Jak z sukcesem wprowadzić firmę do internetu – miniporadnik dla firm
Dobrze wiemy, że w poszukiwaniu informacji, pierwszym wyborem jest internet. Nie ma znaczenia, czy szukamy komfortowego SPA na weekend, dobrej restauracji, najnowszej kolekcji garniturów czy informacji o pogodzie, rozkładzie jazdy lub inspiracji na prezent dla przyjaciół. Badania pokazują, że 90% użytkowników sięga po urządzenie z dostępem do internetu. A telefon do sąsiada, użycie tradycyjnej mapy czy wyjście w miasto to wybór zaledwie 10% ankietowanych. Najczęściej korzystamy z wyszukiwarki lub mediów społecznościowych. Co sprawdzamy? Kto, gdzie i w jaki sposób może nam pomóc. Gdzie jest restauracja? Jakie ma menu? W jakich godzinach jest czynna? Czy trzeba dokonać rezerwacji? W zestawieniu z tą wiedzą wniosek, że jeśli twojej firmy nie ma w internecie tracisz możliwości rozwoju, pieniądze i klientów, ma mocne uzasadnienie. Z naszym mini poradnikiem przekonasz się, jakie zalety dla firmy niesie obecność w internecie oraz jak postawić pierwsze kroki online.
Korzyści wynikające z aktywnej obecności firmy w internecie:
- większy zasięg i większa liczba klientów
-
- nowe, liczne sposoby komunikowania się z potencjalnymi i obecnymi klientami
-
- możliwość zdobycia miana eksperta w danej dziedzinie
-
- możliwość automatyzacji wielu procesów m.in. płatności czy obsługi zamówień
-
- oszczędność czasu
-
- otwarcie się na skuteczne metody i narzędzia marketingowe
-
- nowe znajomości i kompetencje
-
możliwość pozostania w kontakcie z klientami i oferowania im usług i produktów nawet w czasach utrudnień związanych z COVID-19
-
Wprowadzenie firmy w świat online wymaga poświęcenia czasu i środków finansowych, ale przy dobrym planie i konsekwentnym działaniu, szybko zauważysz efekty, które zwrócą inwestycję. Nasz mini poradnik podzieliliśmy na 3 etapy.
ETAP I – badania rynkowe i wizja
Jako prywatny użytkownik internetu i mediów społecznościowych, możesz czuć się zagubiony w ilości informacji i dostępnych narzędzi. Zanim zapiszesz się na kilka kursów, zlecisz projekt strony internetowej i zafundujesz sobie profesjonalną sesję biznesową, wróć na chwilę do metod analogowych. Weź długopis i kartkę, a następnie:
- scharakteryzuj swoją grupę docelową, najlepiej na podstawie indywidualnej persony. Weź pod uwagę jej status społeczny, zainteresowania, możliwości finansowe oraz potrzeby
-
- wypisz najlepiej sprzedające się usługi i produkty z twojej oferty. Podkreśl to co je wyróżnia, co przekonuje klientów wyboru
-
- zastanów się lub zdobądź informacje np. pytając klientów lub zlecając badania rynkowe, jakie są najmocniejsze strony twojej działalności i oferty? Za co klienci lubią twoją markę?
-
zaplanuj orientacyjną ilość czasu i pieniędzy, którą możesz poświęcić na działania online. Pamiętaj o swoich innych obowiązkach związanych z firmą oraz planach rozwojowych. Ta decyzja pomoże wyznaczyć granice i określić dalsze kroki dotyczące np. outsourcingu lub stworzenia nowych stanowisk, a nawet całego działu w swojej firmie
-
Posiadając te dane możesz stworzyć strategię biznesową online, która powinna zawierać:
- wizję identyfikacji wizualnej marki
-
- cel wejścia firmy do internetu np. pozyskiwanie nowych klientów, wprowadzenie do oferty produktów cyfrowych, edukacja, promocja, budowanie pozycji eksperta.
