Co dalej z przesyłkami? Problemy firm kurierskich i dalsze perspektywy

Szybkość i terminowość dostaw, ale także ich elastyczność oraz dopasowanie do potrzeb i oczekiwań odbiorcy to ważne cechy w branży kurierskiej. Konkurencja wśród tych przedsiębiorstw jest duża, otoczenie zmienne i burzliwe, a wymagania klientów nieustannie rosną. To wszystko powoduje powstawanie problemów i konieczność wprowadzania nowych, skuteczniejszych rozwiązań. Z jakimi kłopotami borykają się firmy kurierskie? Jakie mają sposoby na ich usunięcie? O tym wszystkim możecie przeczytać w niniejszym artykule. Zapraszamy do lektury.

 

Przesyłki niestandardowe i gabarytowe

Rower, wózek, części samochodowe, namiot, okna, drzwi – możemy mieć problem z wysłaniem takich paczek na terenie całego naszego kraju. Niestety przesyłki niestandardowe i gabarytowe spotykają się z niechęcią firm kurierskich. Problemy napotykają osoby prywatne, ale także przedsiębiorstwa.

W tym roku firmy DHL i DPD w oświadczeniu poinformowały o mogących pojawić się odmowach dotyczących odbioru niestandardowych i gabarytowych przesyłek. Na stronie szybkikurier.eu i spakuj-wyslij.pl czytamy:

Szanowni Klienci, Firma DHL oraz DPD do odwołania przyjmuje do przewozu tylko przesyłki zapakowane w pudło kartonowe w kształcie sześcianu. Zarówno kurierzy DHL, jak i DPD mogą odmówić odbioru przesyłek niestandardowych oraz gabarytowych lub takie przesyłki wrócą do nadawcy na jego koszt.

DHL odbiera przesyłki o wymiarze 120×60×60, a DPD o wadze do 31,5 kg. Problem z odbiorem takich ładunków nie dotyczy tylko tych dwóch przedsiębiorstw mających gigantyczny udział na polskim rynku, ale także inne mniejsze firmy odmawiają transportu paczek niestandardowych i gabarytowych.

Firmy kurierskie nie chcą transportować również sprzętu AGD/RTV ze sklepów internetowych. Pralki, lodówki, telewizory to chętnie kupowane produkty w sieci. Oprócz nietypowych kształtów i dużej wagi takich paczek istnieją także mniej oficjalne powody takiej sytuacji. Otóż zdaniem kurierów, sklepy internetowe do takich przesyłek przeznaczają uszkodzony sprzęt, a następnie ubiegają się o ubezpieczenie od firmy kurierskiej za jego zniszczenie w czasie transportu.

W wyniku zaistniałych okoliczności więcej pracy związanej z paczkami gabarytowymi ma Poczta Polska. Jednak również to przedsiębiorstwo nie jest zadowolone z takiej sytuacji i odmawia przewozu niektórych ładunków, tj. rury drenażowe. Jak podaje Rzecznik Poczty Polskiej, firma analizuje zmiany i poczynania konkurencji i będzie dostosowywała ceny i swoje usługi do trendów zmieniającego się otoczenia.

Kto ponosi winę?

Firmy kurierskie wskazują na błędy klientów w pakowaniu przesyłek niestandardowych. Rzecznik DHL Parcel informuje, że takie paczki muszą znajdować w pudłach wykonanych z kartonu, o regularnym kształcie. Przypomina on także, że przesyłki powyżej 50 kg trzeba przewozić na paletach. Dodatkowo duże paczki wymagają ręcznego sortowania, są mniej dochodowe i mogą uszkodzić mniejsze przesyłki.

Klienci alarmują

Klienci na forach internetowych nie kryją także niezadowolenia z pracy kurierów. Oczywiście warto patrzeć na nie z dystansem, gdyż zdenerwowanie sprzyja wyolbrzymianiu. Jednak nieuprzejmość kuriera, utrudniony kontakt, opóźnienia i gubienie przesyłek czy niewnoszenie ciężkich paczek to najczęściej pojawiające się skargi. Możemy także przeczytać wiele komentarzy na temat pogniecionych przesyłek. Niestety część z nich wynika z nieznajomości praw klienta. Wielu odbiorców nie ma pojęcia, że kurier nie ma obowiązku wnoszenia paczki powyżej 31,5 kg. Takie ograniczenia wynikają z przepisów BHP.

Czy klienci będą wyrozumiali?

Firmy kurierskie proszą o wyrozumiałość i zaufanie ze względu na długą współpracę. DHL wyjaśnia, że nie tylko ta firma, ale także cała branża transportowa w ostatnich miesiącach zmaga się z wieloma problemami. Poniżej wyjaśniamy, jakie są najważniejsze niedogodności w branży kurierskiej.

