INSTAGRAM DLA BIZNESU JAK ZOPTYMALIZOWAĆ KONTO NA INSTAGRAMIE?

Instagram z roku na rok zdobywa coraz większą przewagę nad innymi mediami społecznościowymi. Udostępnia więcej funkcji, jest wygodny i przyjazny dla biznesu. Według badań IAB Polska, w naszym kraju konto na Instagramie posiada ponad 6,5 mln osób, z czego blisko 60% to kobiety, ale tendencja płci czy wieku jest zmienna, tym bardziej że aplikacja rozwija się w niewiarygodnym tempie. Instagram umożliwia posiadanie konta biznesowego o większej ilości opcji od konta prywatnego, a firmy ochoczo wykorzystują to do zdobywania nowych klientów. Do sukcesu prowadzi ich jednak nie samo posiadanie konta, ale jego prawidłowe skonfigurowanie i prowadzenie. Co zatem robić, aby zwiększać rozpoznawalność marki dzięki aplikacji Instagram?

Dobrze przedstaw swoją firmę, instytucję czy osobę

W tym celu skorzystaj z tzw. bio, czyli uzupełnij dane profilu. Nazwa użytkownika najlepiej, aby była nazwą firmy lub marki, imieniem i nazwiskiem, jeżeli prowadzisz działalność pod własnym nazwiskiem lub sloganem, który kojarzy się z twoim biznesem np. Małgorzata Kożuchowska (aktorka pracująca pod swoim nazwiskiem), Torbacze (nazwa marki produkującej eko opakowania), Blisko biznesu (hasło przewodnie Magazynu Lubelskiego). W miejscu na imię i nazwisko mamy limit 30 znaków do wykorzystania, ale warto obok danych osobowych dopisać profesję lub inne słowo kluczowe, które opisuje w wielkim skrócie, o czym jest to Instagramowe konto. Co sprzedajesz lub jakie usługi oferujesz np. Anna | Transkrypcja i Korekta. To bardzo ważne, co wpiszemy w miejscu przeznaczonym na imię i nazwisko, bo właśnie to okno jest skonfigurowane z algorytmem wyszukiwarki Instagrama. Dlatego dobrze przemyśl, czy użyjesz sobie tylko znanego nicku, nierozpoznawalnego jeszcze na rynku nazwiska czy może hasztagu lub słów kluczowych, po których potencjalny klient może cię rzeczywiście wyszukać.

To nie koniec wypełniania naszej wizytówki Insta. Ilość dozwolonych znaków w miejscu tzw. bio, jest ograniczona, dlatego to zadanie wymaga absolutnej kreatywności. Pamiętaj, że opis w bio powinien mówić odwiedzającym profil trzy rzeczy: kim jesteś, co oferujesz i jak mogą się z tobą skontaktować/zamówić produkt lub usługę. Nie ilość emotikon jest tutaj kluczowa, a przejrzystość opisu i konkret. Na przykład: wykonuję niezapomniane sesje ślubne. 200+ zadowolonych klientów. Napisz: adres@mail.com. Jeżeli pozostaną jakieś wolne znaki, możesz dodać coś więcej, jednak staraj się myśleć o tym, co zobaczy użytkownik pierwszy raz odwiedzający Twój profil. Co powie mu opis? Czy jest czytelny i estetyczny? Czy przekazuje najważniejsze informacje?

Przemyślany feed, czyli zdjęcia i ich opisy

Na sukces postów na Instagramie składają się: atrakcyjne grafiki lub dobrej jakości zdjęcia, interesujący opis oraz hasztagi. Staraj się wybrać jeden styl, który odpowiada identyfikacji wizualnej twojej marki. Zadbaj o spójność kolorystyki, czcionek i grafik. Jeżeli udostępniasz zdjęcia, używaj 2-3 tych samych filtrów, a cytaty i porady, zawsze prezentuj w tej samej formule. Publikując grafikę lub zdjęcie, na którym za każdym razem zastosowano inny design, tworzysz nieatrakcyjny miszmasz, do którego użytkownicy nie będą chcieli wracać.

