Czym się kierować wybierając kurs branżowy online
Praca poparta wyłącznie stopniami zawodowymi nie jest dzisiaj wyznacznikiem sukcesu, bo skalowanie kariery wymaga bycia na bieżąco z trendami rynkowymi oraz ciągłego podnoszenia umiejętności i wiedzy. Od wielu lat prężnie rozwija się dystrybucja krusów i szkoleń zdalnych, a w ciągu ostatniego roku kursy online jeszcze bardziej zyskały na popularności. Trend ten będzie ciągle wzrastał, dlatego warto się przyjrzeć bogatej ofercie kursów online i zastanowić, jak dobrze wybierać szkolenia. Zdalne podnoszenie kwalifikacji to doskonała forma samokształcenia, a także inwestowania w swój zespół. Mnogość dostępnych szkoleń może jednak przyprawić o zawrót głowy. Przedstawiamy kilka wskazówek, które pomogą Ci wybrać dobrej jakości kurs.
Najpierw wybierz platformę, na której dokonasz zamówienia. Popularne, sprawdzone i zaufane strony to m.in. Udemy.com, LinkedIn, Lynda.com, Skillshare.com, Eduweb.pl czy Coursera.org. Na wymienionych platformach kursowych znajdziesz głównie anglojęzyczne kursy, ale nie tylko. Ich cena jest zróżnicowana w zależności od rodzaju szkolenia. Za korzystaniem z platform przemawia ich prestiż, bezpieczeństwo inwestycji, zaplecze administracyjne i techniczne. Wielu ekspertów tworzy własne kursy online, które możesz kupić na ich stronach internetowych czy blogach. Ich atut to najczęściej wiedza poparta doświadczeniem twórcy kursu, praktyczne wskazówki, bardzo dobre opinie i możliwość zapoznania się z kompetencjami twórcy kursu na jego blogu.
Zanim kupisz szkolenie przeczytaj uważnie jego opis. Jeżeli nie znajdujesz w nim konkretów, a jedynie marketingowe slogany nie poparte wiarygodnymi danymi (np. ilość zadowolonych klientów) prawdopodobnie kurs jest świeży, ma niski poziom lub jest przygotowany dla początkujących.
Uważnie przeczytaj treść kursu. Treść kursu w dużej mierze przedstawia co znajdziesz w środku. Czasami możliwe jest zapoznanie się ze szczegółowym programem (spisem treści) szkolenia. Te informacje pokażą czy poziom kursu odpowiada Twoim oczekiwaniom, czy nie kupujesz wiedzy, którą już posiadasz lub ogólników w ładnym opakowaniu.
Znaj wymagania wobec uczestników. Jeżeli opis kursu wyraźnie określa poziom lub na przykładach wyjaśnia dla kogo jest kurs, a dla kogo nie jest - zaufaj temu np. kurs jest dla Ciebie, jeśli planujesz otworzyć swój pierwszy sklep online lub ten kurs nie jest dla Ciebie, jeśli masz już doświadczenie w prowadzeniu e-commerce. Ta szczerość i konkret bardzo dobrze świadczy o przygotowaniu kursu i jego twórcach. Najwyraźniej zależy im na zadowolonych klientach, dlatego starają się jak najlepiej przybliżyć zainteresowanym wiedzę o kursie, aby uniknąć nietrafionych inwestycji.
Pamiętaj, że cena nie jest wyznacznikiem jakości. Wyjątkowo tanie kursy mogą świadczyć o poziomie podstawowym kursu, ograniczonych formach materiałów (np. tylko wykłady w formie prezentacji lub plików tekstowych pdf). Z drugiej strony wysokie ceny mogą być efektem reklamy. Staraj się, aby koszt kursu był jednym z ostatnich czynników decydujących i celuj w ceny ze średniej półki.
Sprawdź dowód społeczny. To przede wszystkim opinie innych o kursie, ale także przytaczane, wiarygodne i możliwe do sprawdzenia przykłady tego, w jaki sposób kurs pomógł poprzednim uczestnikom. Często komentujący podają swój adres e-mail lub inny kontakt do siebie, pod którym można poprosić ich o doprecyzowanie jakiegoś wątku w recenzji. Profesjonalnie przygotowany kurs posiada także bazę FAQ, w której znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Co jest dla Ciebie ważne? Pamiętaj o tym, co jest ważne dla Ciebie. Poziom zaawansowania kursu, czas trwania kursu oraz dostępności materiałów (do niektórych kursów otrzymujesz dożywotni dostęp, do innych ograniczony czasowo np. pół roki), możliwośc otrzymania certyfikatu oraz rodzaje materiałów i forma kursu (pdf, audio, webinary, konsultacje, zadania, wykłady czy może materiały mieszane, program grupowy czy indywidualny itp.).
Mamy nadzieję, że nasze wskazówki pomogą wyselekcjonować właściwe szkolenie, które przyniesie korzyść Tobie, Twoim pracownikom i firmie.