Potrzeba optymalizacji kampanii online

Wdrożenie kampanii marketingowej online wymaga przemyślenia, inwestycji finansowej oraz czasu. A kiedy reklamy i cała procedura ruszy w końcu do sieci nie możemy doczekać się efektów. Jak jednak sprawdzić, czy nasze wysiłki nie idą na marne? Warto zaplanować sposoby mierzenia skuteczności kampanii jeszcze na etapie jej projektowania. Podpowiadamy jakie kroki podjąć, aby kampania marketingowa online przyniosła sukces.

Po pierwsze: przed utworzeniem kampanii dobrze określ jej cele

Cele marketingowe powinny odpowiadać strategii wybranej przez firmę, sytuacji rynkowej, sezonowym działaniom klientów, specyfice usługi lub produktu. Na przykład zebranie jak największej liczby recenzji może być właściwym celem dla nowego produktu i złym, jeśli firma jest już ugruntowana i dobrze znana. To właśnie do swojego celu musisz dopasować metody analizy efektów promocji online.

Po drugie wybierz właściwe wskaźniki wydajności

W zależności celów, do jakich ma doprowadzić kampania użyj jednego lub kilku z tzw. wskaźników wydajności KPI (ang. key performance indicators). Mogą to być:

- konwersje – służą do śledzenia działań użytkowników, jak proces zakupowy, pobieranie plików

- zasięgi i wyświetlenia – służą do określenia zasięgu, do jakiego dotarła informacja

- CTR (współczynnik klikalności) – mierzy zaangażowanie np. w reklamę

  • koszt pozyskania leada – oblicza koszt potrzebny do wygenerowania jednego leada

Po trzecie analizuj dane ze wskaźników w trakcie kampanii

Marketing internetowy jest elastyczny, to znaczy, że możesz go optymalizować na bieżąco. To trudniejsze w przypadku kampanii tradycyjnych, gdzie zrobienie kroku w tył np. zmiana billboardów, wymaga ogromnego nakładu czasu i pieniędzy. W online marketingu możesz przy niskim nakładzie kosztów, w krótkim czasie ocenić skuteczność reklamy i dokonać odpowiednich korekt. Jeżeli działania nie przynoszą efektów (np. brak oczekiwanej ilości udostępnień, brak wzrostu konwersji) sprawdź, które z obszarów trzeba ulepszyć.

Najczęściej zmiany dotyczą:

wybranych kanałów komunikacji – czy twoi odbiorcy korzystają z wybranych przez ciebie platform i aplikacji? Np. e-mail, Facebook.

  • Strony docelowe (ang. landing pages) – czy reklama przenosi użytkownika do docelowej strony z produktem, usługą? Czy treść na niej jest angażująca i perswazyjna?

  • Wezwania do działania (ang. call to action) – czy potencjalny klient wie, co musi zrobić, aby uzyskać oferowane korzyści? Np. złożyć zamówienie, podać numer telefonu.

  • Treść marketingowa – czy treść marketingowa została napisana językiem, którym posługuje się odbiorca? Czy zachęca go do decyzji? Czy wyjaśnia korzyści wynikające z zakupu usługi lub produktu?

Dbając o spójność akcji marketingowych z celami kampanii i na bieżąco analizując statystyki swoich działań, możesz w czasie rzeczywistym wprowadzać zmiany, które doprowadzą twoją kampanię do sukcesu.