CZYM JEST MASTERMIND?

Ludzie są wynagradzani głównie nie za to, co wiedzą, lecz przede wszystkim za użytek, jaki czynią z tego, co wiedzą. - Napoleon Hill

Termin Mastermind jest coraz bardziej popularny wśród przedsiębiorców. Rozgłosu tej idei nadali przede wszystkim blogerzy biznesowi, którzy chętnie piszą o metodach i sposobach na rozwój swojej firmy, działalności oraz samego siebie. Sam Mastermind nie jest zjawiskiem XXI wieku, najnowszym odkryciem mówców motywacyjnych czy chwilowym trendem. Koncepcja powstała w 1925 roku, a jej autorem jest Napoleon Hill, który w swoich książkach, The Law of Success oraz Think and Grow rich, omawiał ideę intensywnego rozwoju na poziomie eksperckim, dzięki regularnym spotkaniom i wspieraniu się minimum dwóch osób. Na tym mniej więcej polegają grupy Mastermind. Pomagają w rozwoju twojej firmy i zapewniają wsparcie, którego potrzebujesz, aby przenieść ją na wyższy poziom. Czy Mastermind jest dla ciebie? Jak znaleźć grupę? Jak w praktyce wyglądają spotkania Mastermind i czy są skuteczne?

 

Na czym dokładnie polega idea Mastermind?

Mastermind tworzy grupa kilku osób, których łączy potrzeba rozwoju i poziom zaawansowania w danym obszarze, którego dany mastermind dotyczy. Grupy biznesowe mogą tworzyć na przykład początkujący pisarze, blogerzy, przedsiębiorcy debiutujący na zagranicznych rynkach, kreatorzy kursów online, mamy rozwijające swój zdalny biznes itd. Osoby tworzące dany Mastermind, nie muszą mieć tych samych planów i celów biznesowych ani działać w tej samej branży, ale dobrze, żeby mieli wspólny mianownik, dzięki czemu łatwiej im będzie wspierać się wzajemnie. I tu dochodzimy do kolejnego ważnego czynnika, który występuje w grupach Mastermind: wzajemne wsparcie. Celem uczestnictwa w grupach jest uczenie się od siebie, dzielenie się swoimi sukcesami, wątpliwościami, pomysłami. Prowadzenie dyskusji nad konkretnymi problemami poszczególnych osób, udzielanie rad oraz faktycznej pomocy, kreowanie wspólnych projektów rozwojowych i wyzwań oraz rozliczanie się z nich. Bez tej świadomości, że wchodząc w grupę Mastermind nie tylko czerpiemy, ale też dajemy, trudno o prawdziwe zaangażowanie, a to…kolejna elementarna cecha skutecznego Mastermindu. Członkowie grupy powinni być odpowiedzialni i zaangażowani we wspólne działania. Ich uczestnictwo w Mastermindzie powinno wynikać z głębokich przekonań i potrzeb, chęci rozwoju. Te spotkania nie są luźnymi pogaduszkami o podróżach, wyprzedażach i meczach, tylko konkretnymi sesjami dotyczącymi spraw rozwoju i biznesu. Najważniejsze zasady Mastermind, wpływające na skuteczność grupy to: dobrowolność, zaangażowanie, bycie aktywnym członkiem, zasada poufności. Mastermind nie musi dotyczyć biznesu, chociaż najczęściej to właśnie pasjonaci biznesu, ambitni przedsiębiorcy kroczący po sukces decydują się na tę formę rozwoju. Bardzo popularne są grupy tematyczne np. podróżnicze lub dotyczące rozwoju osobistego.

Jak w praktyce wyglądają sesje grup Mastermind?

Każda grupa może ustalić swoje własne zasady, ale zazwyczaj są to cotygodniowe 1,5-2 godzinne spotkania na żywo lub online, podczas których w zależności od potrzeb czy ustalonego planu, dochodzi do prawdziwej burzy mózgów, wymiany doświadczeń z ostatniego tygodnia, dzielenia się pomysłami na przyszłość i radami dotyczącymi bieżących problemów, analizą poszczególnych zjawisk i procesów, z którymi mierzą się członkowie indywidualnie. Oczywiście w zależności od Mastermindu, stopnia zażyłości członków, ich doświadczenia i rozwoju jako grupy, sesje mogą przebiegać według przyjętych schematów, opracowanego na początku miesiąca planu lub zupełnie spontanicznie. Czasami grupa decyduje się na zaproszenie mentora lub eksperta do swoich spotkań. W niektórych Mastermindach, w których jest lider i koordynator procesu, często na początku tworzy się cel, a następnie projektuje plan jego osiągnięcia. Grupa pomaga w tworzeniu kreatywnych pomysłów i mądrych decyzji. Następnie, gdy zaczyna się wdrażać swój plan, wszelkie sukcesy i problemy przynosi się z powrotem do grupy. Za sukces otrzymuje się wiwaty, za problemy rozwiązuje się poprzez burzę mózgów i kolektywne myślenie.

