INFLUANCER MARKETING – NOWY WYMIAR MARKETINGU
Społeczeństwo się zmienia, a wraz z nim świat biznesu i reklamy. Reklama na bilbordzie nie jest już tak efektywna. Ludzie wolą dowiedzieć się o marce od autentycznych osób, którym ufają. Influancer stanowi właśnie taki pomost między firmą, a klientem. Influancerzy cenieni są za swoje pasje i działania, a ich fani często utożsamiają się z nimi lub biorą ich za wzorce. Każda marka, która będzie umiała dobrze wykorzystać siłę influancerów, będzie bliżej swoich odbiorców niż kiedykolwiek wcześniej.
Influancer marketing
Od lat wiadomo, że sprawdzone rozwiązania i kontakt do najlepszych fachowców można uzyskać drogą pantoflową, z polecenia. Influancer marketing to nic innego, jak przeniesienie tej zasady na grunt medialny. Influancer marketing powinien sięgać dalej niż tylko recenzje produktów. Świadomi konsumenci chcą mieć dostęp do newsów z pierwszej ręki i promocji, które dostępne są tylko dla wybranych. Dlatego marki powinny nawiązywać współpracę z influancerami powiązanymi w jakiś sposób z grupą docelową. Nie będzie miało sensu prezentowanie słodyczy czy napojów energetycznych przez osobę, która jest autorytetem w świecie zdrowych diet. A bloger parentingowy raczej nie sprawdzi się jako ambasador materiałów budowlanych. Dobrym przykładem pełnego zastosowania marketingu z udziałem influancera, z międzynarodowego rynku, jest marka kosmetyczna Benefit, która zaangażowała do swoich działań wizażystkę i trendsetterkę Lisę Potter-Dixon. Ambasadorka marki udostępniała porady kosmetyczne, triki związane z wizażem, ale także kulisy z tygodni mody. Poza tym Lisa pomagała klientom wybierać odpowiednie kosmetyki, komunikując się z nimi za pomocą mediów społecznościowych. Pokazywała, że sama stosuje kosmetyki promowanej marki oraz dawała użytkownikom merytoryczne porady. Najlepsze kampanie to te, gdzie produkt nie jest nachalnie promowany, a stanowi jedynie tło dla treści prezentowanej przez influancera i pozwala odbiorcy zyskać wartościową wiedzę. Przykładem z rodzimego rynku może być współpraca marki Domodi z blogerką modową, prowadząca bloga Fashionelka. Eliza między innymi przetestowała nową aplikację marki i napisała artykuł poradnikowy dla ich serwisu. Tego rodzaju marketing mogą wykorzystywać zarówno potężne firmy, jak i te o mikro budżetach. Znana w całym kraju "Kuchnia Lidla" to użyteczna kampania, na którą składa się blog, vlog z przepisami i listami zakupów. Twarzami marki są osoby znane z mediów, również społecznościowych. Marka dostarcza użytecznych porad, daje przydatną i inspirującą wiedzę kulinarną. Jak ruszyć bez dużego budżetu? Lokalna siłowania może nawiązać współpracę i zaprojektować wspólnie kampanię dla najbliższego rynku z jednym z trenerów lub dietetyków sportowych, który prowadzi kanał w mediach społecznościowych i ma zaangażowaną publiczność. Jest to doskonały przykład na realizację influancer marketingu w przypadku lokalnych firm z ograniczonym budżetem.
Kto może być influancerem?
Można podzielić tą grupę na trzy następujące: celebryci, eksperci/liderzy opinii, wpływowi klienci. I tak, pierwsza grupa, to osoby popularne i znane, a współpraca z nimi może szybko i znacznie powiększyć tzw. zasięgi, liczbę "klikalności". Eksperci to szeroka grupa skupiona głównie w internecie, ale nie tylko: dziennikarze, blogerzy, właściciele firm. Współpraca z nimi ma znaczenie, kiedy zależy nam na jakości nowego zasięgu. A ostatni grupa – wpływowi klienci, to osoby rozpoznawalne często na rynku lokalnym, którzy dzięki swoim koneksjom są popularni i podobnie, jak w przypadku celebrytów, chcą być przez innych naśladowani.
Ważne jest, aby dobrze określić do jakiej grupy influancerów chcemy dotrzeć i która współpraca przyniesie satysfakcjonujące efekty w przypadku naszego produktu i grupy docelowej.
Chyba warto? Szukaj inspiracji!
Praca z osobami wpływowymi może być świetnym sposobem na dotarcie do potencjalnych klientów i tchnięcie nowego życia w strategię marketingową swojej firmy. Aby uzyskać więcej inspiracji, wystarczy przejrzeć kanał Instagram lub YouTube i zobaczyć, jak inne marki współpracują z osobami, które mają wpływ na rozwój firmy.