Czy twoja firma potrzebuje strony internetowej?

Nawet taka niewielka, lokalna? Nie sprzedająca produktów online? Mamy nadzieję, że jest to zagadnienie tak oczywiste, jak to, że każda firma musi prowadzić księgowość. Jednak w dużym skrócie podsumujemy, dlaczego TAK to jedyna słuszna odpowiedź na tytułowe pytanie.

Wszyscy wiemy, że technologia się zmienia. Żyjemy w czasach, w których książka telefoniczna jest reliktem, a nasz telefon to elektroniczny asystent. W dodatku jest zawsze tam, gdzie ty. Mało tego, jest najczęstszym narzędziem do...wyszukiwania informacji!

Internet i wuj Google to pierwsze miejsce, w którym ludzie szukają wiadomości na temat firm i instytucji. Potrzebujesz poznać godziny otwarcia nowego salonu fryzjerskiego w twojej okolicy? Googlujesz. Chcesz wiedzieć, czy firma, którą sobie upatrzyłeś ma w ofercie dostawy do domu? Sprawdzasz w internecie. Nawet, jeżeli potrzebujesz porozmawiać z kimś z obsługi, szukasz numeru telefonu w sieci.

Ponad 2 miliardy ludzi korzysta z internetu każdego dnia, a około 90% z nich dokonało zakupu lub skontaktowało się z wybraną firmą, za pomocą internetu, w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Więc nie mając strony internetowej, ryzykujesz utratę sporego kawałka tortu.

Twoja strona internetowa jest odpowiednikiem wpisu na żółtych stronach książki telefonicznej.

Tak samo, mała firma, jak i duża potrzebuje takiego wpisu. Postaw na nowoczesną i estetyczną stronę, która będzie wirtualną wizytówką i narzędziem służącym do komunikacji z klientami. Dużym plusem posiadania strony internetowej, jest możliwość rozbudowywania jej, a co za tym idzie natychmiastowym puszczaniu w świat informacji o wszystkich zmianach zachodzących w firmie.

Nie prowadzisz typowego biznesu online ( jak np. E-sklep) i zastanawiasz się do czego może więc posłużyć firmowa strona www? Oto kilka przekonujących przykładów:

  1. Dajesz się poznać
    Na stronie musi znaleźć się informacja o tym, jaki typ działalności prowadzisz, dane kontaktowe firmy, mapka dojazdu do punktu oraz przynajmniej twoja podstawowa oferta. Współczesny klient to wzrokowiec, więc zainwestuj w estetyczny design i postaraj się przedstawić swój biznes za pomocą obrazu. Slaider z produktami to jeden z lepszych metod na wizualne zapoznanie odbiorcy z działalnością.
  2. Pokazujesz, że wiesz co robisz
    W jednej z zakładek na stronie możesz umieścić serię artykułów lub filmów, w których opowiadasz o swoich produktach i doradzasz klientom. Na przykład, jeżeli sprzedajesz kosmetyki, umieść na stronie informacje poradnikowe: jakiego rodzaju krem powinno się stosować na noc, a jaki na dzień, jak dobrać podkład lub przewodnik "makijaż sylwestrowy krok po kroku" itd. Potencjalni klienci docenią to i uznają, że jesteś kimś więcej niż sprzedawcą. W ten sposób tworzysz swój wizerunek, jako eksperta w branży.
  3. Dajesz klientom to, czego oczekują
    Czy klienci często zadają ci te same pytania dotyczące twojej działalności? Czy przyjmujesz płatność kartą, jaka jest polityka reklamacji lub skąd pochodzą materiały, których używasz w produkcji? Zrób zestaw najczęściej zadawanych pytań (FAQ) i udziel na nie wyczerpujących odpowiedzi. Umieszczając to na stronie internetowej przekazujesz odbiorcom najważniejsze informacje o swoich produktach lub usługach i nie tracisz czasu na powtarzanie wciąż tego samego.
  4. Jesteś dla nich dostępny całodobowo
    Twoja firma ma określone godziny pracy i przyjmowania klientów, ale twoja witryna działa 24 godziny na dobę przez 356 dni w roku! Informacje o produktach lub usługach są zawsze w zasięgu ręki potencjalnych klientów.
  5. Wykorzystujesz nowoczesny marketing
    Internet pozwolił na nowy rodzaj marketingu. Twoja strona internetowa może przyciągnąć klientów, wykorzystując cały szereg niedrogich technik marketingowych takich jak content marketing czy reklama Google AdWords.