Coraz więcej przesyłek i rosnące koszty

Handel internetowy i coraz większy nacisk na szybkość dostarczenia dostawy. Kurierzy zmagają się z coraz większą ilością przesyłek do wysłania. Ze względu na fakt, że paczki gabarytowe zajmują więcej miejsca w samochodzie to firmy kurierskie wolą przyjmować mniejsze przesyłki.

Objętość przesyłek także wzrasta, a co za tym idzie rosną koszty. Od początku roku większość dużych firm kurierskich, m.in.: UPS, DPD, DHL i InPost podniosły ceny za świadczone usługi. Rosnące cen paliw i inne koszty (np. pracy) mogą odbić się kolejnymi podwyżkami.

A rąk do pracy brak….

W ostatnich miesiącach w branży kurierskiej brakuje rąk do pracy. Wprawdzie w Polsce pracuje około 20 tysięcy kurierów, ale jest to nadal zbyt mała liczba zatrudnionych. Dodatkowo brak pracowników przekłada się na wzrost liczby zadań do wykonania przez obecnie zatrudnionych kurierów. Dodatkowo sezonowo, np. w okresie świątecznym, jesienią i wiosną pracy jest o wiele więcej. Wiąże się to ze wzrostem liczby przesyłek z prezentami, ubraniami z nowych kolekcji czy wymianą opon. Praca kuriera jest dość męcząca i stresująca, godziny transportowania towarów do klientów są długie, a wynagrodzenie i warunki pracy niezadowalające.

Średnie wynagrodzenie kuriera, według portalu wynagrodzenia.pl wynosi około 2,7 tysiąca złotych brutto. Niektóre firmy, oprócz pensji podstawowej, oferują także premie od doręczonej przesyłki. Dochody te są nadal niewielkie, w stosunku do nakładu pracy, jaki wymaga ten zawód. Spadające bezrobocie przyczynia się do łatwiejszego znalezienia innej zatrudnienia i opuszczenie branży kurierskiej.

Rozwiązania, rozwiązania…

W ostatnich latach ze względu na rosnące wymagana klientów firmy kurierskie wprowadziły wiele udogodnień. Kurierzy wyposażeni są w terminale płatnicze, odbiorcy mają możliwość śledzenia przesyłki na stronie internetowej, a także proponowane są elastyczne godziny dostawy. Popularnością cieszy się również możliwość odbioru w dniu zakupu (SameDay), zmiana miejsca dowozu przesyłki czy dostawa w mniej niż dobę. Na rynku dostępna jest także usługa Geis Point, która umożliwia odebranie przesyłki zarówno w czasie, jak i miejscu idealnie dopasowanym do klienta, np. w drodze do pracy, podczas zakupów czy odwiedzin u znajomych w innym mieście.

W firmach kurierskich kluczowa jest również odpowiednia komunikacja z klientem. Przykładowo DPD wprowadziła usługę „iSMS”, która jest skierowana do klientów B2C. Odbiorca paczki jest informowany za pomocą SMS-a o jej planowanym terminie doręczenia, jednak nie musi on na nią przystać i może ją zmienić np. o 1 czy 3 dni. Usługa ta zwiększa elastyczność i zadowolenie końcowych konsumentów.

Co przyniesie przyszłość?

Wskazane powyżej rozwiązania są atrakcyjne, ale nadal niewystarczające. Z tego względu poszukiwane są nowe sposoby na podniesienie opłacalności i szybkości przesyłki. Wielu specjalistów taką szansę widzi w dronach. Będą one mogły dostarczać przesyłki o wadze do 5 kg, w obrębie 15 kg. Rozwiązanie to już jest wykorzystywane na świecie. Swiss Post w taki sposób przewodzi leki i artykuły medyczne pomiędzy szpitalami w Lugano. Z kolei UPS prowadził w ten sposób testowe dostawy w USA. DHL za pomocą dronów przetransportował paczkę z apteki w Bonn do swojej siedziby w Renie. Urządzenie to przebyło 1 km w ciągu 2 minut i wzniosło się 50 m nad ziemię.

Na niektóre innowacje musimy jeszcze poczekać, a na pewno branża e-commerce będzie się nadal gwałtownie rozwijać. Czy rynek niejako wymusi zmiany w działalności firmach kurierskich i wzrost wynagrodzenia? Czas pokaże…. Na pewno przed tą branżą czeka wiele wyzwań związanych z szybko zmieniającym się otoczeniem i potrzebami klientów.