliści wykorzystują różne metody w swojej pracy, aby zwiększać świadomość klienta na sytuacje, a także budować wspólnie z klientem sposoby radzenia sobie i dochodzenia do zmiany. 

56CBE6AE 0597 44ED 988E DD2F9645D8C5

ML: Powiedzmy jeszcze o tym, że ludzie przychodzą do gabinetu psychoterapii lub ogólnie do psychologa, jeśli już mają poważne stany depresyjne lub są uzależnieni. A czy można przyjść na wizytę, gdy odczuwamy pierwsze objawy depresji, stanów lękowych lub po prostu potrzebujemy rozmowy? Czyli krótko mówiąc, kto i z jakimi problemami może przyjść?

APC: Każda sytuacja, w której osoba poczuje, że sobie nie radzi, że potrzebuje wsparcia, jest dobrym powodem do przyjścia na konsultacje. Dla jednej osoby ogromną trudnością będzie poradzenie sobie ze stresem przed wystąpieniem publicznym, a dla innej w ogóle nie będzie to problemem, za to będzie się ona borykać z trudnościami w relacjach. Zdarza się, że klienci wchodzą do gabinetu i mówią, że w sumie to ich problem jest błahy i nie wiedzą, czy dobrze zrobili, że przyszli, a tak naprawdę okazuje się, że ten problem powoduje u nich cierpienie i znacząco obniża ich jakość życia. Zawsze, kiedy czujemy, że z czymś nam jest trudno, coś powoduje zakłócenia w naszym codziennym funkcjonowaniu, to warto umówić się na spotkanie i się temu poprzyglądać. Nie zawsze będzie to wymagało podejmowania psychoterapii, czasem wystarczy poradnictwo czy psychoedukacja.

09B4B17A B148 4AA5 8F96 30A36B39E0C6

ML: Media przekonują, że coraz więcej młodych osób popada w depresję. Czy Pani jako ekspert dostrzega taką prawidłowość? A jeśli tak, to dlaczego tak jest?

APC: Nastoletniość to okres, w którym dochodzi do wielu zmian, młody człowiek zmaga się z dużym natężeniem odczuwanych emocji, często nie rozumie, co się z nim dzieje. Może to powodować rożnego rodzaju trudności w relacjach z innymi i w radzeniu sobie z emocjami oraz powstawanie lęków. W ostatnim czasie dodatkowym obciążeniem była pandemia, która spowodowała izolację, natłok informacji o zagrożeniu, brak dostępu do aktywności i rozrywek. To wszystko przyczyniło się do pogorszenia stanu psychicznego młodych osób. Statystyki mówią nawet o ponad 40% młodych osób, które cierpią z powodu depresji. Nie są to jednak tylko suche dane statystyczne, w praktyce jest to widoczne również wśród młodych ludzi zgłaszających się do naszej poradni, jest ich coraz więcej.

ML: Jak według Pani pandemia wpłynęła na ludzi, na ich postrzeganie rzeczywistości? Czy czują się bardziej zagrożeni niż przed koronawirusem?

APC: Ludzie zdecydowanie odczuwają skutki pandemii, w różnych obszarach swojego życia. Wielu naszych klientów mówi o tym, że nie wyobraża sobie już powrotu do normalności. Odczuwają przytłoczenie informacjami, negatywne skutki izolacji czy pracy zdalnej. Sytuacja, w której się znaleźliśmy spowodowała, że ludzie zmuszeni byli do funkcjonowania w zupełnie nowej rzeczywistości. Dodatkowo sama choroba COVID-19 daje szereg skutków w obszarze psychicznym i neurologicznym, z którymi ozdrowieńcy musza się zmierzyć. Mamy do czynienia z obniżeniem koncentracji, spowolnieniem myślenia, ale także obniżeniem nastroju czy objawami obsesyjno-kompulsywnymi związanymi z zabezpieczaniem się przed zachorowaniem. Jako specjaliści służyliśmy naszym klientom pomocą przez cały czas, prowadząc spotkania online.

ML: A czy obecny czas, czyli do niedawna nauka zdalna, praca zdalna, maseczki, dezynfekcja rąk odbije się na naszym społeczeństwie za kilka lat? Jakie mogą być skutki?

APC: Skutki odczuwamy już i jeśli osoby nie będą otrzymywać wsparcia w powrocie do standardowego funkcjonowania, to izolacja społeczna, wycofywanie się z relacji, brak umiejętności radzenia sobie z trudnościami mogą się pogłębiać. Ważna jest w tej chwili profilaktyka, aby ogół społeczeństwa mógł zyskać informacje na temat konstruktywnych sposobów radzenia sobie, na temat dostępu do pomocy, czy też rzetelnych informacji na temat realnych zagrożeń związanych z koronawirusem.

78618391 46D9 42D5 8EA0 179B52081A50

ML: A czym jest Relaksowa Strefa Workingowa? Czym jest Gabinet Zielony, Gabinet Beżowy, Przestrzeń Warsztatowa?

APC: W tych właśnie miejscach prowadzimy naszą poradnię. Bardzo zależało nam, aby było to miejsce, w którym zarówno klienci, jak i specjaliści będą się czuli dobrze, aby te wnętrza stanowiły miłe i komfortowe warunki, w których naszym klientom łatwiej będzie otworzyć się i podzielić tematami, z którymi do nas przychodzą. Gabinet zielony i beżowy mają swoje nazwy od kolorów, które w nich dominują, są bardzo przytulne, znajduje się w nich dużo roślin, wygodne miejsca do siedzenia.

Przestrzeń warsztatowa z kolei służy nam do prowadzenia warsztatów rozwojowych. Tam również mamy dużo roślin, biblioteczkę z książkami. Można pracować przy dużym stole, albo na kanapach. To wszystko ma tworzyć atmosferę do fajnej, rozwojowej pracy. Dodatkowo zdarza się, że wynajmujemy przestrzeń warsztatową. Można do nas zadzwonić i ustalamy wszystko indywidualnie.

DB0BB724 53A4 4A1D A937 DD21981B68B0

ML: Na koniec, proszę powiedzieć, gdzie znajduje się gabinet i jak można się zapisać na wizytę lub z Panią skontaktować?

APC: Jesteśmy zlokalizowani w okolicach ogrodu botanicznego, ul. Relaksowa – nasi klienci zwracają uwagę, że to dobra nazwa do pracy psychologicznej (śmiech). Zapisy na wizyty prowadzimy przez stronę internetową www.psychosfera.info, gdzie jest dostęp do grafików naszych specjalistów Wszystko jest sprzężone z systemem portalu znany lekarz, klienci automatycznie otrzymują powiadomienia lub przypomnienia o wizycie, czy też ewentualne linki do konsultacji online. Można umówić się na wizytę stacjonarną lub właśnie online, dlatego przyjmujemy klientów z całej Polski, a nawet z zagranicy. Można też zadzwonić i umówić się telefonicznie

ML: Bardzo dziękuję za rozmowę i poświęcony czas.

APC: Również dziękuję.

 LOGO PSYCHOSFERA 2 1224x35mm

Strona: https://psychosfera.info/

Telefon: +48 510 257 367

Adres: Relaksowa 23/9, Lublin