Już wiesz, że potrzebujesz strony, ale co dalej? Wykorzystaj poniższe wskazówki:

  • Funkcjonalność - jaka będzie twoja strona? Czy będzie to wizytówka z podstawowymi informacjami o firmie? Być może zechcesz pozyskiwać adresy e-mail potencjalnych klientów i wysyłać do nich newsletter? A może będziesz przekazywać pomocne wskazówki za pośrednictwem bloga lub sprzedawać usługi czy vouchery online? Wynotuj wszystkie funkcje, jakie musi pełnić twoja idealna strona www zanim spotkasz się z web designerem i programistą. Zaoszczędzisz w ten sposób pieniądze i szybciej otrzymasz wymarzoną witrynę.
  • Obsługa strony - istnieją dwie możliwości: zajmiesz się sam jej prowadzeniem lub zlecisz to firmie zewnętrznej. Plusem zlecenia, prowadzenia strony doświadczonej agencji, jest możliwość pełnego skupienia się na innych celach i zadaniach biznesowych. Minusem jest oczywiście odpłatność za usługi i czas oczekiwania. Samodzielne prowadzenie strony www będzie wymagać od ciebie (w zależności od jej rodzaju i zaawansowania) modyfikowania oferty, dodawania artykułów lub zdjęć. Twój poziom zaangażowania w późniejsze administrowanie strony musi zostać określone na wczesnym etapie jej projektowania, ponieważ może mieć wpływ na rodzaj wybranej techniki budowania strony przez webmastera.
  • Design - atrakcyjność i dobrze rozplanowany design możesz spokojnie zostawić grafikowi, ale wcześniej przygotuj dla niego inspiracje (np. kilka stron, które bardzo ci się podobają) oraz logo i wszystkie elementy, z którymi utożsamia się twoja marka. Pomoże to stworzyć stronę zgodną z trendami i spójną wizualnie z wykorzystywanymi już w firmie materiałami (logo, szyld, uniformy).
  • Wybór wykonawcy - w sieci działa wielu bardzo dobrych grafików i programistów oraz agencji zajmujących się kompleksową budową stron. Niestety, można spotkać wielu nieprofesjonalnych zleceniobiorców. Decydując się na współpracę korzystaj z poleconych firm lub zrób dobry research. Sprawdź, jak funkcjonuje strona internetowa potencjalnego wykonawcy, zapytaj o czas realizacji projektu, cenę, portfolio (będące najlepszą referencja doświadczenia i umiejętności), zaproponuj spisanie umowy (zabezpieczysz się przed nieterminowym oddaniem zlecenia lub niespodziewanymi opłatami).

Słowniczek:

  • content marketing – jeden z najważniejszych nowoczesnych technik marketingowych. Polega na tworzeniu i rozpowszechnianiu wartościowych, istotnych dla klientów i spójnych z twoją branżą treści w celu przyciągnięcia i utrzymania określonej grupy odbiorców. Popularne rodzaje treści to: zdjęcia i filmy, artykuły, raporty, wywiady.
  • Google AdWords - najpowszechniejszy system płatnej reklamy w wyszukiwarkach internetowych. Za pomocą wtyczki Google AdWords można samodzielnie utworzyć reklamę i dobrać słowa kluczowe powiązane z firmą.  AdWords umożliwia wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwarki Google, a także na witrynach partnerskich. Reklama trafia do danej osoby w tym momencie, gdy szuka ona za pomocą Google produktów lub usług powiązanych z naszą działalnością.
  • Newsletter - to elektroniczny biuletyn wysyłany mailowo do potencjalnych klientów (użytkowników, którzy zostawili na naszej stronie swój adres e-mail) zawierający ważne informacje o naszej firmie, aktualnych promocjach, zmianach.
  • Web designer/grafik komputerowy – osoba zajmująca się projektowaniem stron internetowych
  • Web master/web developer/programista stron www – osoba zajmująca się programowaniem/kodowaniem zaprojektowanej strony.