Rekrutacja online. Na co zwrócić uwagę?

Rekrutacja online wbrew pozorom nie jest trudna, czy bardziej pracochłonna niż standardowa. Obejmuje wiele różnych strategii, jednak w dzisiejszym artykule skupimy się na technicznych aspektach tej formy poszukiwania pracowników. Jak i gdzie szukać kandydatów? Jakich metod używać na kolejnych etapach rekrutacji? Co pomoże przeprowadzić rzetelną rekrutację w firmie? Mamy nadzieję, że nasze wskazówki będa odpowiedzią na powyższe pytania.

Przemyślana i dobrze zorganizowa rekrutacja online może prowadzić do skrócenia czasu poszukiwania pracownika, szybszego zatrudnienia, a także do przyciągnięcia bardziej zróżnicowanej puli kandydatów i zmniejszenia kosztów całego procesu. Poniżej przedstawiamy rady, które pomogą Ci zaplanować skuteczną rekrutację online.

  1. Szukasz pracownika? Wyślij wiadomość w świat.

Wszystko zaczyna się od ogłoszenia. Dobrze zaprezentowana oferta pracy jest pierwszym selekcjonującym narzędziem rekrutacyjnym. Pamiętaj, aby stworzyć takie ogłoszenie, na które w zdecydowanej większości odpowiedzą właściwi kandydaci. Najlepsze opisy stanowisk łączą w sobie odrobinę marketingu, realiów obowiązków przyszłego pracownika, oczekiwanych umiejętności i kompetencji oraz kultury czy misji firmy. Unikaj zbyt długiego opisywania codziennych zadań i obowiązków lub wypunktowanej, niemal niekończącej się listy kwalifikacji. Zadbaj, aby kandydat był zainspirowany i zaciekawiony pracą dla Twojej firmy.

Ogłoszenie z aktywnym linkiem do strony rekrutacyjnej/ankiety powinno znaleźć się we wszystkich profesjonalnych serwisach ogłoszeniowych (m.in. pracuj.pl, indeed.pl) oraz w mediach społecznościowych np. LinkedIn czy w grupach branżowych na Facebooku.

Jedną z kreatywnych metod na pozyskanie pracownika, jeżeli pozwala na to rodzaj stanowiska, czas oraz budżet, jest przeprowadzenie konkursu projektowego. O takich akcjach poinformuj także szkoły czy uczelnie wyższe oraz urzędy pracy, które pomogą znaleźć kandydata z potencjałem. 

  1. Gdzie jeszcze szukać?

Oprócz wspomnianych portali, uczelni oraz urzędów pracy popularnym narzędziem rekruterów online jest dzisiaj LinkedIn. Jest to obecnie najlepsze miejsce do poszukiwania kandydatów tzw. pasywnych, czyli osób, które niekoniecznie szukają pracy, ale mogą być otwarci na nowe propozycje, za którymi idzie zmiana pracy na inną, ciekawszą, bardziej rozwojową czy lepiej płatną. Statystyki LinkedIN pokazują wyraźnie, że wśród osób przeglądających profile użytkowników dominują rekruterzy. Na portalu nie tylko można sprawdzić dorobek zawodowy i zainteresowania kandydata, ale także jego aktywność, aspiracje oraz poznać autentyczne opinie o nim, jako specjaliście w konkretnych dziedzinach.

Nie działaj sam. Poproś swoich pracowników i współpracowników, aby pomogli Ci w procesie rekrutacyjnym. Mogą np. udostępniać Twoje firmowe posty w mediach społecznościowych wspierając w ten sposób proces rekrutacyjny. Także w ich interesie jest przecież znalezienie kogoś odpowiedniego do współpracy. Możesz zachęcić zespół do zaangażowania wyznaczając nagrodę, jeżeli zatrudniona osoba będzie pochodzić z ich polecenia.

