„Witajcie Drodzy Widzowie”… czyli co powinniśmy wiedzieć o streamingu

Zjawisko streamingu jest stosunkowo młodym zjawiskiem. Funkcjonuje w przestrzeni internetowej dopiero od niedawna i wciąż jest w fazie rozwoju. Stream to mówiąc językiem technicznym przesyłanie obrazu video oraz dźwięku przez wspomniany wcześniej internet w czasie rzeczywistym. Chodzi tu o transmisję konkretnych treści, na przykład filmu, muzyki albo nagrania z naszego telefonu online/ na żywo. Każdy taki przekaz może obejrzeć, każdy może nadawać. Wszystko wskazuje na to, że czasy, gdy ściągaliśmy film z internetu lub kupowaliśmy płytę dvd w sklepie powoli będą odchodzić do lamusa.

 

CO TO TAK NAPRAWDĘ JEST STREAM?

Stream jest jednym z narzędzi videomarketingu. Coraz więcej firm wykorzystuje go do promocji swoich produktów, szczególnie na facebooku. Dlaczego? Powodów jest kilka. Przede wszystkim na tym portalu społecznościowym spędzamy najwięcej czasu. Facebook jest bardzo popularny wśród młodych ludzi, ale coraz częściej także starsze pokolenia z niego korzystają. Platforma ta jest więc doskonałym miejscem do reklamy, promocji swojego produktu. Kolejnym powodem jest możliwość natychmiastowej interakcji tzn. każdy oglądający może wysłać like- polubienie. Jest to sygnał dla autora streama, że transmisja się podoba. Oprócz tego w momencie nadawania dla wszystkich odbiorców dostępny jest czat, na którym każdy może wyrazić swoją opinię o produkcie lub zadać pytanie sprzedającemu. Coraz częściej spotykane są streamy firm odzieżowych, które właśnie na takich transmisjach pokazują na żywo swoje produkty. Bardzo często osoby oglądający streama piszą komentarze takie jak na przykład: „proszę jeszcze raz pokazać tą kurtkę do kamery”; „niech Pani zaprezentuje tą sukienkę w kolorze zielonym, bo jestem zainteresowana” itp. Osoba prowadząca streama odczytuje te komentarze i prezentuje wybrany produkt dla ewentualnego klienta. Taka interaktywna reklama jest przełomem w dziedzinie marketingu sieciowego.

KTO MOŻE STREAMOWAĆ?

Streamować może nie tylko firma, organizacja czy agencja marketingowa. Streaming może prowadzić każdy. Do tego nie potrzeba profesjonalnego sprzętu. Wystarczy dobrej jakości smartfon, których obecnie na rynku mamy całą masę i do tego internet w telefonie. Przekaz na żywo możemy prowadzić dzięki aplikacjom. Taką aplikacją od Twittera jest na przykład Periscope, umożliwia on transmitowanie wydarzeń na żywo. Kolejnym źródłem transmisji jest wspomniany wcześniej Facebook. To właśnie na Facebooku możemy prowadzić Facebook Live Video. Kiedyś głównym nadawcą przekazów online na Facebooku były gwiazdy lub większe przedsiębiorstwa. Obecnie coraz więcej osób prywatnych nagrywa i pokazuje światu co dzieje się „na ich podwórku”. Liderem wśród platform oferujących streaming jest serwis społecznościowy Youtube, na którym początkowo można było oglądać krótkie amatorskie filmiki. Teraz wystarczy posiadać konto, dzięki któremu będziemy robić streama. Taka łatwość i szybkodostępność wytworzyła kolejne zjawisko, zwano patostreamingiem, ale o tym w kolejnej części artykułu. Nie zapominajmy też o Google, a konkretniej o aplikacji Hangouts, dzięki której nagrywamy i transmitujemy nasz przekaz. Warunkiem jest posiadanie konta Google+. Live streaming można transmitować jako publiczny lub prywatny oraz udostępniać go na swojej stronie internetowej.

TEMATYKA PRZEKAZÓW ONLINE

- RELACJE Z WYDARZEŃ: Tematyka przekazu online jest zróżnicowana. Niektórzy transmitują uroczysty koncert, w którym uczestniczą, inni z kolei pokazują zamieszki i protesty przez Sejmem. Ludzie tworzą relację z wydarzeń takich jak na przykład Marsz Niepodległości, gdzie na żywo dzięki swoim smartfonom przekazują światu co dzieje się w Warszawie. Streaming występuje tu jako narzędzie, na które organy władzy patrzą nieprzychylnym okiem. Dlaczego? Ponieważ każdy streamer może pokazać jedno wydarzenie ze swojego punktu widzenia, a nie tak jak pokazuje to na przykład telewizja. Odbiorców telewizyjnych jest zdecydowanie więcej, ale stream przekazywany na facebooku jest oglądany przez 2 tysiące ludzi i może być udostępniany przez każdego odbiorcę dla swoich przyjaciół/ znajomych. To tworzy odbiorców świadomych, a nie masę telewidzów, którzy przyjmują tylko suche, zmanipulowane informacje,

- WEBINARY: transmisja ma charakter interaktywny, widzowie zadają pytania a autor streama odpowiada na nie w czasie rzeczywistym. Bardzo często webinar przybiera formę szkolenia, podczas którego nawiązuję się dyskusja na czacie,

- PERSONAL BRANDING: stream służy budowaniu relacji z odbiorcami. Dotyczy głównie osób publicznie znanych, którzy chcą podtrzymać swoją relację z fanami.

