ROZWÓJ FIRMY W DOBIE COVID-OWEJ REWOLUCJI

Minęło pół roku od pierwszych ogólnokrajowych obostrzeń ze względu na COVID-19. Jesień i przewidywana druga fala większej liczby zachorowań spowodowała, że rządy na świecie, w tym w Polsce, wprowadzają kolejne obostrzenia. Już wiemy, że kryzys związany z koronawirusem będzie niósł za sobą konsekwencje ekonomiczne, jak i społeczne przez długi czas. Gospodarka, kultura, edukacja, życie rodzinne oraz biznes, muszą odnaleźć się w nowej rzeczywistości, nie czekając z założonymi rękoma na powrót do normalności. Zaakceptujmy nowy stan rzeczy i przejdźmy do działania. Można zdziałać dużo, kiedy postanowimy wykorzystać dostępne możliwości.

O co zadbać w firmie w dobie COVID-owej rewolucji?

Podejdź do tego, jak do każdego wyzwania biznesowego: zamiast panikować, kontroluj, co możesz. Z pewnością masz już pierwsze doświadczenia, sukcesy i porażki związane prowadzeniem i rozwojem firmy od marca 2020 roku. Być może są wśród nich: rezygnacja z projektów, utrata klientów, trudności technologiczne lub logistyczne, zwiększone wydatki na środki bezpieczeństwa (termometry, ewidencja, płyny do dezynfekcji), nowe projekty, otworzenie się na wirtualny świat i komunikację z klientami online, outsourcing, oszczędności ze względu na rezygnację z najmu lokalu i przeniesienie zespołu na tryb pracy zdalnej. Zauważ, że masz część lekcji odrobionych w trybie natychmiastowym. Więc teraz, przed końcem roku, weź głęboki oddech, daj sobie czas i skup się na trzech obszarach:

Audyt oraz wyznaczanie celów

Analiza bieżącej sytuacji twojej firmy to czynność, którą powinno się wykonywać co najmniej dwa razy w roku, Jednak teraz dodatkowym bodźcem jest sprawdzenie, jak twój biznes poradził sobie w pandemii. Zbadaj z każdej strony dział finansowo-księgowy. Raporty o wzrostach i spadkach sprzedaży, zobowiązań, strat i zysków przeanalizuj i wyciągnij wnioski. Sprawdź stany kadrowe oraz efektywność osób na poszczególnych stanowiskach, uwzględnij w raporcie ich potrzeby, wyzwania oraz sukcesy jednostek i całych zespołów, oraz projektów. Pomoże ci w tym ankieta satysfakcji dla pracowników oraz indywidualne konsultacje kadrowe. Wybierz 3 najlepiej sprzedające się i dochodowe usługi oraz produkty i zastanów się, co jest przyczyną tego osiągnięcia. To samo zrób, z liniami, które poniosły porażkę.

covid biznes 2

Zaplanuj spotkania z zespołem, księgową, partnerami, aby mieć szeroki i szczegółowy obraz sytuacji. Na tym etapie będziesz wiedzieć, co i gdzie dobrze funkcjonuje, co należy naprawić, z czego zrezygnować. Przed wprowadzeniem zmian budżetowych czy reorganizacji struktur, musisz mieć solidne wnioski i realne cele. Możesz wyznaczyć je dla poszczególnych obszarów, dla całej firmy, dla projektu uwzględniając kolejny miesiąc, kwartał czy rok. Przy długoterminowych planach radzimy jednak być ostrożni i zachować elastyczność.

Nowa strategia budżetowa

Zastanów się nad wydatkami, które możesz ograniczyć lub wyeliminować: za duży lokal użytkowy czy biurowy, niekorzystne umowy z dostawcami usług stałych, jak Internet, firma kurierska czy abonamenty na programy. Catering, firma sprzątająca, opakowania produktów. Zatrzymaj się nad każdym wydatkiem, sprawdź możliwość jego zmniejszenia bez straty na jakości. Pamiętaj, że lepiej zrezygnować z karnetów na siłownię czy dużego biura i pokoju spotkań dla pracowników, nich z nich samych.

covid biznes 3

Skonsultuj się z doradcą finansowym i prawnikiem, aby ocenić jakość i bezpieczeństwo twoich inwestycji, lokat, akcji. Postaraj się, aby w końcowym efekcie twoich budżetowych ruchów osiągnąć jak największą płynność i elastyczność finansową.

Wsparcie zespołu

Zespół będzie bardziej efektywny i kreatywny, jeśli nie traci poczucia bezpieczeństwa. Nie zostawiaj swoich ludzi niedoinformowanych. Wyślij e-mail lub zorganizuj spotkanie online, na którym przedstawisz problemy i wyzwania firmy, podjęte kroki i decyzje oraz konsekwencje, jakie poniosą. W tym np. zmiana adresu biura i miejsca pracy, przeniesienie na pracę zdalną, konieczność wzięcia udziału w szkoleniach, nowy system współpracy, nauka narzędzi. Pomyśl o dodatkowym wsparciu dla zespołu jak doradztwo prawno-finansowe, pomoc psychologiczna, wsparcie technologiczne, kursy.

Nie stój w miejscu, tylko rozwijaj biznes działający wielokierunkowo

Musisz myśleć z wyprzedzeniem i podejmować niezbędne kroki, aby przygotować się na przyszłość. Dobrym pomysłem na zwiększenie możliwości jest dywersyfikacja przychodów z działalności. Zastanów się, czy i twoje kompetencje, usługi i mechanizmy, które stosujesz w swojej firmie, mogą być wsparciem dla innej działalności w potrzebie? Stań po drugiej stronie outsourcingu i rozszerz ofertę. Wyobraź sobie, że produkujesz i sprzedajesz ekologiczne ubrania. Być może materiały i technika produkcji pozwoli ci zaoferować ekologiczne wielorazowe opakowania, jak torby i saszetki dla firm, które chcą zainwestować w pro ekologiczne opakowania dla swoich produktów. Możesz także spróbować skompletować serię opakowań tekstylnych i sprzedawać je online. Z nadrukami na zamówienie staną się gadżetami firmowymi. Ekoprodukcja i używanie naturalnych materiałów lub recyklingu czegoś się nauczyła? Jakie ma zalety? Czy każdy może ją stosować? Sprzedawaj szablony dotyczące szycia krok po kroku dla klientów indywidualnych. Napisz e-book o tym, dlaczego warto ubierać się i promować eko-fashion czy eko-packaging w biznesie. Zrób wyzwanie #bizneswtrosceoplanetę i zaproś inne firmy do pozytywnej zmiany. Akcja przyniesie rozgłos tobie i innym. Pozyskasz nowych klientów oraz lojalnych partnerów biznesowych. Współpraca może zaowocować kolejnymi projektami. A najpiękniejsze w wymienionym wyżej pomyśle, jest możliwość przeprowadzenia całej inicjatywy w 100% online. W sam raz na aktualne czasy.

Bycie przedsiębiorcą to gotowość na liczne wyzwania. Zawirowania związane z koronawirusem są największym problemem tego roku. Jednak zaradni i elastyczni przedsiębiorcy podejdą do niego jak do każdej innej przeszkody. Przeanalizują, skonfrontują ze swoimi siłami i zrobią to, co mogą, aby przeszkodę usunąć, ominąć lub wykorzystać na drodze do sukcesu. Najważniejsze to iść w kierunku celu i być otwartym na możliwości.