Jak prowadzić skuteczny marketing firmy za mniej niż 1000 miesięcznie?

Ograniczony budżet, mała firma, początkujący start-up czy chwilowy kryzys finansowy w firmie nie oznacza braku możliwości prowadzenia efektywnych kampani i długoterminowych działań marketingowych. Marketing ma kluczowe znaczenie dla każdej firmy. Zapewnia jej potrzebną widoczność i przyciąga docelowych odbiorców. Dlatego inwestycja w strategię i działania marketingowe jest niezbędna bez względu na wielkość i zamożność firmowego portfela. Bo w tym przypadku nie chodzi tylko o pieniądze. Sukces nie pojawi się bez inwestycji jaką jest własna ciężka praca. Mniejsze pieniądze na marketing i promocję oznaczają więcej własnego zaangażowania w ten obszar. Jednak w przypadku małego biznesu, początków firmy lub koniecznych cięć budżetowych ze względu m.in. na kryzys związany z COVID-19, zmiana strategii marketingowej na tańszą lecz bardziej czasochłonną może okazać się zbawienna dla kieszeni przedsiębiorcy oraz jego własnego rozwoju i kreatywności całego zespołu.

Zapoznaj się z naszymi propozycjami i sprawdź, które działania możesz wprowadzić już dziś:

1. Content marketing wciąż króluje i jest podstawą długotrwałej satysfakcjonującej widoczności firmy na rynku.

Przemyślana i dobrze napisana treść może przyciągnąć znaczący ruch potencjalnych klientów i oczywiście sprzedaż. Content marketing to jednak nie tylko artykuły. Istnieje całe spektrum możliwości udostępniania przyciągających i wartościowych treści pod swoją marką, aby stać się ekspertem w swojej dziedzinie, cieszyć się rosnąca popularnością, zaangażowaniem odbiorców i nowymi transakcjami. Wykorzystaj: blog firmowy, profile w mediach społecznościowych, gościnne publikacje, newslettery, YouTube. Zanim zaczniesz tworzyć i publikować zastanów się nad tym o czym i do kogo, a więc też w jaki sposób będziesz mówił w swoich treściach graficznych, video oraz tekstowych. Stwórz strategię content marketingową ogólną oraz szczegółową np. na każdy miesiąc. Pamiętaj o tym, aby wysoką jakość połączyć z pozycjonowaniem. Zaprzyjaźnij się z algorytmami Google dzięki słowom kluczowym. Pomogą ci w tym takie narzędzia, jak Senuto, Google Keyword Planner czy Semstorm. Większość opcji w tych programach online jest dostępna za darmo lub w atrakcyjnej cenie abonamentowej, więc Twoją największą inwestycją będzie dobry autor treści, ewentualne zlecenia graficzne czy konsultacja ze specjalistą od marketingu. Skorzystaj z polecanych i sprawdzonych ekspertów lub poszukaj podwykonawców na Linkedin, Useme i w grupach na Facebooku.

2. Postaw na media społecznościowe.

Budowanie lojalnej społeczności w social mediach to długotrwały proces wymagający cierpliwości, kiedy już jednak osiągniesz ten etap, możesz dzięki ekskluzywnym ofertom dla swoich obserwatorów i komentujących zamienić ich w realnych klientów. Twórz dla nich kreatywne kampanie, limitowane czasowo, oparte na zabawie lub konkursach. W sieci dzisiaj wszystko dzieje się bardzo szybko! Stałe i cykliczne oferty tylko dla twojej społeczności z mediów społecznościowych mogą przynieść zaskakująco dobre wyniki w szybkim czasie. Zaletą aktywnych użytkowników Facebooka czy Instagrama jest to, że chętnie udostępniają interesujące ich treści czy oferty, co działa jak wirtualna poczta pantoflowa.

marketing

3. Prowadź swój własny podcast.

Rozpoczęcie podcastu nie jest kosztowne, wymaga jednak pomysłu, czasu i cierpliwości. W samochodach, kolejkach w sklepie czy podczas gotowania obiadu ludzie zamiast muzyki coraz częściej wybierają interesujące podcasty. To doskonały i modny sposób na zaprezentowanie swojej wiedzy i promowanie marki. Możesz urozmaicić swój program audio poprzez wywiady z ludźmi z branży czy też z zadowolonymi klientami. Opowiedzenie swojego doświadczenia podczas wykonywania usługi lub sprzedaży wraz z opinią klienta to chwytliwy, bo autentyczny, sposób na zdobycie zaufania odbiorców, a tym samym potencjalnych klientów.

