Jak e-commerce zyskuje w czasie pandemii? Jak skutecznie prowadzić biznes e-commerce?

Od kilku miesięcy gospodarki wszystkich państw mierzą się skutkami globalnej pandemii wywołanej przez pojawienie się wirusa COVID-19. Nie ulega wątpliwości, że pandemia doprowadziła do spustoszenia praktycznie w każdym sektorze gospodarczym. Wiele firm zajmujących się handlem detalicznym zostało postawionych w ciężkiej sytuacji - jak bowiem dotrzeć do klienta, kiedy punkty sprzedaży zostały zamknięte? Rozwiązaniem okazuje się możliwość sprzedaży towarów w internecie. Statystyki w Polsce pokazują, że z roku na rok coraz częściej robimy zakupy online i coraz częściej są to produkty, które do tej pory woleliśmy nabywać osobiście takie jak żywność, ubrania, czy artykuły higieniczne.

Najnowszy raport PMR zestawiając dane sprzedaży detalicznej, wskazuje jasno - sektor e-commerce stanowi już niemal 10% całego rynku w Polsce, a wedle najnowszych prognoz w ciągu najbliższych lat wzrośnie nawet do 20%, osiągając wartość 80 mld zł. Rok 2019 w naszym kraju zakończył się dla rynku e-commerce wynikiem na poziomie 50 mld zł, wskazując tym samym jak ogromny potencjał, tkwi w handlu internetowym oraz jak duża jest dynamika wzrostu. Średnio co trzeci użytkownik sieci kupuje w internecie, a dla wielu jest to wygodniejsze i bezpieczniejsze rozwiązanie niż tradycyjne zakupy, co miało niebagatelne znaczenie podczas pierwszego okresu pandemii, kiedy to klienci na szeroką skalę zaopatrywali się w produkty spożywcze właśnie w e-sklepach. Oczywiście pandemia i nałożone przez nią obostrzenia zachęcają do bezpiecznych zakupów w internecie, ale to nie wszystko. Zakupy online są dodatkowo szybkie i wygodne, pozwalają zaoszczędzić czas oraz oferują nieporównywalnie większą liczbę produktów niż tradycyjne sklepy ograniczone fizyczną powierzchnią półek sklepowych.

Wystarczy jedno kliknięcie

Rozwój elektroniki znacząco przyczynił się do zmiany naszego trybu życia. Dotyczy to zwłaszcza smartfonów, które stały się nie tylko naszym podstawowym narzędziem do komunikacji, ale równie często i chętnie używamy ich obecnie do pracy oraz właśnie zakupów. Co druga transakcja online bowiem jest obecnie dokonywana przy pomocy urządzeń mobilnych. Rynek e-commerce cały czas goni za trendami oraz korzysta z już istniejących technologii. Dziś bez problemu zrobimy zakupy za pomocą mediów społecznościowych, które dodatkowo zbierają i wyświetlają oferty przygotowane z myślą o naszych preferencjach. Zakupy mobilne to również domena, w której doskonale czują się osoby młode, które dopiero stają się świadomymi konsumentami. Zebrane w Stanach Zjednoczonych statystyki najpopularniejszych sieci handlowych jasno wskazują, że aż 90% osób w grupie wiekowej 18-25 dokonuje mobilnych zakupów przy użyciu swojego smartfona. Dla sklepów i producentów jest to więc świetna grupa docelowa, mogąca stać się lojalnym nabywcą konkretnej marki, która zostanie z nią na długie lata. To jak duży wpływ ma handel w internecie widać po wzroście funkcjonalności usług mu towarzyszących - klienci oczekują, aby czas dostawy i płatności przebiegał jak najszybciej, a firmy kurierskie oraz operatorzy płatności w odpowiedzi na to oferują coraz wygodniejsze rozwiązania dostosowane do potrzeb klientów sklepów internetowych. Dodatkowo większość sklepów udostępnia dedykowane aplikacje, które jeszcze bardziej przyspieszają i ułatwiają proces zakupów, oraz oferują korzystne programy lojalnościowe, pozwalając tym samym na budowanie długotrwałej relacji z klientem. Wyraźnie widać, że w internecie to konsument nadaje rytm, do którego muszą dostosować się sprzedawcy oraz usługodawcy.

