Outsourcing IT - czyli skuteczne wsparcie informatyczne
Outsourcing to dziś często powtarzane słowo, zwłaszcza w zakresie branży technologicznej. Wiąże się to z faktem, że coraz więcej firm stawia na ekspansję przy wykorzystaniu nowych mediów elektronicznych lub przenosi całą swoją działalność do sieci.
Nic zatem dziwnego, że stale rosną zapotrzebowania na usługi informatyczne. Dziś standardem jest posiadanie przez firmę dedykowanej aplikacji dla klienta, czy utrzymywanie starannie zaprojektowanej i zoptymalizowanej strony www. Infrastruktura sieciowa rozrasta się błyskawicznie i wymaga wdrażania coraz to nowszych technologii i rozwiązań. Aby sprostać tym wymaganiom i płynnie zaadaptować się do potrzeb dynamicznie zmieniającego się rynku trzeba dostarczać rozwiązania na najwyższym poziomie. Jednak stworzenie wydajnej infrastruktury sieciowej na wysokim poziomie, która podoła tempu zmian i cyfryzacji nie jest rzeczą prostą do zrealizowania. Z pomocą przychodzi zatem outsourcing IT, czyli coraz popularniejsza forma usług, na którą decydują się przedsiębiorcy. Założenie jest banalnie proste - powierzenie obsługi zaplecza informatycznego wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej, która jest w stanie zapewnić profesjonalne i szybkie wykonanie zlecenia. Przy stale rosnących kosztach i potrzebach na rozbudowę zaplecza informatycznego, warto przyjrzeć się bliżej jakie jeszcze korzyści daje outsourcing IT.
Sieć skonfigurowana pod klienta
Obecnie możemy zaobserwować na rynku e-commerce, digital-marketingu czy wielu innych sektorach prężny wzrost, który owocuje powstawaniem licznych i odnoszących sukces start-upów. Błyskawicznie rozwijające się podmioty, często stoją przed wyzwaniem jak przygotować odpowiednie zaplecze informatyczne dla stale rosnącego biznesu i rozbudować infrastrukturę, która sprosta wyzwaniom rynku. Własny dział IT jest niewątpliwie dobrym rozwiązaniem, które zapewni stabilne działanie strony, czy aplikacji jednak utrzymanie tego typu sztabu specjalistów może być kosztowne oraz wymaga czasu potrzebnego na stworzenie odpowiedniego zespołu. Przy tworzeniu własnego zaplecza IT trzeba również uwzględnić wiele dodatkowych kosztów, których lista jest naprawdę długa. Wśród nich można wymienić potrzeby takie jak zakup sprzętu, stworzenie stabilnej serwerowni, opłaty za telefon, szkolenia, wymagane potrzeby socjalne czy zakup pojazdów służbowych. Decydując się na wybór zewnętrznej firmy świadczącej usługi informatyczne, przedsiębiorca otrzymuje zatem stały dostęp do wysokiej klasy usług, bez konieczności utrzymywania całego zaplecza po swojej stronie. Dodatkową zaletą korzystania z usług outsourcingowych jest możliwość sprecyzowania przez firmę swoich wymagań jakościowych. Bazując tylko i wyłącznie na własnym zespole IT, trzeba bowiem liczyć się z ograniczeniami - nowo powstały zespół może nie być wystarczająco przygotowany, aby sprostać prężnie rozwijającej się infrastrukturze. W usługach outsourcingowych te ograniczenia nie istnieją. Szeroki wybór usługodawców pozwala bowiem dobrać odpowiednie zaplecze IT, które stworzy potrzebny grunt pod dalsze działania firmy w sieci. Jedyne co ogranicza klienta przy wyborze usług outsourcingowych jest wyłącznie budżet, jaki zamierza przeznaczyć na usługę. Do najczęściej powierzanych zadań, jakie są realizowane przez firmy outsourcingowe, zazwyczaj wchodzi: zarządzanie infrastrukturą sieciową, tworzenie stron internetowych, czy projektowanie i testowanie aplikacji. Możliwe jest również skorzystanie z profesjonalnego doradztwa w zakresie IT lub przeprowadzenie audytu informatycznego, który sprawdzi jak dobrze jest zabezpieczona firma w sieci. Jak zatem widać, zakres działania w outsourcingu jest bardzo szeroki i pozwala wybrać odpowiednie usługi do potrzeb i chwili, w jakiej znajduje się firma.