-
- ilość miejsc, w których chcesz aktywnie reprezentować firmę
-
- sposoby działania firmy w internecie np. promocja, szkolenia, e-sprzedaż
-
- strategia mediów społecznościowych
-
- strategia dotycząca języka i sposobów komunikacji z klientem
-
- wewnętrzna netykieta
Każdemu z powyższych podpunktów można poświęcić naprawde sporo czasu, dlatego w zależności od tego, jak rozwinięta i zaawansowana jest twoja firma, możesz zdecydować się na samodzielne wprowadzanie zmian lub skorzystać z profesjonalnej oferty agencji marketingowych i specjalistów od biznesu online. W przystępny sposób praktyczną wiedzę podaje Google, w programie Google Internetowe Rewolucje.
Do poszczególnych zadań na każdym etapie wprowadzania i rozwijania firmy w internecie będziesz potrzebować kompetencji m.in. menedżera projektu, grafika komputerowego, programisty, copywritera i specjalisty online marketingu. Jeżeli czujesz, że potrzebujesz większego wsparcia w tym procesie najlepiej jeśli zdecydujesz się na konsultacje z coachem biznesu.
ETAP II – projektowanie, wdrażanie i przywitanie ze światem online
W zależności od zasobów i ustalonego w pierwszym etapie planu, przechodzimy wreszcie do działania i materializowania startegii. Czas na postawienie strony internetowej, podstawowej wizytówki twojej firmy, na której dodatkowo możesz zaplanować blog lub sklep. Najważniejsze, aby strona firmowa była:
- responsywna (tzn. umożliwiająca wygodne odtwarzanie jej na wszystkich urządzeniach mobilnych, bez utraty jakości)
-
- atrakcyjna, designerska, spójna
-
- konretna i merytoryczna (zakładki: o nas, oferta, kontakt, FAQ)
-
- posiadała odnośniki do mediów społecznościowych lub e-sklepu
Podczas, gdy trwają prace nad stroną, możesz uzupełnić swoją wizytówkę w Google. Dzięki temu twoja firma będzie miała swoje miejsce w globalnej „książce telefonicznej Google”. W tym celu wybierz w aplikacji Google, „Moja firma” i uzupełnij:
- nazwę firmy, kategorię usług, adres i telefon kontaktowy
-
- usługi
-
- zdjęcia
Możesz także dodać post z odpowiedziami na najczęściej zadawane przez klientów pytania (FAQ) oraz poprosić klientów o dodanie opinii o usłudze/produkcie. pamiętaj, że to właśnie recenzje są siłą dzisiejszego marketingu. Klienci ufają recenzjom w internecie ponieważ to one stanowią niezależny dowód na zgodność produktu/usługi z zapewnieniami sprzedawcy lub jej brak. Wierzymy tym, którzy mieli już doświadczenia z potrzebnym nam przedmiotem. Opinie klientów stanowią także okazję dla firm i klientów do budowania wzajemnych relacji, co jest kluczowe w zdobywaniu lojalnych klientów i wzmacniania pozytywnego wizerunku firmy na rynku.
Na tym etapie warto także zainteresować się profesjonalnie mediami społecznościowymi. Na początku nie musisz decydować się na wszystkie dostępne opcje. Lepiej wybrać 1 lub 2 kanały społecznościowe i skupić się na rozwijaniu tych profili biznesowych oraz budowaniu lokalnej społeczności. Wybierając między Linkedinem, Facebookiem czy Instagramem, weź pod uwagę:
- grupę docelową (z jakich kanałów najczęściej korzysta, jaki przekaz ją interesuje, czego szuka w produktach, w ofertach, jakie potrzeby generuje)
-
- swoje cele biznesowe dotyczące rozwoju i sprzedaży
-
- produkty i usługi, które oferujesz (w jaki sposób najlepiej je prezentować, w jakich kontekstach i formach - zdjęcia, artykuły, video, case-studies oraz na jakie potrzeby odpowiadają)
-
- analizę dostępnych platform i możliwości dostosowania swojej komunikacji do kanałów, na którym spotkasz swój target
W analizie i wyborze najlepszych mediów społecznościowych oraz zaplanowaniu strategii pomoże ci agencja marketingowa lub samodzielny ekspert, np. specjalista ds. mediów społecznościowych lub menedżer content marketingu.
