Blog firmowy narzędziem biznesu

Blog biznesowy to jeden z najbardziej opłacalnych i najłatwiejszych sposobów promowania firmy. Prawidłowo prowadzony może zwiększyć ruch w witrynie firmy, a tym samym zwiększyć sprzedaż, przedstawić firmę jako autorytet w swojej branży oraz pomóc w dotarciu do nowych rynków.

Niestety, wiele firm jeszcze nie korzysta z zalet tego narzędzia. Powody są różne, ale najczęściej jest to brak czasu na pisanie postów, brak pomysłów na teksty wysokiej jakości i przekonanie o braku kompetencji. Tymczasem, blogowanie to jedna z taktyk content marketingowych, która sprawia, że twoja firma jest bardziej widoczna w przestrzeni internetowej. Blog biznesowy to doskonały kanał marketingowy, który wspiera rozwój firmy. Dlaczego nie wykorzystać tak silnego narzędzia do promocji?

CO NAJMNIEJ KILKA POWODÓW, DLA KTÓRYCH WARTO PROWADZIĆ BLOGA FIRMOWEGO

  • Blog pozwala na interakcję z obecnymi oraz potencjalnymi klientami. Możesz przekazać mocne strony swojego produktu lub usługi, wiedzę specjalistyczną i zakres swojego doświadczenia w sposób, w jaki nie pozwala tradycyjna reklama. Pomoże to w przybliżeniu idei firmy klientom oraz wpłynie na ich lojalność wobec marki.
  • Blog może pomóc w zrozumieniu potrzeb i zainteresowań klientów.
  • Dzięki blogowi, twoja firma stanie się bardziej przystępna. Strona internetowa promująca produkty lub usługi jest niezbędnym narzędziem marketingowym, ale tylko blog może być osobistym głosem marki.
  • Blog spowoduje, że staniesz się ekspertem w branży. Dzieląc się z czytelnikami wysokiej jakości treścią, z biegiem czasu będziesz postrzegany jako dobre źródło informacji w swojej dziedzinie, rzetelny sprzedawca czy producent.

JAK ZACZĄĆ? OTO KILKA KROKÓW, KTÓRE POMOGĄ CI PROWADZIĆ SKUTECZNY BLOG FIRMOWY

  • 1.Przemyśl swoje cele. Zaplanuj funkcjonowanie bloga.

Odpowiedz sobie a pytania: Jak często będziesz publikował artykuły? Czy potrzebujesz do tego pomocy profesjonalisty? Kto będzie opiekował się blogiem? Jak go zaprojektujesz? Czy musisz to zlecić? Na jakich nurtach w swojej działalności chcesz się skupić? Jaki język komunikacji wybierzesz (dyrektywny, akademicki, zabawny, przewaga obrazu czy tekstu)? Wizualizowanie tego projektu pomoże przewidzieć ewentualne problemy i zwiększy kontrolę nad rozwojem bloga.

  • 2.Blog elementem firmy.

Zaprojektuj bloga tak, aby był wizualnie spójny z identyfikacją marki (kolory, logo, charakterystyczne elementy).  Użyj bloga do połączenia różnych kanałów, z których firma korzysta w internecie. Umieść na nim wtyczki firmowego Facebooka czy Twittera, upewnij się, że udostępniasz na blogu możliwość szybkiego przejścia do twojej strony firmowej lub sprzedażowej.

  • 3.Planuj posty z wyprzedzeniem.

Przygotowując materiał wcześniej, możesz zadbać o poprawne funkcjonowanie bloga na długie tygodnie, dzięki planowaniu postów. 

  • 4.Pisz dla klientów.