Usługa w chmurze
Coraz częściej spotykanym segmentem, z którego korzystają przedsiębiorcy, są również usługi w chmurze. Korzystający z nich klienci otrzymują dostęp do wirtualnej platformy, umożliwiającej przechowywanie cyfrowych zasobów swojej firmy. Outsourcing danych za pośrednictwem chmury ma wiele zalet. Znacząco bowiem obniża koszt związany z archiwizacją danych, ale równie niebagatelne ma zwiększenie poziomu bezpieczeństwa przechowywanych zasobów. Wyspecjalizowana firma jest po prostu lepiej przygotowana na wirtualne zagrożenia. Wirtualne chmury mają jeszcze jedną zaletę - nieporównywalnie większą moc obliczeniową niż mógłby uzyskać przedsiębiorca decydujący się na stworzenie własnego zaplecza informatycznego. Oznacza to szybsze i sprawniejsze działanie, co w biznesie pozostaje nie bez znaczenia.
Outsourcing pełny czy częściowy?
Istnieją dwa warianty korzystania z outsourcingu IT. Można bowiem powierzyć funkcjonowanie całego zaplecza informatycznego firmie zewnętrznej - co gwarantuje optymalizację kosztów i stworzenie odpowiednich warunków technicznych w możliwie szybkim czasie. Dodatkową zaletą całościowego przekazania zarządzania infrastrukturą sieciową zewnętrznemu podmiotowi jest fakt, że firmy outsourcingowe zazwyczaj są w stanie zagwarantować wsparcie techniczne przez 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę, co w przypadku etatowych pracowników jest rzeczą trudną do zrealizowania. Drugą możliwością jest wybór outsourcingu częściowego, w którym to wyspecjalizowana firma zewnętrzna będzie stanowić jedynie wsparcie techniczne lub której będą powierzone prace tylko nad wybranymi projektami i procesami. Rozwiązanie to może być korzystne dla sektora mikro przedsiębiorców, gdzie zakres zapotrzebowania na usługi IT zwiększa się dynamicznie i okresowo. Współpraca własnego zespołu informatycznego z dostawcą zewnętrznym umożliwia też wymianę cennego doświadczenia między pracownikami, co w przyszłości z pewnością może okazać się dla firmy dodatkowo opłacalną inwestycją. Co ciekawe duża część firm outsourcingowych oferuje swoją współpracę w formie abonamentowej, co korzystnie wpływa na budżet przedsiębiorcy i pozwala uzyskać znaczącą optymalizację kosztów. Tego typu umowa jest również korzystna dla firmy świadczącej usługi informatyczne, gdyż budowa i rozwój infrastruktury sieciowej może zająć nawet kilka lat.
Jak działa outsourcing IT w Polsce
Podobnie jak w innych krajach tak i w Polsce proces outsourcingu usług informatycznych rozwija się dynamicznie i zwiększa swój zakres z roku na rok. Warto nadmienić, że coraz więcej zachodnich koncernów chętnie korzysta ze wsparcia przy obsłudze swojej infrastruktury sieciowej, wykorzystując w tym celu wyspecjalizowanych firm działających właśnie w naszym kraju. Swoje huby mają w Polsce giganci tacy jak Google, Dell czy IBM. Według przeprowadzonych w zeszłym roku raportów „Executive Brief Outsourcing 2019” - Polska znajduje się na 3 miejscu pod względem usług w modelu outsourcingowym dla zachodniej części globu. Oprócz Polski liderami są również Węgry, Rumunia i Czechy, co wyraźnie wskazuje na potencjał, jaki drzemie w tym zakresie w krajach Europy Środkowej. Kluczem do sukcesu jest tu termin nearshoring’u, czyli w żargonie IT korzystania z usług kraju, który znajduje się w bliskim sąsiedztwie firmy zlecającej wykonanie usługi. W kontaktach tych mają znaczenie nie tylko odległości geograficzne, które przekładają się na szybkość w komunikacji, ale również wspólne uwarunkowania kulturowe - przez co partnerzy z zachodu wybierają coraz częściej do współpracy firmy z Europy niż Azji. Na usługi realizowane przez Polskie firmy IT decydują się kraje takie jak Niemcy, Wielka Brytania, czy Stany Zjednoczone. Znaczenie ma również poziom rozbudowania infrastruktury sieciowej, który w Polsce stoi na odpowiednio wysokim poziomie. Do najczęściej outsourcingowanych usług należą te związane z zarządzaniem stronami internetowymi, utrzymaniem sieci, czy hostingiem. Coraz częściej tego typu forma usług dotyczy również tworzenia i rozwijania aplikacji mobilnych, a błyskawiczny rozwój cyfryzacji sprawi, że z pewnością w kolejnych latach zaobserwujemy jeszcze większy wzrost outsourcingu w tym sektorze.