Jak być dobrym szefem?

To pytanie nieodłącznie towarzyszy wszystkim osobom pełniącym funkcje kierownicze, niezależnie od doświadczenia i stylu zarządzania. Pojęcie dobry szef jest subiektywne, pomimo to można je ująć w ramy powszechnie przyjętych praktyk oraz kryteriów, jakie powinien spełniać profesjonalny menedżer. 

 

Dobry szef, czyli jaki?

Odpowiedź na to pytanie jest złożona i wbrew pozorom wcale nie tak oczywista, jak mogłaby się wydawać. Menedżer powinien posiadać szereg kompetencji i naturalnych predyspozycji. Duży procent respondentów zgodnie stwierdza, że najbardziej pożądanymi cechami szefa jest znajomość branży, w której działa oraz umiejętności organizacyjne. To pozwala mu zdobyć autorytet w oczach swoich pracowników. Dobry szef powinien również posiadać szereg kompetencji miękkich, ponieważ w każdej pracy istotną rolę odgrywa czynnik ludzki. Dlatego ważną postawą jest zorientowanie na ludzi, ponieważ szef jest oceniany przez pryzmat wydajności swoich pracowników. Chodzi tu nie tylko o ich pracę, ale również podejście i motywację do niej. Nie bez powodu mówi się, że dobry zespół to zmotywowany zespół. Ten czynnik często jest zaniedbywany, w konsekwencji, czego menedżerowie borykają się z problemem nadmiernej absencji pracowników. Do pobudzenia motywacji swoich pracowników konieczna jest chęć poznania ich osobowości, stylu pracy, ale również potrzeb. W tym miejscu wyłania się kolejna cecha dobrego szefa, czyli elastyczność. Zdefiniowanie zalet i wad swojego zespołu umożliwia odpowiedni podział ról, w zgodzie z naturalnymi predyspozycjami pracowników. Jest to jedną z kluczowych kompetencji menedżerskich, która pozwala na efektywne wykorzystanie potencjału zespołu. Znajduje to odzwierciedlenie w konkretnych liczbach i wynikach i przekłada na konkretne sukcesy. Elementem, który przysparza problemów wielu osobom na stanowiskach menedżerskich, jest aspekt kontroli. Dobry szef powinien umieć analizować i weryfikować rezultaty pracy swojego zespołu. W tym celu udziela informacji zwrotnej oraz sięga po konstruktywną krytykę. Atrybutem menedżera powinien być również profesjonalizm polegający na sprawiedliwej ocenie i równym traktowaniu. Dobry szef wyciąga wnioski na podstawie rzeczowych dowodów, a nie na zasadzie własnych i subiektywnych przekonań. Profesjonalizm polega również na umiejętnym wchodzeniu i budowaniu relacji z podwładnymi i współpracownikami.

Czy szef musi się starać?

Jako szef, menedżer czy lider, chcesz skutecznie zarządzać swoją firmą, projektem czy zespołem. Jeśli ty dobrze wykonasz swoją pracę, pracownicy i kontrahenci dobrze wykonają swoją! Dlatego, chociaż bycie dobrym szefem to nie lada wyzwanie, warto  poświęcić chwilę na refleksję i zastanowienie się co jeszcze mogę zrobić lepiej? Każdego dnia można nauczyć się czegoś nowego lub coś zmienić. Bycie szefem motywuje do ciągłego samodoskonalenia.