ETAP III – Marketing
Daj znać offline, że jesteś online! Pokaż dotychczasowym klientom, że teraz jeszcze łatwiej mogą się z tobą skontaktować, zapoznać z nowościami i skorzystać z oferty, dzięki dostępności twojej marki w sieci. Doskonałym pomysłem jest artykuł sponsorowany w lokalnej prasie oraz łączona kampania promocyjna. Możesz np. dołączyć do artykułu lub plakatu kod QR z przekierowaniem do strony sprzedażowej, na której klient po zalogowaniu się otrzyma atrakcyjny rabat. Natomiast w stacjonarnej siedzibie czy sklepie proponuj atrakcyjne oferty dla klientów, którzy złożyli zamówienie online lub są częścią twojej społeczności w social mediach. Nie zapomnij o wysłaniu atrakcyjnej wiadomości mailowej do dotychczasowych partnerów i klientów, w której przekażesz informacje o twoim rozwoju i nowych możliwościach kontaktu.
Marketing internetowy jest inny niż tradycyjny. Jego fundamentem i siłą napędową są treści: tekstowe, graficzne oraz audio i wideo. To coś więcej niż wzbudzenie zainteresowania naszym produktem bądź usługą u potencjalnego nabywcy. To przede wszystkim budowanie zaangażowania, dzięki czemu możemy nie tylko pozyskać klienta, ale również utrzymać go i zbudować z nim długofalową relację. Do tego świetnie posłuży content marketing. Wymaga wytrwałości, nakładu czasu i finansów, ale zobacz sam, jakie wartościowe przynosi korzyści:
- zwiększenie świadomości marki na rynku
-
- zdobycie pozycji specjalisty, eksperta, lidera w branży
-
- regularne rozbudowywanie list mailingowych, wsparcie w organicznym pozyskiwaniu leadów
-
- wyższa jakość pozyskiwanych leadów
-
- zaufanie klientów, wzrost liczby lojalnych klientów
-
- zwiększenie zasięgu reklamy „z polecenia”
-
- autentyczny kontakt z odbiorcami i informacja o problemach i oczekiwaniach klientów (komentarze, maile z pytaniami, dyskusje)
-
- doskonałe poznanie grupy docelowej
-
- lepsza pozycja w Google
-
- jedna treść pracuje przez wiele tygodni czy nawet lat
-
- z tych samych treści mogą korzystać zarówno marketingowcy, jak i sprzedawcy
-
- content marketing świetnie łączy się z copywritingiem, czyli tworzeniem treści sprzedażowych (może stanowić bazę do materiałów w kampaniach sprzedażowych)
-
- pomaga zrozumieć ścieżkę konsumenta
-
- dostarcza różnorodnych danych o odbiorcach
-
j- est na wyciągnięcie ręki, dla każdego przedsiębiorcy
-
- można stworzyć go samemu lub zlecić profesjonalistom
Na trzecim etapie wprowadzania firmy do internetu posiadasz już swoją domenę firmową i aktywnie działasz w mediach społecznościowych. Widzisz reakcję użytkowników na swoje działania. Teraz możesz uczyć się projektować kampanie marketingowe online, aby zwiększyć swoją sprzedaż. To moment, w którym nieznana wcześniej ścieżka zamienia się w szeroką drogę z wieloma perspektywami. Sięgaj po nie skalując swój biznes online i świętuj sukcesy.
Google internetowe Rewolucje: