Społeczna odpowiedzialność biznesu. Czy sustainability to tylko chwytliwy trend? Jak być firmą odpowiedzialną społecznie?

Według ekspertów, podejście sustainability pomoże firmom przetrwać kryzys. Według jednych to kolejne „modne” słowo z korporacyjnego słownika, a niektórzy uważają, że to jedynie nowe określenie na to, co i tak już od wielu lat funkcjonuje przynajmniej w wybranych firmach. To zjawisko, czyli zrównoważony rozwój, które przyszło do nas ze świata zachodniego, doczekało się wielu definicji, ale jego sedno pozostaje niezmienne – chodzi o to, by dana firma funkcjonująca na rynku brała odpowiedzialność za swoje działania.

 

Ma to w praktyce wyglądać tak, że przedsiębiorstwo nie tylko czerpie z różnych zasobów, ale również wnosi pozytywny wkład w gospodarkę, środowisko oraz społeczeństwo, wliczając w to dbanie o pracowników. Panujące trendy i wydarzenia ostatnich lat sprawiły, że podejście sustainability stało się kompletnym must have, bo wymagają go: klienci, konsumenci, decydenci formułujący prawo, opinia społeczna – firma. W 2022 r. żadna firma nie może pozostawać ślepa na to, że jej działania w postaci śladu klimatycznego negatywnie wpływaj na Planetę, przynajmniej nie bez konsekwencji. Nie można również nie włączać się w akcje CSR i być jedynie nastawionym na zysk. Nie można również nie słuchać potrzeb zespołu, skoro od momentu wybuchu korona-kryzsu mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Odpowiedzią jest zrównoważony model prowadzenia przedsiębiorstwa. „Skutki uboczne” wdrożenia takiego podejścia są pożądane: wsparcie działań employer brandingowych i zdobycie lojalności pracowników oraz satysfakcji klientów ze współpracy z „firmą, której zależy”.

społeczna 2

Sustainability, czyli jak robią to najlepsi

W firmie, w której są wdrożone odpowiednie mechanizmy czy rozwiązania, np. dbanie o zmniejszanie negatywnego wpływu na środowisko czy chociażby wspieranie inicjatyw dla lokalnej społeczności, przejście na zrównoważony model działania nie powinien sprawić problemu. Inaczej jest w przypadku przedsiębiorstw, które startują z poziomu zero. Te powinny podpatrzeć, jak sustainability działa w tych firmach, które wdrożyły to podejście wiele lat tematu, by przekonać się, że to nie jest to ani trudne, ani nie wymaga wielu środków. Doskonałym przykładem jest Intrum, lider rynku zarządzania wierzytelnościami. Sustainability jest na stałe wpisane w misję firmy, którą jest wyznaczanie drogi ku zdrowej gospodarce. Model funkcjonowania Intrum w oparciu o zrównoważony rozwój posiada 3 filary:

1. Umożliwianie zrównoważonych płatności i edukacja:

Podstawą działalności jest walka z zatorami płatniczymi (jednym z głównych problemów polskiej gospodarki), poprzez niesienie pomocy firmom w uzyskiwaniu zapłaty za oferowane produkty i usługi i pomaganie konsumentom w wyjściu z długów. Jednak firma na tym nie poprzestaje. Dzieli się swoim doświadczeniem oraz know-how, edukując konsumentów w kwestii natury powstawania długów i odpowiedzialnego zarządzania finansami osobistymi, a także publikując każdego roku dwa unikatowe opracowania. – Jednym z nich jest raport ”European Payment Report”, analizujący sytuację finansową europejskich firm, a drugi to ”European Consumer Payment Report”, który daje wgląd w kwestię zadłużenia konsumentów w całej Europie. Z opracowań Intrum korzystają nie tylko najważniejsze media gospodarczo-biznesowe czy te piszące o finansach, ale także legislator na poziomie UE i wiele organizacji branżowych z sektora finansów – zaznacza Agnieszka Surowiec, Brand & Comms Director Market Poland.

społeczna 3

W świecie biznesu szczególnie wśród małych firm prosperujących po duży sukces krąży szkodliwy mit, że dzielenie się wiedzą jest udostępnianiem swojego zaplecza, wyjawianiem tajemnicy np. produkcji, organizacji czy skutecznej sprzedaży, co doprowadzi do „kradzieży”, powstawania nowej konkurencji. W praktyce dzielenie się wiedzą stawia daną markę w roli eksperta i zwiększa świadomość rynkową oraz status nie tylko wśród klientów, ale także wśród konkurencji. Dodatkowo edukacja jest wartością nadrzędną, która wpisuje się doskonale w trend społecznej odpowiedzialności biznesu.