Znane przykłady Mastermind

Wspomniany na początku Napoleon Hill, był prekursorem literatury poradnikowej i rozwojowej dotyczącej szeroko rozumianego sukcesu. Był przekonany, że „Co umysł ludzki potrafi wymyślić i w co uwierzy, tego potrafi także dokonać”. Swoje przemyślenia i odkrycia opierał na wnikliwym studiowaniu historii sukcesu Henrego Forda, Thomasa edisona, Aleksandra G. Bella czy Theodore'a Roosevelta. Odwołując się do idei duchowości, twierdził, że gdzie dwoje ludzi się spotyka, powstaje trzeci umysł, tzw. Mistrz. Dla niego była to osobna siła w rozmowie i miała energetyczną/duchową konotację. Niewidzialna, niesamowita siła i energią, która powstaje podczas tzw. burzy mózgów, ma dawać ogromną motywację do działania. Potwierdzeniem tych słów jest wiele sławnych osobistości, których sukcesów nie trzeba nikomu przedstawiać, a byli członkami grup typu Mastermind, na przykład Henry Ford, Thomas Edison, Warren G. Harding i Harvey Firestone utworzyli grupę o nazwie The Vagabonds, a pisarze CS Lewis, JRR Tolkien, Charles Williams, and Owen Barfield rozwijali się dzięki The Inklings. W książce Think and Grow rich, czytamy, że największą i najbardziej znaną grupą opartą o zasady Mastermind są… Anonimowi Alkoholicy. Bo idea, o której pisał N. Hill towarzyszy przecież ludziom od wieków.

Na rodzimym rynku znajdziemy wiele głosów opowiadających o grupach Mastermind i ich zaletach (m.in. Pani Swojego Czasu, Michał Szafrański, Kamila Rowińska). Angelika M. Talaga, w jednym z wywiadów powiedziała, że jedną z najlepszych decyzji w jej życiu było dołączenie do grupy Mastermind. Marek Jankowski, w jednym z odcinków podcastu Michała Szafrańskiego z bloga jakoszczedzacpieniadze.pl, poświęconemu grupie mastermind tworzonej przez wspomnianego autora bloga oraz M. Jankowskiego, Bartka Popiela oraz Michała Śliwińskiego, tak zdefiniował Mastermind:

Dla mnie Mastermind, to jest sposób na samotność przedsiębiorcy, bo kiedy prowadzi się firmę, to często jest tak, że człowiek nie bardzo ma kogo zapytać o radę, bo żona chętnie wesprze czy mąż, ale oni niekoniecznie rozumieją realia prowadzenia własnego biznesu. Pracownicy też nie zawsze są partnerami do rozmowy na wszystkie tematy, które dotyczą rozwoju firmy, przyszłości firmy, czy innych pracowników, więc Mastermind, to jest sposób na to, żeby porozmawiać z ludźmi, którzy są w podobnej sytuacji do ciebie, ale jednak trochę innej. I z jednej strony rozumieją ciebie, ale z drugiej strony wnoszą inną perspektywę, nie są tak emocjonalnie zaangażowani, w twoją firmę, jak ty sam.”

str.42

Kto może uczestniczyć w Mastermind i jak znaleźć grupę właściwych osób?

Sukces zaczyna się od uczciwej analizy swych obecnych warunków, przejęcia odpowiedzialności za własne życie i opracowania realnego planu osiągnięcia tego, czego pragniesz. - Napoleon Hill

W grupach Mastermind może uczestniczyć każdy, kto chce konkretnych rezultatów, jest gotowy na cykliczne spotkania, aktywne uczestnictwo. Każdy, kto szanuje drugiego człowieka, potrafi słuchać i dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem. W przypadku grup rozwojowych wymagana jest chęć do zmiany i brania odpowiedzialności za swoje życie. Do wszelkich grup, czy rozwojowych, czy biznesowych, najlepiej dołączyć dobrowolnie. Tylko, jeżeli proces wynika z głębokiej potrzeby nas samych, będzie karmiony wewnętrzną motywacją i ma szansę na sukces. Czasami grupy Mastermind tworzą grupy znajomych pasjonatów, ale bliska znajomość z pozostałymi członkami nie jest koniecznością. Wybierając grupę Mastermind, musisz wiedzieć, czego oczekujesz, jaki ma być wspólny mianownik grupy. Najlepiej odpowiedz sobie na pytanie, takie jak: czy chcesz spotykać się online, czy preferujesz spotkania na żywo? Na jakich obszarach tematycznych chcesz się skupić? Które pory dnia są dla ciebie najlepsze do spotkań? Czy potrzebujesz grupy, która koncentruje się na czystej burzy mózgów, rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu decyzji, także takiej, która posiada element edukacyjny? Szukając grupy, napisz do ulubionych blogerów, autorytetów w konkretnych dziedzinach o poradę. Szukaj informacji w mediach społecznościowych, szczególnie w grupach poświęconych rozwojowi i biznesie na Facebooku oraz na Linkedin.