4. Zadbaj o szczegóły, jak np. sygnatury w wiadomościach e-mail.

To prosty i opłacalny sposób na promowanie Twojej firmy. Wystarczy, że Ty oraz Twoi pracownicy dodacie krótkie zdanie ze skutecznym wezwaniem do działania w podpisach wiadomości e-mail. Za każdym razem, gdy wyślecie e-maila, potencjalni klienci zobaczą nieuciążliwy komunikat marketingowy. Noś przy sobie wizytówki i naucz się zwięźle, atrakcyjnie mówić o swojej pracy i pasji. Nigdy nie wiesz, gdzie i kiedy spotkasz świetnego partnera biznesowego do wspólnych projektów lub idealnego klienta.

5. Transmisja na żywo z miejsca pracy.

Nie musisz od razu zostawać YouTuberem, ale wykorzystaj właśnie tę platformę lub inną, gdzie gromadzi się Twoja społeczność na pokazanie making of, czyli codziennego życia Twojej firmy. Możesz też stworzyć cykl live’ów np. z etapów produkcji, burzy mózgu zespołu, przygotowań do eventu lub ankietowania zadowolonych klientów. Potencjalni klienci uwielbiają odkrywać tajniki lubianych marek oraz uczyć się od nich. Dużą popularnością cieszą się filmy instruktażowe i poradnikowe. Zastanów się, jaką praktyczną wiedzę możesz przekazać innym, przy okazji stawiając swoją firmę w dobrym świetle, o co najczęściej pytają Cię klienci? Z czym się zmagają? Bądź pomocny i pamiętaj, że to co robisz dla jednostki możesz robić dla setek i tysięcy użytkowników Internetu.

6. Zaangażuj się w wydarzenia lokalne lub biznesowe.

Konferencje branżowe, lokalne grupy biznesowe, targi pracy czy inne wydarzenia społeczne offline i online to doskonałe okazje do zaprezentowania swojej wiedzy oraz oferty. Zaproponuj swoją kandydaturę jako prelegent i przygotuj ciekawą prezentację. Zwiększysz rozpoznawalność i zdobędziesz kontakty.

7. Zaplanuj i realizuj kampanie e-mail marketingowe oraz cold calling.

To nadal skuteczne sposoby na zdobycie nowego biznesu, a nie kosztują więcej niż sam czas (chyba, że decydujesz się na współpracę z profesjonalnym call center czy agencją marketingową). Wykonywanie telefonów i wysyłanie wiadomości marketingowych e-mailem wymaga posiadania zgody na przetwarzanie danych osobowych tych, z którymi się kontaktujesz. Oznacza to, że podczas np. sprzedaży produktu czy udostępniania poradników, e-booków lub zapisów na newsletter i wydarzenie online (live, webinar, konferencja) musisz poprosić użytkowników sieci o pozostawienie numeru telefonu lub/i adresu e-mail i zaznaczeniu zgody na kontakt oraz przetwarzanie danych. W ten sposób budujesz swoją listę potencjalnych klientów tzw. leadów. Pamiętaj, że do telemarketingu czy wysyłaniu e-maili marketingowych należy się dobrze przygotować. Poznaj kilka wskazówek, które pomogą Ci efektywnie pozyskiwać klientów:

Nie skupiaj się na sprzedaży. Chodzi o to, aby stworzyć dla Ciebie okazję do nawiązania relacji, poznania potrzeb rozmówcy i zaprezentowania swojej oferty.

  • Zanim skontaktujesz się z kimkolwiek, przeprowadź badanie rynku, aby dotrzeć tylko do docelowych odbiorców, czyli potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą.

  • Przygotuj skrypt, aby móc odpowiedzieć na wszelkie pytania lub wątpliwości dotyczące Twojego produktu lub usługi.

  • Umów się na spotkanie, zaproś na prezentację, przekaż dane do strony internetowej czy social mediów

  • Zawsze bądź miły dla każdego, kto odbierze telefon lub odpowie na Twój e-mail.

  • Wyślij im mały, unikalny przedmiot promocyjny - próbkę produktu, poradnik.

  • Ta niemała lista to prezentacja skutecznych metod marketingowych nie wymagających dużych nakładów finansowych. Warto zainwestować swój czas, poprosić o wsparcie bliskich i współpracowników. Efekty będą motywujące do dalszych działań, a wiele publikacji wykonanych jednorazowo będzie wciąż dla Ciebie pracować, bo jak to mówią, w Internecie nic nie ginie.