2. Bycie szanowanym i godnym zaufania podmiotem rynku:

W tym przypadku chodzi o branie odpowiedzialności za swoje działania i postępowanie fair. Jednym z celów Intrum jest stanie się firmą neutralną klimatycznie do 2030 r., marka dba o niwelowanie negatywnego wpływu na środowisko. Ta pro-ekologiczna postawa w praktyce sprowadza się do wielu działań, np. do emisji CO2, biurowej segregacji śmieci czy edukowania pracowników w kwestii dbania o Planetę. Intrum funkcjonuje w sektorze windykacji, w tzw. trudnej branży, dlatego priorytetem firmy jest również etyczne działanie – zgodnie z przekonaniem, że etyczna windykacja jest nie tylko możliwa, ale i konieczna. Cztery wartości, które leżą u podstaw misji i wizji firmy – Empathy, Ethics, Dedication i Solutions oraz Kodeks Postępowania pomagają pracownikom dbać o właściwe postawy. To wetny wzór dla firm, które chcą edukować swoich pracowników i wpajać w swojej społeczności wartości reprezentowane przez firmę.

społeczna 4

3. Growing by making a difference – dbanie o dobrostan i potrzeby pracowników, rozwój kompetencji, tworzenie przyjaznego i zrównoważonego miejsca pracy:

O sukcesie danej firmy świadczą jej pracownicy. Zadowolona kadra, która odczuwa satysfakcję ze swojej pracy, to przepis na udany biznes. W obliczu funkcjonowania firm w niełatwej rzeczywistości, za co oczywiście odpowiada pandemia Covid-19, a teraz także kryzys inflacyjny w Polsce i na świecie oraz zmiany spowodowane wojną, niezwykle ważne jest dbanie o dobrostan pracowników. W byciu odpowiedzialnym pracodawcą, który dba o potrzeby pracowników, ważne jest wdrażanie konkretnych narzędzi, ale chodzi również o rozwiązania na poziomie strukturalnym czy te wdrażane w momencie tworzenia kultury organizacji. Intrum to otwarte środowisko pracy, w którym szanowana jest różnorodność i panuje absolutny brak zgodny na dyskryminowanie pracowników ze względu na płeć, wiek, pochodzenie, wyznanie, poglądy, itp., a próby takich działań są wyłapywane i wyciągane są z nich konsekwencje. Dla pracowników obecnych na dzisiejszym rynku pracy to must have.

Zrównoważony rozwój pomaga przetrwać trudne czasy

Przykład intrum, a także wnioski zawarte w raporcie ”Annual and Sustainability Report 2021” pokazują, że biznesy, które postawiły na zrównoważony rozwój, lepiej poradziły sobie ze skutkami korona-kryzysu lub pandemia miała na nie zdecydowanie mniejszy wpływ niż na przedsiębiorstwa, którym „obca” jest kwestia sustainability. Dlaczego? W podstawowym i dosłownym rozumieniu to podejście oznacza takie prowadzenie firmy, w którym w jednakowy sposób dba się o wszystkie jej „części” – wyniki finansowe i rozwój biznesu, zadowolenie klientów, potrzeby pracowników, wizerunek i tworzenie dodatkowej wartości (lub inaczej – dokonywanie pozytywnych zmian). Kiedy są one w równowadze, biznes prosperuje bez zarzutu, Kiedy na pierwszy plan zdecydowanie wychodzi jeden ze wspomnianych elementów, firma zaczyna „chorować”.

społeczna 5

Jest wiele przykładów pokazujących, że nie jest to jedynie przepis na sukces tylko na spokojne czasy. Model sustainability sprawdza się także w czasach kryzysu, w których panuje chaos i niepewność, ponieważ określa, co jest najważniejsze w prowadzeniu firmy i jakie wyzwania przed biznesem w XXI w. stawia rynek. – Po miesiącach kryzysu rynki w całej Europie wracają do „normalności”, co jednak nie zmienia faktu, że zmiany, które zachodzą nie tylko w sferze społecznej, ale także i w gospodarce, są bezprecedensowe. Firmy muszą się z nimi zmierzyć, przystosować się do nowych wymagań klientów. Tu z pomocą przychodzi zrównoważony rozwój – podsumowuje temat ekspertka, Agnieszka Surowiec, Brand & Comms Director Market Poland.