Social media na tapecie: biznesy biorą się za tik - tok

TikTok to aplikacja mobilna umożliwiająca tworzenie i udostępnianie krótkich materiałów wideo o łącznej długości do 15 sekund. Aplikacja chińskiej firmy Byte Dance miała swoją europejską konkurencję znaną, jako musical.ly, którą wykupiła w 2018 roku.  Pierwotną ideą aplikacji było nawiązywanie w materiałach do teledysków muzycznych, jednak kreatywność użytkowników pozwala dziś na znacznie więcej. Dla niektórych TikTok to tylko zabawna aplikacja wideo dla nastolatków, ale co sprytniejsi przedsiębiorcy docenili już to narzędzie w marketingu.

Jeśli dobrze wykorzystasz TikTok, możesz przedstawić swoją firmę lub produkt szerokiej publiczności. TikTok ma 500 milionów użytkowników na całym świecie, a ich liczba ciągle rośnie. Oczywiście nie jest odpowiednim kanałem komunikacyjnym dla wszystkich rodzajów firm. Jeśli jednak twoja firma ma młodszą grupę docelową, muzyczna aplikacja może być idealny miejscem do przyciągnięcia ich uwagi.

 Tik Tok

Jak wykorzystać Tik Tok w biznesie?
- Twórz i udostępniaj angażujące treści adekwatne do grupy klientów, tak, jak w przypadku innych kanałów komunikacyjnych w social mediach. Pamiętaj jednak, że TikTok nie służy do prowadzenia debat z odbiorcami, musisz mówić ich językiem. Jeżeli oferujesz produkty i usługi dla młodzieży, z pewnością potrafisz to zrobić. W Tik Tok chodzi o zabawne i atrakcyjne wizualnie treści. 

  • Modne wyzwania. Dodatkowym sposobem na promocję marki lub produktu oraz zwiększenie rozpoznawalności firmy za pomocą Tik Toka  jest stworzenie od czasu do czasu tzw. wyzwania (ang. challenge; hashtag challenge). Wyzwanie związane z hashtagiem polega na zachęcaniu użytkowników Tik Toka do tworzenia lub odtwarzania treści i dodawania do niej hashtagu marki/produktu lub określonego w wyzwaniu hasła. Takie akcje są bardzo popularne, ludzie chętnie dzielą się swoimi pomysłami i rywalizują między sobą coraz bardziej kreatywnymi publikacjami. Pamiętaj, aby wyzwanie było spójne z produktem czy marką, niosło jakiś przekaz (może być rozrywkowy, edukacyjny) i podążało za trendami dotykającymi grupy wiekowej twoich klientów. Marka modowa Guess była jedną z pierwszych firm, która wprowadziła wyzwanie hashtagowe. Zachęcili użytkowników aplikacji do filmowania siebie w nowej dżinsowej linii Guess z hashtagiem #InMyDenim.
  • Współpraca z influencerami. Twórcy treści na Tik Toku to często osoby, które posiadają rozbudowane inne profile społecznościowe czy też tysiące subskrybentów na YouTubie. Muserzy, bo tak nazywamy (od poprzedniej aplikacji musical.ly) twórców treści na Tik Toku to najczęściej dzieci (w wielu przypadkach reprezentowane już przez agencje) oraz bardzo młodzi ludzie. Przykładem współpracy dużej marki z użytkownikiem Tik Toka na rodzimym rynku jest kampania soczków dla dzieci Kubuś, która już w 2017 roku w akcji „Rusz się z K!” współpracowała z Dominikiem Rupińskiem. Kampanie z udziałem sławnym muserów pozwalają na lokowanie produktu, miejsca czy usługi. Najczęściej od twórcy otrzymujemy nie tylko zasięg, lecz kreację materiału, produkcję i wizerunek.