Czym jest i czym stała się praca zdalna w 2020 roku?

COVID-19 wymusił na firmach nagłe przejście na pracę zdalną. Chociaż w licznych przypadkach prowadzenie firmy zdalnie czy wspólna praca zespołu w systemie online przebiegała płynnie i skutecznie, to aby odnosić sukcesy w dłuższej perspektywie, pracując i zarządzając firmą na odległość, konieczne jest wprowadzenie zmian i uaktualnienie kultury korporacyjnej. Zarówno szef i pracownik powinni rozumieć korzyści i przywileje wynikające z pracy poza firmą oraz wyzwania i pułapki z tym związane.

Jeszcze przed kryzysem koronawirusa stale wzrastała liczba osób decydujących się na pracę zdalną, a firmy pozwalały na bardziej elastyczne modele zatrudnienia np. coworking, jeden dzień pracy zdalnej w tygodniu lub elastyczne godziny itp. W domu lub w innym miejscu pracownicy mogą pracować bez zakłóceń i doświadczać większego poczucia równowagi między życiem zawodowym, a prywatnym. Kiedy mamy możliwość pominięcia dojazdów do pracy i produktywnego połączenia obowiązków z różnych dziedzin życia (praca zawodowa, odebranie dzieci z zajęć, uczenie się, opieka nad zwierzętami, gotowanie, praca twórcza, aktywność fizyczna itd.), nasz umysł pozostaje uwolniony od niepotrzebnego dodatkowego stresu. Nie skupiamy się na pośpiechu, tykającym zegarku i ilości zadań do zrobienia, lecz na jakości, bezpieczeństwie i skuteczności swoich działań. Wiele osób zwykle pracuje efektywniej poza biurem, ponieważ nie są rozpraszeni przez współprcowników, zapraszani na kawę i lunch czy proszeni o pomoc nawet jeśli nie jest to związane z faktycznymi zadaniami do wykonania danego dnia. Dla pracowników koncentracja jest obowiązkowa, a autonomia bardzo angażująca. Badania wykazują, że umożliwienie pracownikom zarządzania swoim czasem pracy uaktywnia uśpione pokłady osobistego zaangażowania i kreatywności. Firma Tinyplus zajmujaca się na co dzień wspieraniem i badaniem zaangażowania pracowników przeprowadziła badania udostępnione przez amerykański Forbs, które jednoznacznie wykazują, że pracownicy zdalni są bardziej zadowoleni ze swojej pracy oraz wykonują ją efektywniej lepiej wykorzystując swój czas, niż ci, którzy te same obowiązki muszą realizować w siedzibach firm.

W Polsce, ale i na całym świecie, stopniowo wraz z odmrażaniem gospodarki po pierwszej fali pandemii oraz zmniejszaniem obostrzeń, część firm powróciła do pracy w budynkach, w pełnym zespole i w pełnym wymiarze czasu. Niektórzy wyciągnęli wnioski z satysfakcjonujących wyników, zauważyli spore oszczędności i postanowili przekształcić bardziej elastyczne stanowiska na zdalne lub częściowo zdalne.

praca zdalna2

Inne firmy, które potrzebują więcej czasu na dostosowanie się do warunków pracy zdalnej intensywnie pracują nad udoskonaleniem tej formy pracy, w świetle niepewnych informacji dotyczących kolejnych miesięcy i ewentualnego ponownego lock down-u.

Na szczęście w wielu przypadkach korzyści z pracy zdalnej są ogromne. Wśród plusów pracy zdalnej znajduje się m.in.

  • Mniejsza rotacja w firmach i większe zainteresowanie pracą wśród kandydatów.

  • Oszczędność dla firm na wyposażeniu, wynajmie i utrzymaniu lokali.

  • Oszczędność finansowa oraz czasowa dla pracowników ze względu na brak dojazdów do i z pracy.

  • Możliwość lepszego zbalansowania życia prywatnego z zawodowym, co wpływa na satysfakcję i produktywność pracowników.

  • Możliwość realizowania kariery bez względu na odległość firmy.

  • Brak zasięgu geograficznego sprawia, że firmy mogą rekrutować specjalistów z całego świata.

Biorąc pod uwagę wszystkie zalety, nic dziwnego, że zainteresowanie pracą zdalną regularnie rośnie, szczególnie w dobie pandemii. Wszechobecna technologia sprawiła, że ​​wirtualna komunikacja jest prostsza i bardziej osiągalna niż kiedykolwiek wcześniej.

Szefowie i menedżerowie mogą obawiać się pracy zdalnej, jeśli ich firmy nigdy wcześniej nie próbowały zarządzać zasobami ludzkimi zdalnie, nie wdrażały interaktywnych i zdalnych rozwiązań np. szkoleniowych, a konieczność kontroli w czasie rzeczywistym tego, co robi pracownik jest dla nich priorytetowa. Wierzą, że przychodzenie do biura tworzy hermetyczną i zaangażowaną społeczność, a w efekcie lepszą współpracę i wyniki dla organizacji. Nie można tego negować, ponieważ z psychologicznego punktu widzenia wspólne cele i doświadczenie mocno zacieśniają więzi międzyludzkie i motywują do działania. Z drugiej strony w korporacyjnym środowisku może to mieć formę niezdrowej rywalizacji.

W rozważaniach nad tym, która z form realizacji swoich obowiązków zawodowych jest lepsza należy wziąć pod uwagę rodzaj działalności jaką prowadzi firma oraz poszczególne stanowiska. W niektórych sytuacjach stuprocentowa praca zdalna może być gorszym rozwiązaniem, w innych, jako szef, możesz pożałować, że nie wdrożyłeś możliwości pracy zdalnej dużo wcześniej. Między innymi z takimi wnioskami muszą zmierzyć się dziś przedsiębiorstwa podejmując dalsze decyzje dotyczące zmian struktury pracy.

Bez względu na rozwój sytuacji pandemii, praca zdalna jest obecna, i zostanie już z nami na zawsze, teraz będzie jednak bardziej niż kiedykolwiek zalecana, testowana i wybierana zarówno przez firmy, jak i pracowników. Nadszedł czas, aby firmy przygotowały się na „powrót do nowej normalności”, w którym praca przy kuchennym stole, w restauracji czy biurze coworkingowym nie będzie już kojarzona tylko z freelancerami, a zalety tego rozwiązania na przestrzeni lat doceni środowisko biznesu oraz całe społeczeństwo.