Twoja strona internetowa nie jest dla ciebie, lecz dla klientów, którzy mogą znaleźć tam niezbędne informacje lub zamówić produkt. Tak samo jest z blogiem. Należy go budować tak, aby rozwiązywał problemy twoich klientów, zapewniał świeże spojrzenie na branżę, był wartościowy dla odbiorców. Na przykład, jeśli jesteś jubilerem, możesz napisać post o tym, na co zwrócić uwagę przy zakupie diamentu, jak przechowywać srebro lub jak korzystnie sprzedaż biżuterię. Prowadzisz sklep z ekologiczną żywnością? Publikuj przepisy z wykorzystaniem swoich produktów oraz informacje o ich zdrowotnych właściwościach.
Kluczem do tego, aby ludzie odwiedzali twój blog, jest dostarczanie aktualnych, branżowych i wartościowych treści. Zawsze myśl o tym, kim są czytelnicy i jakich szukają informacji.

  • blog 25.Nie daj o sobie zapomnieć.

Nie chodzi o to, aby wyskakiwać klientom z lodówki, ale też, aby nie znikać z sieci na długie miesiące. Wpisz pracę nad blogiem w swój tygodniowy harmonogram. Publikuj artykuły regularnie,  według statystyk przynajmniej 1 raz w tygodniu. Częstotliwość i regularność publikowania nowych treści jest też doceniana przez wyszukiwarki. Strony, które "żyją"  pojawiają się wyżej w rankingach wyszukiwań.

  • 6.Bądź cierpliwy.

Tylko dlatego, że blog nie otrzymuje żadnych komentarzy, nie oznacza, że nie jest czytany. Czy zawsze zostawiasz komentarze pod artykułami, które czytasz w sieci? Wiele osób tego nie robi. Pierwsze komentarze mogą pojawić się po wielu miesiącach, ich liczba również może wzrosnąć z czasem. Blog firmowy to długodystansowe działania.

  • 7.Daj się udostępnić.

Linki są siłą napędową internetu, więc pozwól czytelnikom na udostępnianie bloga. Najłatwiej to zrobić za pomocą ikon serwisów społecznościowych, które ułatwiają udostępnianie konkretnego postu, a tym samym, zwiększają ruch i potencjalną sprzedaż w twojej firmie.

  • 8.Korzystaj z pomocy profesjonalistów i z dostępnych narzędzi.

Jeżeli czujesz, że nie poradzisz sobie z prowadzeniem bloga, możesz zlecić to profesjonalistom. Szukaj ich w agencjach reklamowych i wśród copywriterów. Na rynku istnieje też wiele kursów i materiałów dotyczących blogowania firmowego i całego content marketingu. Wyspecjalizowane firmy prowadzą szkolenia z tego zakresu dla kadr, działów marketingowych w korporacjach, a nawet jednoosobowych działalności. W większych firmach, prowadzeniem bloga firmowego może zajmować się zespół kilku osób.

  • 9.O czym pisać?

Bez względu na branżę można: przeprowadzać recenzje produktów, pokazywać case study np. opowiadanie o tym, jak doszło do powstania produktu XYZ, wywiady z kontrahentami i klientami, konkursy, odpowiadanie na często zadawane pytania, pokazywanie kulisów życia firmy np. reportaż z targów marketingowych, z ciekawego wykładu, z zakupów firmowych, opowiadanie o ciekawostkach związanych z branżą.
Wspólnym mianownikiem jest pisanie językiem klientów, dla klientów i o tym, co może ich dotyczyć.

  • 10.Dbaj o efekt wizualny, łatwość czytania, chwytliwe nagłówki.

Estetyczny i czytelny format bloga zdecydowanie przemawia na plus. Zadbaj o odpowiednią czcionkę, nie pisz zbyt długich tekstów, stosuj wysokiej jakości zdjęcia oraz infografiki, używaj śródtytułów. Wszystkie te elementy składają się na pierwsze wrażenie. A ono, jak w życiu, często w kilka sekund decyduje o przyszłości.

 

Blog może pomóc w zbieraniu informacji zwrotnych od klientów. Śledząc komentarze, które dostajesz na swoim blogu i czytając, co piszą o twojej marce na innych blogach, otrzymujesz aktualny obraz tego, jak twoja jest postrzegana na rynku.

Nie skupiaj się na pisaniu świetnego bloga. Skoncentruj się na tworzeniu bloga, który będzie świetny dla Twoich czytelników.