W BIZNESIE ZAWSZE MOŻNA PÓJŚĆ O KROK DALEJ

Stojąc zbyt długo w miejscu, możemy przegapić najlepsze możliwości rozwoju dla naszej firmy. W biznesie, podobnie jak w życiu, najwięcej odkryjemy wychodząc poza swoją strefę komfortu. Dlatego warto wyjść z biura, porozmawiać z ludźmi, odwiedzać targi biznesowe i czytać branżowe newsy. Nigdy nie wiadomo skąd przyjdzie inspiracja do efektywnego rozwoju i nowych możliwości dla firmy.

 

Naturalnym dążeniem dla przedsiębiorcy jest stabilizacja rynkowa swoich usług i produktów oraz zwiększanie przychodów. Troska o poziom usług, komunikacja z klientem, dobrze zaplanowany marketing i wysoka jakość obsługi klienta pomaga w utrzymaniu pozycji w branży, regularnej sprzedaży i stabilizacji zysków. Mając to pod kontrolą jest się w naprawdę dobrej sytuacji, jednak biznes, tak jak potrzeby klientów, musi podążać za upływającym czasem. Dlatego należy eksperymentować, urozmaicać ofertę sprzedaży, korzystać z technologicznych rozwiązań i elementów psychologii biznesu, aby pokazywać swoje przedsiębiorstwo w coraz lepszym świetle.

Prowadząc firmę i nie rozwijając jej, stracisz klientów na rzecz konkurencji, która trzyma rękę na pulsie i wdraża innowacyjne rozwiązania. Od najmniejszych (jak korzystanie z social mediów, udostępnianie użytecznych treści, odpowiadanie na oczekiwania klientów, zmiana foteli w poczekalni czy postawienie dystrybutora wody itp.) do największych (wdrażanie aplikacji, video marketing, darmowe dostawy, dostosowywanie lokalu według aktualnych trendów, otwieranie nowych lokali, przebudowy itp.).

Pamiętaj, że zmiana nie musi być duża, nagła i spontaniczna. Wręcz przeciwnie. Lepiej, jeśli aktualizujemy usługi, proces produkcji, jakość obsługi klienta w sposób przemyślany i systematyczny. Od czasu do czasu, warto zainwestować w analizę rynku i sprawdzić, co jeszcze można i warto ulepszyć w swojej działalności. Nie można z tym zwlekać zbyt długo! Historia zna takie marki, które nie zdążyły dogonić uciekającego czasu i albo zbankrutowały, albo straciły swoją pozycję finansową i nigdy już nie odzyskały miana rynkowej potęgi. Nikomu nie trzeba przedstawiać kultowej swego czasu marki Kodak. Dawne guru na rynku fotograficznym dość szybko i nagle zaczęło odnotowywać miliardowe straty. Powodem był oczywiście intensywny rozwój technologii cyfrowej i ogólna dostępność aparatów cyfrowych, a z czasem tanich smartfonów. Kodak mógł rozwinąć się w tym kierunku, jednak zbyt długo zwlekał. Zaskakujący może być fakt, że jeden z pierwszych aparatów cyfrowych wyprodukował właśnie Kodak w 1975 roku, jednak skupiając się na produkcji filmowej, zaniechał rozwoju w tym kierunku. Po roku 90' firmie trudno było przebić się wśród konkurencji, takiej jak Apple i Sony. Firma sprzedała większość swoich akcji i patentów. Zajmuje się produkcją materiałów papierniczych dla korporacji, ale od wielu lat zmaga się z problemami finansowymi, co jest przyczyną zwolnień pracowników i braku stabilizacji finansowej oraz słabego wizerunku w opinii konsumentów. Zapomniana już dzisiaj woda Bonaqua, produkowana przez koncern Coca Coli, nie przyjęła się w Polsce być może ze względu na nie trafioną nazwę, ale także z powodu afery z pleśnią w jej szklanych butelkach. Zaniedbanie spowodowało natychmiastową utratę finansową koncernu.

Przytoczone przykłady pokazują, że w biznesie warto być czujnym oraz kompetentnym. Nie pozwól sobie sprzątnąć sprzed nosa najlepszych pomysłów oraz dbaj o jakość swoich usług i produktów.

Kto nie ryzykuje, ten nie ma, mówi popularne powiedzenie. Oczywiście od każdej zasady są wyjątki. Jednak postaraj się zamiast RYZYKA widzieć w swoim pomyśle lub zaskakującej propozycji SZANSĘ. Nikt nie może przewidzieć, czy ryzyko się opłaci. Jednak nawet to nieudane, może okazać się cenną lekcją. Założyciel największego na świecie sklepu online Amazon, Jeff Bezos, powiedział w jednym z wywiadów: „Wiedziałem, że jeśli nie spróbuje, będę żałował”. Lepiej spróbować, niż zastanawiać się, „co by było gdyby”. Bo czasami, tylko poprzez działanie, możemy uzyskać odpowiedź na to pytanie.