Ile jest w Polsce kobiet, które prowadzą własny biznes? I co powstrzymuje Polski przed otwarciem działalności?

Według danych KRS największy w Polsce odsetek firm należących do kobiet w styczniu 2022 r. był w województwie zachodniopomorskim – 35 proc., a najniższy – 28 proc. – odnotowano w województwie podlaskim. W sumie do kobiet należy obecnie 32,5 proc. firm w Polsce — o 3 proc., mniej, niż rok temu. Co powstrzymuje kobiety przed zakładaniem działalności? Częściowo to brak pewności siebie.

 

Według analizy danych z KRS, przeprowadzonej przez globalną wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet, w tym roku, w stosunku do początku 2021 r. nastąpił spadek liczebności firm prowadzonych przez kobiety aż o 3 proc. Większość działających firm założonych przez Polki to małe biznesy zatrudniające do 9 osób. Najbardziej aktywne biznesowe są mieszkanki województwa zachodniopomorskiego. Odsetek firm będących w 100 proc. własnością kobiet jest tam najwyższy w Polsce. Co może wydawać się dziwne, dopiero czwartą pozycję zajmuje województwo mazowieckie – 33 proc. zarejestrowanych w nim firm należy do kobiet, co stanowi wzrost o 3 proc. w stosunku do początku 2021 r. Natomiast w województwie lubelskim odnotowano w 2022 roku wzrost o 4 proc. w stosunku firm prowadzonych przez kobiety (w stosunku do roku poprzedniego). Co nas bardzo cieszy, szczególnie że ostanie dwa lat nie były dla małych przedsiębiorstw łatwe.

Z raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką wynika, że co 5. polska przedsiębiorczyni w związku z pandemią musiała zmienić profil swojej działalności, a niemal ⅓ w ciągu ostatniego roku miała problemy z prowadzeniem działalności. Spora grupa kobiet chciałaby spróbować sił w biznesie, ale brakuje im wiary w siebie. Jak komentuje prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, Olga Kozierowska: „Ta niepewność może po części wynikać z tzw. nieświadomych uprzedzeń (ang. unconscious bias), czyli podświadomych nastawień i stereotypów, które sprawiają, że myśli, decyzje i zachowania, które mogą wydawać się obiektywne, wcale takie nie są. Jednym z takich uprzedzeń może być wciąż mocno obecne w naszej kulturze przekonanie, że kobiety nie są przedsiębiorcze i nie radzą sobie w biznesie, że ich naturalnym środowiskiem są dom i rodzina, i to na nich powinny się w życiu skupić. Nieświadome uprzedzenia, nie tylko zresztą te dotyczące płci, są w społeczeństwach tak silne, że przejmuje je nawet sztuczna inteligencja, wyłapując pewne niuanse i wzorce zachowań w wypowiedziach, na podstawie których uczy się ludzkich zachowań”.

2biznes woman 2

Na szczęście coraz bardziej świadome społeczeństwo widzi potrzebę zmiany i kładzie nacisk na edukację w tym obszarze.