WSZYSTKO ZACZĘŁO SIĘ OD GIER I SPORTU

Potrzeba dzielenia się tym co się robi, co się widzi, co się przeżywa z drugim człowiekiem towarzyszyła ludziom już od powstania internetu. Każdy chciał pochwalić się zdjęciem swoich pociech, kupnem nowego samochodu czy zdjęciem z podróży po egzotycznych krajach. Wraz z pojawieniem się coraz lepszych gier i możliwościami przesyłu obrazu ONLINE potrzeba dzielenia udzieliła się także w sferze gamingowej. Ludzie zaczęli transmitować to, w jaki sposób grają w gry. Natychmiastowo znaleźli oni swoich odbiorców, którzy zaczęli oglądać streama z gier z zapartym tchem. Platformą, na której rozwinęły się transmisje gier wideo jest przede wszystkim Twitch. To właśnie na tej platformie założonej w 2011 roku, miliony ludzi oglądają codziennie relację ONLINE z rozgrywek innych graczy. Jak podaje sam serwis, każdego dnia odwiedza ich około 10 milionów użytkowników, aby oglądać gry wideo i rozmawiać na ich temat z grupą ponad 2 milionów nadawców. W czasie streamów grający zbierają tzw. donejty ( z ang. donate). Donejty to datki, które mogą wpłacać oglądający transmisję. Pieniądze z datków przeznaczane są na „rozwój kanału” konkretnego streamera. Chodzi tu o zakup lepszego komputera do gier, lepszej kamery itd. Datki przeznaczane są także na cele charytatywne.

Sport również był przyczynkiem do rozwoju zjawiska streamingu. Kanały sportowe są drogie jeśli chodzi o wykupienie ich w ofercie dostawców telewizyjnych. Sprytną drogą do obejrzenia meczu bez wykupowania dostępu do jednego kanału jest właśnie stream w internecie. Mecze zagranicznych lig w piłce nożnej, koszykówka czy mecze siatkówki- to tylko niektóre wydarzenia, które można obejrzeć na żywo w internecie. Obraz nie zawsze jest wysokiej jakości, ale liczy się sama frajda z możliwości oglądania swojego ulubionego zespołu bez płacenia przysłowiowych „stu złotych” za kanał sportowy. Daleko zresztą nie trzeba szukać. Mistrzostwa Świata w siatkówce w 2014 roku odbywające się w Polsce, były dla Polaków paradoksalnie w telewizji zablokowane. Dostęp do kanałów, na których transmitowano mecze należało wykupić. Wiele tysięcy Polaków obchodziło tą drogę wybierając zagraniczne streamy w internecie.

PATOSTREAMY- TO POSZŁO W ZŁĄ STRONĘ

Skoro streamować może każdy, kwestią czasu było niewłaściwe wykorzystanie tego narzędzia przez internautów. Coraz częściej, możemy się spotkać z patostream-ami, czyli po prostu patologicznymi streamami. Polegają one na tym, że autorzy tych przekazów transmitują na żywo domówkę, wspólną zabawę czy po prostu spożywanie alkoholu ze znajomymi. Podczas takich streamów alkohol spożywany jest w dużych ilościach, padają słowa niecenzuralne i wulgarne. Co ciekawe, takie osoby mają swoją widownię, która dochodzi nawet do 10 tys. oglądających podczas jednego streama. Widzowie wpłacają patostreamerom tzw. donejty poprzez sms lub stronę internetową. Podczas jednego streama na platformie Youtube można zarobić od 500 zł do nawet 2 000 zł. Te liczby przerażają i pokazują jak niski poziom treści możemy znaleźć w internecie. Mówiąc o takim zjawisku nie sposób nie wspomnieć o sex- kamerkach, na których kobiety ale również i mężczyźni na żywo obnażają się przed kamerami na oczach setek widzów. Otrzymują za to żetony, które później mogą wymienić na pieniądze. Jest to tzw. ciemna strona internetu.

STREAMING TO SPOSÓB NA ŻYCIE

Streamowanie to dzielenie się z widzami w internecie tym co dzieje się na ekranie- emocjonującą rozgrywką, filmowaną imprezą, wideoporadami. Dla wielu to hobby, ale także sposób na życie. Jeżeli i Ty chciałbyś spróbować swoich sił w tej dziedzinie, a przede wszystkim masz coś mądrego do powiedzenia światu: Nie czekaj na nic! Bierz swój smartfon, włącz przycisk LIVE i powiedz Witajcie Drodzy Widzowie...