CZY WARTO ROBIĆ ANKIETY W FIRMIE? TAK/NIE

Dla większości z nas ankiety kojarzą się negatywnie. O wypełnienie ankiet proszą nas w sklepie studenci dorabiający do stancji lub telemarketerzy, dzwoniący w porze obiadowej z pytaniem, czy jesteśmy zainteresowani krótką, 5-minutową ankietą na temat wpływu papierosów na zdrowie człowieka. Tak naprawdę, zastosowanie ankiet jest o wiele większe. Coraz więcej firm wykorzystuje je do przeprowadzania cyklicznych badań swoim pracownikom.

Dzięki temu pracodawcy znają nastroje i zdanie swoich pracowników na temat przedsiębiorstwa, wytwarzanych produktów. Opinię znają niemalże od początku – czyli od przyjęcia do pracy, aż do końca, czyli zakończenia współpracy z daną osobą. Jeśli prowadzisz własną działalność gospodarczą, zatrudniasz pracowników i chcesz poznać ich opinie o sposobie funkcjonowania biznesu, to ankieta jest do tego doskonałym narzędziem. Ankieta może być stworzona za pomocą narzędzi online i wysłana im na przykład mailowo. Poniżej przedstawiamy kilka korzyści, dlaczego warto z niej skorzystać w firmie.

IDZIEMY NA KRĘGLE

Pierwszą korzyścią jest bez wątpienia integracja całego zespołu. Jeśli widzisz, że Twój zespół nie do końca dogaduje się w pracy, ludzie są raczej zamknięci w sobie i rozmawiają wyłącznie na służbowe tematy, to stwórz ankietę, w której wypytasz o sposób spędzania wolnego czasu. Bardzo możliwe, że pojawią się dwie główne propozycje. Połowa zespołu uwielbia spędzać czas na kręglach, natomiast druga część najlepiej czuje się na przykład na kajakach. Określ budżet i zorganizuj takie spotkania integracyjne. Zapewne bardzo wiele osób poczuje się w pracy pewniej. Nawiążą się nowe znajomości, a to zapewne wpłynie na całą firmę i jej wyniki.

BURZA MÓZGÓW

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby dać każdemu pracownikowi „stery w firmie”. W jaki sposób? Zadając odpowiednie pytania, np. Co według Pana/ Pani należy zmienić w przedsiębiorstwie? O której pracownicy powinny zaczynać pracę? Jak powinny komunikować się poszczególne działy? Mailowo, telefonicznie, face to face?

Dzięki takim działaniom pracownicy mogą bardziej oddziaływać na firmę, mogą poczuć się lepiej. Firma otwarta na pomysły pracowników zawsze jest krok przed konkurencją.

„NOWY” W FIRMIE TO NOWA PERSPEKTYWA

Ankieta jest również doskonałym narzędziem, które pomoże ocenić firmę za pomocą nowego pracownika. Nowe osoby w organizacji mają świeże spojrzenie na firmę i właśnie z tego powodu są bezcennym źródłem informacji o jej funkcjonowaniu. Zebranie ich doświadczeń w teście lub ankiecie przeprowadzane po pierwszym miesiącu ich pracy może być bezcennym źródłem informacji o rzeczach, które z ich perspektywy warto poprawić.

pixel cells 3974186 1280

BĄDŹ NA BIEŻĄCO I BADAJ PULS ORGANIZACJI

Jeśli chcesz na bieżąco sprawdzać nastroje w organizacji i monitorować ewentualne punkty zapalne, nie wystarczy doroczne badanie zaangażowania pracowników. Doskonale sprawdzą się za to tzw. pulse check, czyli krótkie, składające się z maksymalnie 5 pytań ankiety, wysyłane regularnie np. raz na dwa tygodnie. Pulse check badają konkretny problem np. zmianę struktury organizacyjnej firmy czy wprowadzenie nowych produktów i usług.

CO PRACOWNIK ZROBI LEPIEJ?

Ewaluacja wiedzy w firmie ma ogromne znaczenie – szczególnie po prowadzonych szkoleniach. Jeśli organizacja inwestuje w rozwój swoich pracowników to chce, aby wiedza i pieniądze nie szły w błoto. Ale jak sprawdzić co pracownik umie? Jak sprawdzić czego się nauczył? Właśnie poprzez ankietę. Kilka pytań może sprawdzać wiedzę i nowe kompetencje zespołu. Cała sztuka polega na tym, aby pracownik nie zorientował się, że jest przez pracodawcę kontrolowany. I że jest kontrolowana jego wiedza.

REKRUTUJ Z GŁOWĄ

Ankiety można przeprowadzać nie tylko na już zatrudnionych osobach, ale potencjalnych pracownikach. Na przykład podczas rozmowy rekrutacyjnej. To najlepszy moment na otrzymanie informacji o firmie, o jej postrzeganiu na rynku pracy, o świadomości przyszłych pracowników.

Jak wykazaliśmy, ankiety to doskonałe narzędzie poznawcze. Pomaga otrzymać informację zwrotną o pracownikach, ich nastrojach, wiedzy, sposobie spędzania wolnego czasu. Mając takie informacje możemy wyprzedzać konkurencję o kilka kroków.