DLACZEGO REKLAMA NATYWNA TO KLUCZ DO SUKCESU?

Eksperci spekulują, że w 2021 roku przychody uzyskiwane przez reklamę natywną w Stanach Zjednoczonych będą stanowić około 70% całkowitych przychodów generowanych przez reklamę online. Inwestycje w taką formę promocji swojego biznesu rosną z roku na rok. Potwierdzają to liczne raporty branżowe. Info Magazyn Lubelski przyjrzał się zaletom i wadom reklamy natywnej i w tym artykule zebrał wszystkie najważniejsze informacje.

WIDZIAŁEŚ REKLAMĘ, CHOCIAŻ O TYM NIE WIEDZIAŁEŚ

Przeciętny użytkownik Internetu najprawdopodobniej widział już setki przykładów reklamy natywnej, chociaż nigdy nie zdawał sobie z tego sprawy. I o to właśnie w niej chodzi. Native advertising to taki rodzaj treści reklamowej, który jest spójny wizualnie i treściowo z medium, w którym jest prezentowany. Reklama natywna nie może być nachalna – nie powinna rozpraszać uwagi odbiorcy od treści, która go interesuje. Taka forma reklamy nie przeszkadza na przykład w oglądaniu strony internetowej, portalu internetowego. Nie miga, nie świeci, nie wymusza interakcji. Właściwa reklama natywna jest dla odbiorcy ciekawa, schludna wizualnie i nie odróżnia się jakościowo od innych treści prezentowanych w gazecie lub na portalu internetowym.

Reklama natywna jest wpasowana nie tylko do stylistyki, ale też standardów danego medium i formatu, w którym się pojawia.

Może przybierać formę artykułu, notki blogowej, zdjęcia, grafiki, nagrania wideo oraz wywiadu. Jej treść jest wartościowa, interesująca i kontekstowa – w odróżnieniu od reklamy displayowej, której celem jest przykucie uwagi odbiorcy i przekierowanie na stronę sprzedażową.

Mówiąc najprościej, reklama natywna to taka, która nie jest emitowana w specjalnym bloku reklamowym, rzędzie bannerów czy specjalnie przygotowanym billboardzie. Jest ona integralną częścią całości, która wpisuje się w nią stylistycznie i tematycznie.

reklama natywna

PRZYKŁADY REKLAMY NATYWNEJ

Możemy wyróżnić kila rodzajów takiej reklamy:

- wyróżnione wyniki wyszukiwania – wpisujesz do wyszukiwarki internetowej: prezent dla męża, wakacje za granicą, najlepsza kwiaciarnia. Wciskasz klawisz ENTER. Co się dzieje? Na szczycie listy królują reklamy, pasujące do Twojego zapytania i które wyglądają identycznie, jak pozostałe wyniki wyszukiwania. Są jednak wyżej i są odpowiednio oznaczone.

- listy promowanych produktów – z pewnością spotkałeś się z tym rodzajem reklamy natywnej. Hasła: Nasi klienci kupili również to, albo Te produkty mogą Ci się spodobać. Ta forma charakterystyczna jest dla sklepów internetowych.

- treści idealnie wpisujące się w format programu – oglądasz program kulinarny, w którym kucharz wyjmuje przyprawy marki X i 3 razy pokazuje je przed kamerą? Masz do czynienia z reklamą natywną.

- lokowanie produktu – naszym zdaniem najbardziej znany przykład reklamy natywnej. Bohater serialu jest spragniony i wyjmuje z plecaka butelkę napoju Y, podaje go swojej koleżance, która również gasi swoje pragnienie. Oboje zachwalają produkt. UWAGA! Reklama natywna!

ZALETY

Przede wszystkim taka forma reklamy jest świetnie odbierana przez czytelników, widzów, odbiorców mediów. Nie jest nachalna. Jeśli oglądając telewizję, pomiędzy ulubionym serialem i teleturniejem, wyświetla nam się blok reklamowy, w którym po raz dziesiąty zachęcają nas do kupna świetnego proszku do prania, mamy ochotę wyrzucić telewizor przez okno. Reklama natywna nie mówi wprost: Kup ten produkt. Ona w sposób delikatny i łagodny opowiada o zaletach produktu, o jego wartościach i cechach. Według badania IAB, 70% badanych wskazuje tę formę reklamową jako preferowaną pod względem zdobywania informacji o produkcie. Zaletą native advertising jest też to, że ludzie chętnie dzielą się jej treścią ze znajomymi na messengerze, Facebooku, lub innym portalu społecznościowym.

Kolejną zaletą jest jej wiarygodność. Badania wskazują, że odbiorcy bardziej ufają reklamie natywnej niż innym formom promocji. Według badania Time Inc., 2 na 3 odbiorców z generacji Z i Millenialsów ufa bardziej reklamie natywnej niż tradycyjnym reklamom.

Reklama natywna zwiększa rozpoznawalność marki. Taka forma promocji, pojawiająca się w odpowiednim kontekście oraz dostarczająca content wysokiej jakości, wpływa pozytywnie na rozpoznawalność marki i przekłada się na ten wskaźnik znacznie bardziej, niż reklama tradycyjna.

Native advertising jest bardziej angażująca. Pomimo tego, że jest nieinwazyjna, czyli nie jest nachalna, to jeśli treść jest interesująca dla odbiorców, to są oni bardziej skłonni wejść w interakcję z takim komunikatem lub podzielić się nim ze znajomymi.

WADY

Oprócz pozytywów, reklama natywna ma również słabe strony. Bez wątpienia pierwszą z nich jest to, że odbiorcy mogą poczuć się oszukani po zapoznaniu z jej treścią. Reklama dobrze udaje przekaz „niereklamowy”. Jeśli wydawca nie oznaczy, że dany artykuł, grafika lub wideo, jest reklamą, odbiorca może poczuć się oszukany.

Jeśli reklama będzie nieciekawa, źle przygotowana lub będzie zawierać dużo błędów, może zrobić naszej firmie zły PR. Odbiorcy reklamy natywnej chętnie konsumują tego typu treść, ale też chętnie dzielą się nią ze znajomymi. Jeśli błędna lub niedopracowana reklama trafi do szerokiego grona odbiorców, dużo czasu zajmie udowodnienie, że jednak ta branża oparta jest na profesjonaliźmie.

DLACZEGO WARTO?

Po prostu: to się opłaca. Reklama natywna jest bardzo często wykorzystywana w Internecie, a zatem trafia do szerokiego grona odbiorców i jest skuteczna. W przypadku treści idealnie wpasowanych w format medium, można liczyć na dodatkowe zaangażowanie oraz dyskusję, na które to próżno liczyć w przypadku innych opcji. Dobra reklama natywna sprawdza się niemal w każdej branży i daje jej twórcom duże pole do popisu. I o to chodzi? Ma być skuteczna, przyciągać uwagę i trafiać do potencjalnych klientów.