Nieuczciwa konkurencja - sprawdź, czy grozi również Tobie

Świat biznesu to nie tylko wiele możliwości oraz szans, ale również rywalizacja. Często nasi konkurenci, aby zyskać nad nami przewagę, posuwają się do nieetycznych metod. Jakie działania należy do nich zaliczyć i jak sobie radzić z nieucziwą konkurencją?

 

 Nieuczciwa konkurencja – kiedy mamy z nią do czynienia?

Pojęcie nieuczciwej konkurencji znajdujemy w akcie prawnym z Dziennika Ustaw 1993 Nr 47 poz. 211 w ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W rozdziale drugim artykułu piątego znajduje się następujący zapis: „Czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie przedsiębiorstwa, które może wprowadzić klientów w błąd co do jego tożsamości, przez używanie firmy, nazwy, godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu wcześniej używanego, zgodnie z prawem, do oznaczenia innego przedsiębiorstwa”.* O nieuczciwej konkurencji mówimy, gdy podmiot gospodarczy prowadzi interesy niezgodne z prawem, którego naruszają lub zagrażają interesom klienta, lub przedsiębiorcy. Do takich działań zalicza się szereg przewinień, a do najpopularniejszych z nich należą: naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, próby przekupstwa, utrudnianie dostępu do rynku, czy nieuczciwa reklama i działania na szkodę konkurenta. Wiele emocji budzi też naśladownictwo produktów, które jest wpisane w specyfikę branż kreatywnych. Mowa tu o projektowaniu ubrań, czy wnętrz, ale także zawodów artystycznych, gdzie coraz częściej dochodzi do naruszenia praw autorskich. Z problemem nieuczciwej konkurencji może się zetknąć każdy, kto prowadzi biznes. Inną kwestią jest charakterystyka konkurencji, która znów w dużej mierze jest uzależniona od branży. W jednych sektorach konkurencja działa ona bardzo agresywnie i na szerszą skalę. Zdarza się, że mniejsi gracze rynkowi działają agresywniej niż wielcy gracze rynkowi, gdyż każdy klient w małej branży ma znaczenie.

Nieuczciwa konkurencja – jak ją zwalczać?

Nieuczciwa konkurencja to zagadnienie regulowane prawnie, dlatego w przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących tego, że padliśmy jej ofiarą, należy zasięgnąć porady prawnej. Pozwoli to powziąć odpowiednie kroki i rozstrzygnąć tę kwestię. Przedsiębiorca, którego interesy zostały naruszone, może domagać się pociągnięcia do odpowiedzialności cywilnej lub karnej. W sprawach związanych ze zdolności znaku towarowego, czy firmowego loga najlepiej skonsultować się z rzecznikiem patentowym. Jedynym ograniczeniem jest ryzyko przedawnienia, ponieważ możliwość zgłaszania roszczeń z tytułu konkurencji ulega przedawnieniu z upływem trzech lat. Należy pamiętać, że przedsiębiorcy mają do dyspozycji szereg narzędzi prawnych, które umożliwiają im wyegzekwowanie swoich praw.