RĘKODZIEŁO - JAK TO SPRZEDAĆ?

Wyroby rękodzielnicze stanowią duży procent dostępnego na rynku towaru. W ciągu ostatnich 10 lat, produkty handmade wracają do łask i zyskują na popularności. Ludzie chcą nie tylko wspierać małe społeczności, lokalnych twórców, i ich talenty, ale także zależy im na wysokiej jakości produktach, unikalnych i niepowtarzalnych. Dlatego rękodzielnicy i sieciówki nie muszą rywalizować ze sobą o klientów. Każda branża ma swoich odbiorców, trzeba tylko umieć do nich trafić. Wydaje się, że w sklepach internetowych konkurencja jest bardziej wpływowa, dlatego ważne jest, aby zrobić wszystko co nie tylko wpłynie na widoczność małej marki, ale także pokaże jej ofertę z najlepszej strony. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Gdzie sprzedawać produkty?
Jest wiele miejsc, w których możemy publikować oferty sprzedaży. Pierwsze na myśl przychodzą aukcje internetowe i słusznie. Allegro to podstawowy serwis w którym warto wystawić swoje prace. Pamiętaj tylko, ustalając cenę minimalną, aby pokryła ona wszystkie twoje koszty! Kolejnym serwisem ogłoszeniowym, na którym z powodzeniem wystawiają się osoby prywatne, jak i firmy, jest Olx. Oczywistym miejscem sprzedaży online wydaje się być własny sklep internetowy. Dzisiaj nie jest to nieosiągalny koszt, nawet dla drobnego przedsiębiorcy. W sieci istnieje wiele serwisów, które oferują kompleksowe i spersonalizowane szablony e-sklepów np. Shoplo, PrestaShop, SkyShop i inne. W zależności od abonamentu, na jaki się zdecydujesz, możesz zintegrować swój sklep z allegro, dodać do sklepu bloga, newsletter lub linki do swoich miejsc w sieci.Istnieją też sklepy interetowe dedykowane rękodzielnikom, które zrzeszają wielu wykonawców i drobnych przedsiębiorców, jak np. malafabryczka.pl lub globalny serwis poświęcony rędzielnikom etsy.com. 

Zadbaj o profesjonalne zdjęcia produktów
Bez względu na to, jak niesamowite są twoje produkty oraz w ilu miejscach je wystawiasz, jeśli nie masz świetnych zdjęć, prawdopodobieństwo ich sprzedaży jest dużo mniejsze, niż u przygotowanej konkurencji. Tak, jak piękne obrazy przyciągają wzrok i uwagę, tak dobre zdjęcia po prostu sprzedają! Pokaż swój produkt, taki, jakim jest. Na jasnym tle, najlepiej z kilku stron. Przygotuj też zdjęcia w opakowaniu oraz w wybranej aranżacji. Na przykład ręcznie robiony szal, zaprezentuj złożony i rozłożony, w opakowaniu gotowym do wysyłki, jak również przerzucony przez fotel lub na szyi modela. Jedną z głównych obaw, które powstrzymują klientów przed zakupami online, jest ryzyko otrzymania produktu niezgodnego z wyobrażeniem o nim. Dlatego ważne jest, aby zdjęcia oddawały autentyczny produkt, bez zbędnego retuszowania. Dobrze przygotowane zdjęcia wzbudzają zaufanie klientów do wykonawcy.

Dobrze jest zaplanować sposób prezentacji zdjęć, ich ilość, kolejność oraz aranżację, a następnie stosować ten schemat do wszystkich produktów. Możesz zaplanować drobny znak wodny/logo. Pamiętaj o takim samym rozmiarze wszystkich zdjęć. Spójność i harmonia ułatwiają klientom poruszanie się między produktami i ich ocenę. Jeżeli nie masz możliwości samemu przygotować zdjęć, poszukaj specjalisty, który zajmuje się fotografią produktową. Będziesz spokojnie mógł zająć się wyrobem towarów, nie martwiąc się o brak czasu lub umiejętności do przygotowania sesji. 

Zadbaj o tytuły i opisy produktów
Widoczność produktów w wyszukiwarkach takich jak Google, może wspomóc opracowanie jasnych, łatwych do odczytania tytułów i opisów zawierające tzw. słowa kluczowe. Chodzi o tego rodzaju frazy, które ktoś mógłby użyć, aby znaleźć produkt, taki jak Twój. Na przykład: czerwona sukienka, kolczyki z kryształami, wełniane torebki, stoły na zamówienie itd. W swoich opisach zadbaj o to, aby słowa kluczowe były naturalnie wplecione w tekst, który podaje rzeczywiste i przydatne informacje o produkcie. Klient będzie chciał wiedzieć, z jakiego materiału jest wykonany produkt, jakie ma wymiary lub wagę, w jaki sposób należy go czyścić lub w czy, dany produkt może mu pomóc (np. szerokie rondo kapelusza osłania całą twarz od słońca/stół do małych wnętrz z możliwością rozłożenia do 160 cm). Nie zapomnij dodać do wpisu wielu tagów, ponieważ one również pomogą znaleźć Twój produkt w wyszukiwarce. 


Korzystaj z mediów społecznościowych
Media społecznościowe to niesamowite narzędzie dla sprzedawców - nie tylko jest bezpłatne, ale pozwala budować relacje z klientami. Ty, jako producent możesz zbudować bazę klientów - fanów, którzy podziwiają twoją pracę i chcą dowiedzieć się więcej o tym, co robisz. Nie utożsamiaj tego z bezpłatną reklamą. W mediach społecznościowych chodzi o bycie towarzyskim, pokazywanie kulis swojego życia i biznesu, udowadnianie swoją aktywnością wartości swojej pracy i pokazywanie zalet jej efektów. Nie musisz korzystać ze wszystkich: Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest. Wybierz tą platformę, z której najczęściej korzystają twoi docelowi klienci. Bycie aktywnym w mediach społecznościowych sprawia, że twoje posty może zobaczyć wiele osób.


Sprzedaż offline
Chociaż rok rocznie ilość osób decydujących się na zakupy w internecie wzrasta, wciąż warto pokazywać się światu „na żywo”. Lokalne kiermasze i festyny, kiermasze świąteczne, festiwale dla projektantów, targi rękodzielicznicze - to wspaniałe okazje do zawarcia znajomości branżowych, a także do dotarcia do nowych klientów. Pamiętaj, aby zawsze brać ze sobą wizytówki, dzięki którym ludzie łatwo znajdą cię później w internecie. Popularne imprezy wystawowe w Polsce to m.in. Targi Rzeczy Ładnych, Miejsce Spotkań, Festiwal Sztuki i Przedmiotów Artystycznych, Kolorowe Jarmarki, 4 Design Days czy targi Biżuterii i Upominków „Klejnot dla Ewy”, które odbywają się w Lublinie.