Budowanie wizerunku pracodawcy „z wyboru”, czyli słów kilka o employer brandingu
Wielu pracodawców zastanawia się jak trafić do najbardziej wartościowych pracowników na rynku. Poszukują oni skutecznych sposobów, a w ostatnich latach dużym zainteresowaniem cieszy się employer branding. Na czym polega i czy warto go stosować? O tym wszystkim możecie przeczytać w poniższym artykule.
Employer branding – co to takiego?
Employer branding to działania mające na celu budowanie wizerunku „pracodawcy z wyboru”. Taki tytuł otrzymują przedsiębiorstwa będące atrakcyjnym miejscem rozwoju kariery zarówno dla obecnie zatrudnionych, jak i potencjalnych pracowników. Employer branding to nowe pojęcie, które zawitało do świata nauki i biznesu dopiero w 2001 roku. Jednak już stało się ważnym i strategicznym obszarem w organizacjach. Wielu pracodawców zatrudnia specjalistów zajmujących się tym obszarem. Jest on dynamicznie rozwijany w przedsiębiorstwach znajdujących się w różnych branżach, ponieważ każda firma chce przyciągnąć do siebie najlepszych pracowników.
Rodzaje employer brandingu
Działania z zakresu employer brandingu muszą być podejmowane nie tylko w stosunku do obecnych podwładnych, ale także tych potencjalnych. Z tego względu można wyróżnić budowanie marki pracodawcy wewnątrz i na zewnątrz. Oczywiście na początku trzeba postawić na zaufanie i zaangażowanie już istniejącej kadry, a dopiero swoje działania skierować na zewnątrz. Podjęcie kompleksowych działań z zakresu wewnętrznego i zewnętrznego employer brandingu może dopiero zbudować wizerunek pracodawcy pożądanego przez pracowników.
Wewnętrzny employer branding
Wewnętrzny employer branding polega na dbaniu i tworzeniu dobrej atmosfery pracy oraz ścieżek rozwoju dla obecnie zatrudnionych pracowników. Wymaga on badań satysfakcji czy indywidualnych rozmów z pracownikami, które mają umożliwić poznanie czynników motywujących pracowników oraz właściwego ukształtowania dalszej polityki personalnej. Dotyczy to działań w długim okresie. Trzeba zaznaczyć, że tylko wtedy mają one sens i mogą zbudować wiarygodność pracodawcy. Działania wewnętrzne w zakresie employer brandingu to: jasne przedstawienie ścieżki rozwoju, przeprowadzanie wewnętrznej rekrutacji, programy rozwojowe, informacje zwrotne na temat wykonanych zadań, przejrzysta komunikacja, dbanie o równowagę praca-życie prywatne. Zakłada on również wyjazdy integracyjne, spotkania czy wspólne szkolenia.
A zewnętrzny employer branding?
Działania odnoszące się do zewnętrznego employer brandingu powinny być wdrażane dopiero po uporządkowaniu wewnętrznego obszaru polityki personalnej, aby można było ją zaprezentować na zewnątrz. Nie można być dobrze postrzeganym przez otoczenie bez zadbania o wizerunek wśród obecnych pracowników. Zewnętrzny employer branding dotyczy potencjalnych pracowników. To jak przedsiębiorstwo postrzegane jest na rynku w dużej mierze decyduje jakich pracowników może pozyskać. W ostatnich latach firmy w szczególności starannie budują swoją markę wśród studentów. Stosowane przez nich działania dotyczą udziału w targach pracy, organizowania tzw. dni otwartych czy programów praktyk i staży.
