Bliżej social media: Instagram na tapecie
Instagram, często bagatelizowany przez firmy, jest coraz bardziej skuteczną i popularną formą komunikacji z klientami oraz pośrednim kanałem marketingowym. Wbrew pozorom, nie jest zarezerwowany tylko dla branży kulinarnej czy modowej, chociaż opiera się na dobrej jakości zdjęciach.
Instagram to miejsce, w którym co sekundę lajkowanych jest ponad 8 tysięcy zdjęć. Wśród 200-milionowej społeczności na Instagramie są też twoi klienci. Dobrze, jeśli będziesz tam, gdzie oni. W jaki sposób to zrobić, aby zaciekawić użytkowników social media i zwrócić ich uwagę na konkretną ofertę czy misję firmy? To nie jest tak trudne, jak się wydaje. Wymaga, jednak systematyczności i konsekwencji.
Po pierwsze załóż konto firmowe. Wystarczy zainstalować aplikację Instagram, a po zalogowaniu w ustawieniach wybrać opcje: Przełącz na kanał biznesowy. Kolejnym krokiem jest odpowiednie zoptymalizowanie profilu. Nazwa użytkownika, jaką wybierzesz, powinna pasować do tej, której używasz na innych kanałach social media (Facebook, Twitter). Najczęściej firmy wybierają nazwę marki, skróconą nazwę firmy lub imię i nazwisko, pod którego szyldem prowadzona jest działalność.
Po drugie dobrze się przedstaw. W profilu jest miejsce na tzw. „bio”, czyli miejsce, gdzie możesz się przedstawić i podać więcej informacji o firmie. Użyj swojego bio, aby wyjaśnić, czym zajmuje się twoja firma i czego ludzie mogą oczekiwać od twojego profilu na Instagramie. Masz na to tylko 150 znaków, więc musisz się wykazać kreatywnością i zastosować odpowiednie triki, aby wyróżnić swej bio i sprawić, aby było kompletne. W tym celu używaj emotikon, aby przykuć wzrok do danego opisu. Stosuj zwięzłe hasła i słowa klucze. Zostaw link to strony internetowej i używaj hasztagów. Zakończ bio angażującym zwrotem zachęcając użytkowników do działania np. „Zajrzyj po więcej”, „Wyślij nam swoją historię”, „Podziel się opinią w komentarzu” itp.
Dołącz do opisu dowolne markowe hasztagi, które planujesz zastosować. Pamiętaj, że to hasztagi są nieodłącznym elementem Instagrama. Jest wiele hasztagów, które przeszły do historii i są powszechnie stosowane jak np. #like4like, #follow, #loves_poland, #polishgirl, #foodi, #instagood itp. Oprócz nich używaj haseł związanych z twoją marką, produktami, konkursami, które organizujesz, eventami, w których bierzesz udział. Każdy kliknięty hasztag przenosi użytkownika do listy postów z całego Instagrama oznaczonych tym właśnie hasztagiem. Kilka z nich użyj w swoim bio, ale nie zapominaj o regularnym oznaczaniu w ten sposób wszystkich postów!
Profesjonalny profil firmowy, zawsze jako zdjęcie profilowe będzie stosował logo swojej firmy lub marki. Biorąc udział w jakiejś krótkoterminowej akcji, można na ten czas spersonalizować zdjęcie profilowe. Jednak, szczególnie, zanim zbierzemy sporą i aktywną społeczność, lepiej nie zmieniać zdjęcia zbyt często i dać się odbiorcom zaznajomić ze znakiem marki.
Po trzecie #followothers, czyli po prostu obserwuj innych użytkowników powiązanych z twoją branżą. Dotrzesz do nich dzięki...hasztagom! Wyszukaj hasła związane z twoją działalnością. Obserwuj, komentuj i angażuj się w dyskusje postów po profilami znanych osób powiązanych z branżą, producentów, hurtowni, akcji biznesowych (targi pracy), blogerów i influancerów. Zostaniesz mile zaskoczony, kiedy zauważysz jak szybko wieści roznoszą się za pomocą Instagramu.
Po czwarte udostępniaj posty regularnie. Wrzucaj dobrej jakości zdjęcia swojej biura, kulis pracy, gotowych produktów, zadowolonych klientów wychodzących z twojego salonu, inspiracji zaczerpniętych np. na targach biznesowych. Staraj się opisywać ciekawie swoje zdjęcia. Pokazanie nowego lokalu nie jest interesujące dla użytkowników. Z angażującym opisem typu „Nasze nowe biuro po energetycznym liftingu! Podobają Wam się żółte fotele czy wrócić do czarnych?” już mobilizuje obserwatorów do komentarzy i aktywności. Prosta informacja zwrotna „Dziękujemy za rady, chcemy, aby Wam też było milej w naszej przestrzeni” daje użytkownikom poczucie sprawczości. Czują, że ich aktywność została doceniona i chętniej uczestniczą w dyskutowaniu o innych dylematach.
Pamiętaj, że na Instagramie liczą się dobre obrazy, dlatego dbaj o efektywne zdjęcia. Możesz zrobić artystyczną sesję swoich produktów, wrzucić zdjęcie klepsydry odmierzającej czas do wielkiej wyprzedaży itp. Ogranicza cię tylko kreatywność, ale pamiętaj o regularności, jakości i dobrych opisach!
Po piąte publikuj Insta-stories, czyli krótkie relacje video w formie 15 – sekundowego nagrania lub kompilacji zdjęć. Te relacje chętnie są oglądane przez użytkowników i wnoszą relację firma - klient na wyższy poziom. Stajesz się bliższy swoim konsumentom, pokazując wstawki z codziennej pracy, zabawne sytuacje i najistotniejsze wydarzenia.
Po szóste pochwal się, że jesteś użytkownikiem Instagrama. Możesz zrobić krótki live z tej okazji, opublikować post na Facebooku, dodać link do swojego profilu w newsletterze. Wykorzystuj różne drogi, aby dać innym znać, że twój biznes jest na czasie i podbija kultowy portal.
Po siódme pamiętaj, że Instagram, jak większość social mediów nie jest bezpośrednim narzędziem sprzedaży, tylko formą zdobywania szerszej liczby obserwatorów i potencjalnych klientów oraz utrzymywania komunikacji między nimi a firmą. Jest to długoterminowe narzędzie do wykorzystania w biznesie właśnie do nawiązywania i pielęgnowania relacji z potencjalnymi klientami, nie tratuj go więc jak reklamowego słupa ogłoszeń, bo wtedy szybko stracisz powodzenie wśród użytkowników. Ważne jest, aby jak najwięcej dawać od siebie – ciekawostki z życia firmy, piękne zdjęcia, inspiracje (z przeczytanego wywiadu, ważnego spotkania). Tylko systematyczna inwestycja w dobry profil biznesowy pozwoli na efektywność konkursów i promocji, a także poszerzy twój zasięg w społeczności.