comerce

Przenieś swoją działalność do sieci

E-commerce to również duże możliwości dla sprzedawców, którzy mogą dotrzeć ze swoją ofertą do szerszego grona klientów. W dobie pandemii to także możliwość obniżenia kosztów prowadzenia biznesu, gdyż handel online nie wymaga przecież konieczności utrzymywania dużej powierzchni sklepu. Samo założenie e-sklepu jest niezwykle proste, a na rynku jest dostępnych wiele gotowych platform oferujących wszystkie niezbędne do rozpoczęcia sprzedaży narzędzia. Coraz większą popularnością cieszą się także platformy oferujące rynek marketplace, który umożliwia dotarcie do większego grona odbiorów. Najbardziej znana w Polsce platforma tego typu, czyli Allegro, kojarzona jest już niemal przez każdego konsumenta. Zasada działania jest niezwykle prosta - duże sklepy internetowe dzielą się swoją „powierzchnią” z mniejszymi partnerami, którzy mogą wystawiać swoją ofertę, korzystając z zasięgu i rozpoznawalności dużego gracza. Rozwiązanie to pozwala prowadzić skuteczny handel w internecie, zmniejszając jednocześnie ryzyko oraz koszty prowadzenia, a także reklamowania własnego kanału sprzedaży. Niezależnie od obranego modelu biznesowego niezwykle istotny jest fakt, że przeniesienie działalności do internetu może odbyć się stosunkowo szybko, co warunkach przestoju gospodarczego wywołanego skutkami pandemii nie pozostaje bez znaczenia i pozwala zachować płynność prowadzonego biznesu.

Wyróżnij się ofertą 

Handel w internecie tworzy ogromny rynek zbytu, na którym muszą rywalizować o konsumenta zarówno duże, prężnie działające od lat firmy, jak i sprzedawcy, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z e-commerce. Jak zatem przebić się w gąszczu ofert i trafić bezpośrednio do klienta? Przede wszystkim warto zadbać o to, aby oferta sklepu była unikalna. Tworzenie oryginalnej, nieszablonowej treści automatycznie wyróżni sklep oraz sprawi, że treść oferty będzie lepiej widoczna dla porównywarek. Dodatkowo sprzedawca powinien mieć świadomość, że konsument nie szuka tylko produktu, ale zależy mu na spełnieniu konkretnych oczekiwań. To jak przebiega proces zakupu sprawia, że klient powróci w przyszłości do danego sklepu lub zostawi ślad w postaci opinii i recenzji przyczyniając się tym samym do budowania marki. W przypadku budowania własnej platformy e-sklepowej warto powierzyć to zadanie profesjonalistom. Odpowiednio zaprojektowana strona będzie bardziej czytelna i ułatwi potencjalnym klientom proces zakupowy.

Siła tkwi w liczbach

Dla sprzedawcy bardzo istotną kwestią jest korzystanie i prowadzenie szczegółowych analiz. Każda transakcja internetowa zostawia ślad, który pozwala przewidywać preferencje oraz oczekiwania konsumenta. Pod tym względem, e-commerce oferuje nieporównywalnie większe możliwości niż sprzedaż bezpośrednia. Kontakt z klientem nie urywa się bowiem po odejściu od kasy, a sklep ma możliwość przypomnienia o sobie poprzez przygotowane bezpośrednio do konsumenta oferty. Klienci często kierują się podczas zakupów emocjami, dlatego warto przewidywać ich zachowania i wychodzić naprzeciw oczekiwaniom tak, aby najlepiej trafić w ich potrzeby. Dokładne analizy pozwalają także na optymalizację kosztów i lepsze wykorzystanie dostępnych środków, co może okazać się kluczowe w czasie spowolnienia gospodarczego.

Jakie są dalsze prognozy?

Z pewnością rynek E-commerce będzie rozrastać się i wchłaniać kolejne obszary zarezerwowane dotychczas dla tradycyjnego handlu. Przyniesie to kolejne wyzwania dla sklepów, które będą musiały sprostać z wymuszoną przez klientów dynamiką zakupów. Będziemy kupować w internecie coraz więcej i oczekiwać stałego - szybkiego czasu realizacji naszych zamówień. Widać wyraźnie, że pandemia znacząco przyspieszyła kształtujący się powoli proces cyfryzacji w wielu dziedzinach w tym również handlu, co w przyszłości zaowocuje wysokim poziomem świadczonych usług i sprawi, że zyska na tym zarówno klient, jak i sprzedawca. Wpływ handlu w internecie oraz postępująca cyfryzacja odbijają się także na samej ofercie. Już dziś chętniej kupujemy rozrywkę i informacje w formie cyfrowej, korzystając z niezliczonych platform oraz portali streamingowych, oraz e-wydań książek, pism i magazynów. Przeniesienie handlu do internetu może okazać się nie tylko rozwiązaniem doraźnym, które chroni firmy przed trudną sytuacją finansową, w jakiej się znalazły, ale również szansą na rozwój i ekspansję na nowych rynkach oraz zdobycie kolejnych klientów, którzy być może zostaną z nimi na dłużej.