Strona internetowa – doskonałe medium
Jednym z narzędzi employer brandingowych jest atrakcyjna strona internetowa, a na niej zakładka kariera. To właśnie ona powinna stanowić wizytówkę pracodawcy. Przede wszystkim informacje w niej zawarte muszą być ciekawe, a sama zakładka wzbudzać zaufanie i zainteresowanie. Trzeba dbać o aktualizację zawartej na niej treści. Kolejna ważna kwestia to ogłoszenia rekrutacyjne, które stanowią pierwsze spotkanie z pracodawcą. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, aby były spójne wizualnie, wyróżniały się i przyciągały uwagę potencjalnych kandydatów. Ich treść powinna być oryginalna i oddawać specyfikę firmy. Inną możliwość dotarcia do potencjalnych zatrudnionych stanowią social media (Goldenline, Likedln, Facebook, Twitter). To jest jednak sposób promocji przeznaczony dla odważnych pracodawców, umiejących prowadzić komunikację i dialog z internautami, być otwartymi na ich pytania. Fajną formą przyciągnięcia potencjalnych pracowników jest także filmik rekrutacyjny umieszczony na stronie internetowej. Warto zaangażować w niego pracowników, a nie wykorzystywać aktorów.
Inne sposoby promocji marki pracodawcy
Idealną formą spotkania z potencjalnym pracownikiem są targi pracy. Sprzyjają one indywidualnej rozmowie z rekruterem i budowaniu relacji. Ulotki, plakaty broszury to także narzędzie promocji marki, wykorzystywane szczególnie na uczelniach. Dobre efekty przynosi także promocja w prasie branżowej.
Czy warto?
Oczywiście, że warto. Employer branding ma pomóc budować wizerunek pracodawcy z wyboru. Wielu właścicieli firm zrozumiało, że sukces ich organizacji zależy od utalentowanej i wyspecjalizowanej kadry personalnej. Przedsiębiorstwa mające na rynku pozytywny wizerunek pracodawcy częściej pozyskują w czasie rekrutacji talenty, a ich pracownicy czerpią większą satysfakcję z aktywności i łatwiej utożsamiają się z celami organizacji. Osoba dobrze wypowiadająca się o pracodawcy to najlepszy PR na rynku. Zbudowanie marki „pracodawcy z wyboru” zmniejsza koszty rekrutacji poprzez brak konieczności wydawania dużych środków na ogłoszenia. Przedsiębiorstwa takie nie muszą „na siłę” szukać pracowników. Samo logo przyciąga potencjalnych zatrudnionych. Dodatkowo znany pracodawca może spotkać się z wieloma kandydatami, co zmniejsza prawdopodobieństwo zatrudnienia niewłaściwej osoby na dane miejsce. Ponadto w takich firmach są mniejsze rotacje kadrowe, a co za tym idzie zmniejszenie czasu i środków finansowych na wdrażanie nowych pracowników.
Badania potwierdzają…
Niewątpliwie employer branding, czyli budowanie wizerunku atrakcyjnego pracodawcy w obecnych czasach odgrywa bardzo ważną rolę. Z badań przeprowadzonych przez Employer Brand International (przeprowadzonych w 2013 roku) mających charakter globalny wynika, że 39% badanych firm ma zamiar zwiększyć środki pieniężne przekazywane na budowanie wizerunku marki. Tak, więc employer branding już zyskuje i zapewne nadal będzie zyskiwał na znaczeniu. Jak już wspomniano employer branding może przyjmować różne formy. Badania globalne Universum Student Survey przeprowadzone w krajach o największych gospodarkach przedstawiają czynniki, które wpływają na atrakcyjność marki pracodawcy. Respondenci studiujący kierunki inżynierskie uwagę zwracali głównie na jakość pracy, kreatywność i dynamizm środowiska pracy. Ważne było także wynagrodzenie początkowe na odpowiednio wysokim poziomie czy możność stania się liderem po zdobyciu doświadczenia. Także dla studentów kierunków ekonomicznych środowisko pracy stanowiło jedno z czterej najważniejszych atrybutów. We Francji, Niemczech i Rosji zarówno studenci kierunków ekonomicznych, jak i inżynierskich, a w Kanadzie i Australii tylko respondenci studiujący na kierunkach ekonomicznych przyjazność środowiska pracy cenili sobie bardziej niż kreatywność. Zadowolony pracownik to doskonały ambasador pracodawcy. Rekomendacje dotyczące danego pracodawcy, w szczególności możliwości rozwoju w strukturach firmy i dbania o osobę zatrudnioną pochodzące od obecnego lub byłego pracownika to najlepsza reklama.