Oprócz stylu i jakości oczywiście ważny jest przekaz i treść. Twoim celem jest zdobycie dużej ilości obserwatorów tzw. followersów, budowanie zaangażowanej społeczności, z której z pewnością wiele osób stanie się klientami. Do tego momentu doprowadzą cię ciekawe posty, które wzbudzają emocje, wzruszają, bawią lub uczą. Dlatego pamiętaj, aby przekazywać ciekawe i merytoryczne treści w swoich opisach oraz anegdoty z życia firmy. Ludzie uwielbiają autentyczne historie, z którymi mogą się utożsamić. Na zdjęciach prezentuj swoją pracę na różnym etapie, od robienia zakupów, po wykonywanie usługi czy produkcję, wysyłkę i sprzedaż. Prezentuj produkty w aranżacjach i kontekstach, natomiast unikaj typowo sprzedażowych postów w codziennym tzw. feedzie. Wyjątek stanowią kampanie marketingowe. Pokazuj też siebie: w drodze do pracy, na spotkaniu, przeglądającego produkty, wykonującego usługi. Tylko nie przesadzaj z selfie, chyba że twoja twarz jest w jakimś stopniu narzędziem pracy, jak np. w przypadku aktorów, modeli, makijażystek.

Kolejnym ważnym i chętnie śledzonym typem postów na Instagramie są...memy! Oczywiście zalecana jest ostrożność, bo nie chcemy z profesjonalnego konta biznesowego zrobić kabaretu i odbić od grupy docelowej, jednak dzisiaj można zaprojektować zabawny mem niemal do każdej branży. Pamiętajmy, że odrobina uśmiechu i poczucia humoru zawsze korzystnie wpływa na relacje, nie tylko na Instagramie.

instagram 1

Insta stories, czyli relacje. Jak je wykorzystać?

Relacje to unikalna forma wymyślona przez Instagram, która pozwala w łatwy sposób udostępnić mikro filmik z naszego życia. Można wykorzystać te nagrania do przekazania krótkiej informacji biznesowej, merytorycznej ciekawostki np. jadąc samochodem lub do pokazania ciekawych ujęć z targów biznesowych. Ludzie uwielbiają podglądać innych ludzi, więc od czasu do czasu możesz uchylić rąbka tajemnicy i pokazać więcej naturalnych klatek z życia za kulisami firmy lub swojego prywatnego czasu.

Ważną informacją jest możliwość zapisywania wybranych relacji. Dlatego wywiad z zadowolonym klientem może być świetną, autentyczną rekomendacją, do której po zapisaniu każda osoba odwiedzająca profil będzie mogła wrócić. W relacjach możesz też udostępniać wcześniej przygotowane animacje, składające się z graficznych plansz. Zamieść na nich informacje o ofercie, opinie klientów, wyjątkowe akcje, które planujesz, newsy o sobie i o firmie, którymi chcesz się podzielić. Pamiętaj, aby koniecznie zapisać tak przygotowaną relację i nadać jej tytuł np. oferta tygodnia/współpraca/o mnie/opinie itd. Te relacje będą wyświetlały się pod bio, zaraz nad zdjęciami, więc będą łatwe do znalezienia przez użytkowników.

Instagram robi ukłon w stronę sprzedawców

Do tej pory użytkownicy mogli oznaczyć produkty na zdjęciach i filmach oraz podawać ich ceny. Wkrótce, jak zapowiedział Instagram, pojawi się tez możliwość bezpośredniego zakupu wybranego przedmiotu z aplikacji! To duże ułatwienie zarówno dla firm, jak i klientów. Szukaj informacji Instagram Sklep w pasku nawigacyjnym aplikacji.

Zakładając swoje konto biznesowe lub przeprowadzając porządki zgodnie z naszymi wskazówkami, z pewnością pozyskanie nowych obserwatorów będzie łatwiejsze, a twój profil stanie się atrakcyjnym kontem, który z dumą będziesz udostępniać w innych kanałach komunikacyjnych. Pamiętaj, że na sukces biznesowego konta na Instagramie składa się także aktywność oraz regularne udostępnianie treści.

 

Dla wnikliwych link do raportu IAB PL: https://iab.org.pl/wp-content/uploads/2020/01/IAB-Przewodnik-po-Social-Media-w-Polsce-2019-2020.pdf