Gdzie kończy się praca, a zaczyna się życie prywatne? Jak znaleźć właściwy balans w codziennym życiu

Ludzie XXI wieku są coraz bardziej zapracowani. Statystki są bezlitosne. Wcześnie zaczynamy prace i późno ją kończymy, zostajemy po godzinach w biurze lub spotykamy się z klientami w teoretycznie wolnym czasie, robimy zakupy firmowe czy porządkujemy biznesowe dokumenty w domu. Wbrew pozorom technologia mocno wpływa na przenikanie świata biznesowego do strefy prywatnej.

Podczas rodzinnej kolacji otrzymujemy maile związane z praca, przed snem przeglądamy raporty lub analizujemy statystyki dostępne od ręki dzięki aplikacjom mobilnym. "Teraz nie mogę, MUSZĘ odpisać na maila" lub "To ważny telefon, MUSZĘ oddzwonić" , czy te zdania nie są ci obce? Czy zdarza się, że nadużywasz podobnych zwrotów w stosunku do bliskich, po pracy? Zachowanie równowagi pomiędzy pracą, a życiem prywatnym wydaje się niemożliwym wyczynem. Taki system podnosi jednak poziom stresu i ogólnego napięcia oraz odbiera satysfakcjonujące doświadczenie z pracy, a także wpływa niekorzystnie na relacje prywatne. Ale niemożliwe nie istnieje! I, jeżeli jesteś zadowolony, ze wykorzystujesz na pracę każdą możliwą godzinę to wszystko w porządku. Jeśli jednak czujesz, że brakuje w twoim życiu równowagi, spróbuj wprowadzić w życie kilka poniższych zasad i ciesz się karierą oraz wartościowym odpoczynkiem!

  • balans w yciu fotka na 2 str1.priorytety i cele

Bądź wydajny w pracy, aby nie nadrabiać obowiązków później. Stwórz listę zadań w pracy na każdy dzień według hierarchii ważności. Priorytety przekształć w konkretne i mierzalne cele. Niech to będzie ważny punkt dnia. Jeśli wyznaczysz cel do codziennego osiągnięcia, szybko znajdziesz w swoim dniu pracy porządek, którego nie miałeś wcześniej, a także poczucie satysfakcję z dobrze wykonanych zadań.

  • 2.Wyłącz telefon i usuń rozpraszacze

Posprzątaj biurko i zamknij Facebooka czy Twittera przed rozpoczęciem pracy. Wyeliminowanie potencjalnych czynników rozpraszających pomoże ci uzyskać właściwy stan skupienia. Wiele osób ma nieustannie telefon w ręce. Ostatnie badania wykazały, że przeciętna osoba sprawdza swój telefon 46 razy dziennie. Postaraj się sprawdzać pocztę i telefon tylko w wyznaczonych porach. Nie na każdą wiadomość mailową należy odpowiadać natychmiast. Do informowania o sprawach pilnych służy przecież telefon lub osobiste wezwanie np. do rozwiązania nagłego problemu. Po pracy możesz z czystym sumieniem wyłączyć telefon służbowy i nie sprawdzać poczty w ogóle.

Dobrym pomysłem jest ustalenie konkretnego czasu, w którym sprawdzasz pocztę biznesową np. pół godziny przed wyjściem z pracy lub pół godziny przed położeniem się spać, podczas przygotowywania listy zadań na kolejny dzień. W rezultacie poczujesz, że codzienne czynności są uporządkowane i masz nad nimi kontrolę, a twoje relacje ulegną poprawie, ponieważ będziesz obecny dla bliskich.

  • 3.Poszukaj sposobów oszczędzania czasu

Dla osób o napiętych harmonogramach może wydawać się, że każda chwila jest spędzana na załatwianiu obowiązków. Zastanów się nad innymi sposobami realizacji tych spraw, aby zyskać chwilę dla siebie. Czy możesz zamówić materiały przez internet? Czy więcej transakcji możesz dokonywać online, aby zaoszczędzić czas w kolejkach i podróżach? Czy wszystkie zadania musisz robić samodzielnie? Pomyśl o oddelegowaniu niektórych z nich. Może się to wiązać z dodatkowymi wydatkami, ale warto poświęcić na to fundusze, aby zyskać spokojne godziny relaksu i zasłużonego odpoczynku.

  • 4.Wysypiaj się

Wszyscy znamy korzyści wynikające z odpowiedniej ilości snu. Dobry sen wpływa na nasze samopoczucie, koncentrację i wydajność. Niestety, do doby, które ma tylko 24 godziny wciąż dorzucamy nowe obowiązki, skracając wartościowy czas na sen. Jeśli naprawdę poświęcisz czas na poprawę jakości snu, poziom stresu spadnie i będziesz mógł pracować wydajniej. Na jakość snu składa się: regularność (kładzenie się spać o tej samej porze), długość snu (6-8 godzin), warunki (wywietrzone pomieszczenie, odpowiednia wilgotność powietrza, cisza).

  • 5.Wyjdź na zewnątrz i poćwicz

Ćwiczenia utrzymują ciało w dobrej kondycji i poprawiają koncentrację w pracy. Postaraj się znaleźć czas na energiczny spacer po parku, jazdę na rowerze, jogging. Sport reguluje ciśnienie krwi, podnosi poziom adrenaliny i wzmacnia odporność. Bycie w naturze pomaga także zachować równowagę w życiu i odpowiednio dotlenia nasze ciało i mózg.

  • 6.Pracuj mądrzej, nie ciężej

Korzystanie z czasu bardziej efektywnie jest ważną umiejętnością, której każdy może się nauczyć. Nabranie dobrych nawyków i zastosowanie odpowiednich praktyk zarządzania czasem może zmniejszyć stres i zaoszczędzić minimum godzinę dziennie. Narzędzia, które należy zastosować to m.in. grupowanie wiadomości e-mail i komunikatów głosowych, mapy myśli, planery, listy zadań i priorytetów, dzielenie zadań, unikanie zwlekania i uczenie się mówienia "nie".

Czas jest cenny. Praca jest ważna, ale wystarczy polepszyć wydajność i dobrze się zorganizować, aby móc znaleźć czas na inne ważne rzeczy w życiu. Podsumowując: ustalaj priorytety, minimalizuj rozproszenia, ustalaj właściwe oczekiwania, zostawiaj  pracę pracę w pracy i celebruj wolny czas.