WELL BEING W ŚWIECIE BIZNESU

Kto jest reklamą naszej firmy? Kto dba o naszych klientów? Kto jest fundamentem biznesu, który prowadzimy? Pracownicy! To dzięki ludziom, którzy z nami i dla nas pracują, osiągamy bardzo dobre wyniki na rynku. Dzięki nim, nasi klienci czują się dobrze obsłużeni. To oni rozwiązują trudne problemy w naszym biznesie i wspólnie pracują dla dobra firmy. Zatem dobry pracownik, to wypoczęty i właściwie traktowany pracownik. Jak sprawić, aby nasi współpracownicy cieszyli się z pracy, którą wykonują? Jak zadbać o ich dobre samopoczucie? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.

 

„DOBROSTAN”

Według badań ICAN Research, co czwarta polska firma korzysta z programu Well – being dla swoich pracowników. „Dobrostan”, bo tak brzmi pełna nazwa tego programu, polega na osiągnięciu 5 elementów, które dają poczucie szczęścia i zadowolenia. Oto one:

SENS – chęć do działania, lubienie tego, co się robi;

RELACJE – atmosfera w pracy, przyjazne relacje ze współpracownikami;

FINANSE – właściwe wynagrodzenie w stosunku do pełnionych obowiązków w pracy;

SPOŁECZNOŚĆ – utożsamianie się z firmą i jej filozofią;

STAN FIZYCZNY – dobre zdrowie i samopoczucie, właściwe odżywianie.

Zdaniem ekspertów powyższe elementy są kluczowe w prawidłowym rozwoju zawodowym oraz we właściwym wykonywaniu swoich obowiązków w pracy. Badania mówią, że tylko 7% osób aktywnych zawodowo osiąga wszystkie elementy.

POGADAJMY PRZY TRENINGU

Z pomocą przychodzą nam pracodawcy, a właściwie programy zdrowotne, wprowadzane w firmie. Jednym z nich jest Well – being, projekt, który ma pomóc nam w osiągnięciu zadowolenia z życia osobistego i zawodowego. W jaki sposób? Możliwości jest wiele. Ciekawym przykładem są, na przykład, ćwiczenia rozciągające poszczególne partie ciała, w szczególności kręgosłup. Ćwiczenia odbywają się w zakładzie pracy pod okiem wykwalifikowanych instruktorów, co jest z korzyścią dla pracownika. Powracając do 5 elementów wymienionych we wcześniejszym akapicie, takie ćwiczenia są zatem okazją do poprawy stanu fizycznego i świetnie wpływają na relacje i atmosferę w firmie, ponieważ jest to doskonały moment na swobodną rozmowę z kolegą z drugiego piętra, z którym prowadzimy wyłącznie korespondencję mailową.

Bardzo często to sami pracownicy decydują o tym, jak chcą spędzić godzinę wspólnej aktywności w ramach programu Well – being. Już wspólny wybór konkretnego działania umacnia i polepsza atmosferę w firmie.

Korzyści dla pracownika, związane z programem Well – being, to, m.in. radzenie sobie ze stresem w pracy, realizowanie własnego potencjału, odczuwanie zadowolenia i radości z życia, uważanie się za osobę wartościową. Człowiek, który korzysta z tego programu, zaczyna postrzegać swoje życie za sensowne, docenia siebie, z większym zaangażowaniem buduje swoje relacje, troszczy się o własne zdrowie i jest aktywny fizycznie.

INDYWIDUALNIE I GRUPOWO

Zajęcia, aktywności, działania, które oferowane są pracownikom w ramach programu Well – being, podzielone są na indywidualne i grupowe. Wynika to z faktu, że zespół ludzi, pracujący w firmie, nie zawsze ma podobne zainteresowania. Pracownicy zróżnicowani są pod względem wieku, płci, doświadczenia, zainteresowań czy narodowości. Osoba starsza woli, choć to nie jest reguła, spokojniejsze zajęcia, takie jak gimnastyka, joga, rozciąganie, a młodzi pracownicy zapewne ucieszą się z paintballa, joggingu lub innej formy aktywnej integracji. Dlatego ważne jest, aby indywidualnie dobierać ćwiczenia, zależnie od tego, jakich pracowników mamy w firmie. Nikt nie może czuć się pokrzywdzony, każdy musi czuć się potrzebny. Jeżeli cały zespół składa się z osób w tym samym wieku, teoretycznie sytuacja jest ułatwiona.

Be a Well Being

PIENIĄDZE NIE ZASTĄPIĄ WSZYSTKIEGO

Jak sprawić, by pracownicy chętnie przychodzili do pracy? Podnieść im pensję. Wydaje się to bardzo proste. Nie do końca tak jest. Tak jak rodzic nie kupi miłości dziecka prezentami, tak korporacja nie kupi lojalności pracowników wysokimi wypłatami i premiami. Odpowiednie wynagrodzenie jest jak najbardziej ważne, ale choćby płacić pracownikowi ogromne pieniądze, za coś – czego nie znosi robić – prędzej czy później, będzie wykonywał swoją pracę źle lub bardzo niewłaściwie, niestarannie. Ankiety przeprowadzone wśród polskich pracowników mówią, że ludzie woleliby pracować w świetnej atmosferze i wykonywać to, co lubią robić, nawet za mniejsze pieniądze. Ludzie szukają w pracy czegoś więcej niż tylko pieniądze – szukają własnego rozwoju, podnoszenia umiejętności, nawiązania nowych znajomości ze współpracownikami.

APEL DO PRACODAWCÓW

Jeśli jesteś zatem właścicielem dobrze prosperującej firmy i chcesz zadbać o dobre samopoczucie swoich pracowników, zdobądź informacje o prowadzonych kursach Well – being w Twoim mieście. I nie myśl, że to strata czasu, a przede wszystkim pieniędzy – zadowolony z życia i pracy pracownik jest reklamą Twojego biznesu. Inwestycja w niego wpływa na efektywność całej organizacji. Co więcej, jeśli nie jesteś prezesem firmy, ale prowadzisz własną działalności i Twój zespół składa się z kilku osób – nic nie stoi na przeszkodzie, abyś Ty również wprowadzał programy zdrowotne w Twoim biznesie. Zacznij od małych kroków: zaproponuj każdemu pracownikowi, w ramach godzin pracy, godzinę sportu. Niech każdy „potrenuje” jak woli. Jedna osoba pójdzie pojeździć na rowerze, druga zagra w koszykówkę. To nie jest istotne. Ważne, aby rozwijali swoje ciało i umysł. Pamiętaj też, że nie zobaczysz efektów od razu. One przyjdą stopniowo.

well being