  1. Wybór kandydatów do dalszej rekrutacji. Jak dokonać selekcji?

Wkrótce po rozpczęciu intensywnej kampani rekrutacyjnej do firmy powinny zacząć spływać ankiety rekrutacyjne, CV i listy motywacyjne. Domyślasz się, że do dalszych etapów rekrutacji zaprosisz tylko część osób, które przesłały zgłoszenia.

Pierwszym krokiem w selekcji jest odrzucenie niekompletnych dokumentów aplikacyjnych. Jeżeli prosiłeś o odpowiedź na sześć pytań, a cztery osoby odpowiedziały tylko na dwa z nich, to zwyczajnie nie przechodzą dalej. Tak samo w przypadku braku linków do referencji, listu motywacyjnego, ostatniej prezentacji, CV czy czegokolwiek, co było wymagane w ogłoszeniu. Nawet jeśli osoby, które nie dopełniły formalności rekrutacyjnych są doskonałymi fachowcami, niestety tym razem poległy na przedpremierze. Prawdopodobnie nie poświęciły czasu na uważne przeczytanie zaleceń rekrutacyjnych lub uznały, że to, co już potrafią i co mogą wnieść do Twojej firmy, przyćmi pozornie nieistotne pomyłki. Nic bardziej mylnego! Nie pozwól złapać się na ten haczyk i nie poświęcaj swojego czasu i energii na analizowanie zgłoszeń z lukami. Stoją za nimi prawdopodobnie osoby, które czują się wystarczająco komfortowo w swojej obecnej pracy, aby nie angażować się w szukanie nowej, a CV wysyłają na tzw. wszelki wypadek.

Kolejnym krokiem jest wybranie zgłoszeń, które odpowiadają Twoim oczekiwaniom w 100%, jeżeli takich nie ma, to w 90%, potem w 80% itd. Zakładając szczęśliwy scenariusz, ciekawych i wartościowych kandydatów masz spore grono. Na podstawie dokumentów, linków, portfolio i własnego researchu możesz już zdecydować o wstępnej grupie osób, które przejdą do następnego etapu. A jak może on wyglądać? Form rekrutacji online jest naprawdę wiele. W zależności od stanowiska kolejne etapy mogą być uzupełnione o zaproszenie kandydata do wzięcia udziału w projekcie czy wykonanie zadania rekrutacyjnego. Często pracodawcy obawiają się, że w rekrutacji zdalnej mogą zbyt pochopnie decydować się na zatrudnienie, bo na odległość łatwiej pewne rzeczy ukryć, a z drugiej strony trudniej dostrzec. Na szczęście to przekonanie jest mylące. Więcej o możliwościach rekrutacji online piszemy poniżej. 

  1. Propozycje wiarygodnych form rekrutacji online.

W zależności od stanowiska pracy i potrzeby sprawdzenia kompetencji oraz osobowości kandydata skorzystaj z co najmniej dwóch form zdalnej rekrutacji:

ankieta rekrutacyjna

wymiana wiadomości e-mailowych

rozmowa rekrutacyjna poprzez np. Skype, Zoom.

zadanie rekrutacyjne (praca z briefem, wykonanie briefu, zaproponowanie rozwiązań do danego problemu, projekt graficzny, współpraca przy krótkoterminowym projekcie zdalnym z zespołem itp.)

rozmowa z drugą osobą rekrutującą na temat przebiegu możliwych sytuacji w pracy, na danym stanowisku

test psychologiczny, test kompetencji

Okazuje się, że rekrutacja zdalna nie jest taka straszna, a przeciwnie, ma wiele zalet m.in. oszczędność czasu i nieograniczony rynek kandydatów, bo przecież dotarcie do wielu z nich jest na wyciągnięcie ręki, a dokładnie komputera z internetem. Sytuacja w świecie pokazuje, że już najwyższa pora zaprzyjaźnić się ze zdalną formą współpracy na różnych szczeblach, w tym także rekrutacji pracowników. Powodzenia!

rekrut online 2