Kim jest Trade Marketing Manager?

Marketing kreatywny to jeden z ulubionych części tego sektora. Sypanie pomysłami i narzędziami marketingowymi to często pierwsza reakcja na problem. Konsumenci nie znają naszej marki? Mówimy „zróbmy kampanię marketingową”. Produkt słabo się sprzedaje? Myślimy „zmieńmy opakowanie”. Praca kreatywna to jeden z najbardziej satysfakcjonujących momentów pracy marketingowca. Trade Marketing Manager natomiast to stanowisko, które w języku polskim brzmi: manager ds. marketingu handlowego, a na którym głównym zadaniem jest wykorzystanie tych kreatywnych kompetencji, aby w skuteczny i odpowiedzialny sposób rozwijać markę, zazwyczaj na lokalnym rynku. Odbywa się to w ramach różnych strategii marketingowych, w tym wprowadzania nowych produktów, działań public relations, komunikacji, tworzenia ekspozycji czy projektowania programów lojalnościowych.

Zatem trade marketing nie opiera się wyłącznie na pomysłach. Trade marketing to znacznie szersze pojęcie niż kampania czy promocja i wiąże się z wieloma umiejętnościami. Izabela Bohdan-Talmont, ekspertka z zakresu marketing i trenerka prowadząca szkolenia dla trade marketing managerów z handlu offline i online, podkreśla, że wszystkie umiejętności i kompetencje potrzebne w trade marketingu nabywamy w drodze nauki. Najlepszą nauką jest praca na żywym organizmie, czyli w organizacji, w jakiej pracujemy. Jak każdy, jedni z nas mają większe inni mniejsze predyspozycje do tego typu pracy. Warto pamiętać, że należy cały czas się rozwijać i uzupełniać te obszary, w których czujemy się mniej komfortowo lub brakuje nam wiedzy. Na naukę nigdy nie jest za późno, a trade marketing manager to siła napędowa wielu organizacji, więc warto tu postawić na rozwój.

Jeśli zajmujesz się marketingiem, sprawdź, czy trade marketing manager to stanowisko dla ciebie. Dowiesz się tego, analizując zdania poniżej, które zbierają potrzebne w trade marketingu kompetencje.

1. Uważnie śledzisz rynek, trendy i zachowania swoich klientów.

2. Znasz i działasz na podstawie insighty i potrafisz je przełożyć na działania trade marketingowe.

3. Monitorujesz kanały dystrybucji, wiesz, w jakim kierunku rozwijają się punkty sprzedaży.

4. Wychodzisz poza schematy branżowe, szukasz inspiracji w innych branżach, podpatrujesz mechanizmy promocyjne i wdrażasz je w swojej kategorii.

5. Pracujesz na liczbach, monitorujesz wyniki sprzedaży, prognozujesz sprzedaż, prowadzisz kalkulacje i dzięki nim potrafisz zaplanować materiały POS lub przekonać Managerów wyższego szczebla do swoich pomysłów.

2market manager 2

6. Na podstawie analiz potrafisz określić cele trade marketingowe dla swoich produktów/marki.

7. Znasz wachlarz narzędzi trade marketingowych i potrafisz dobrać je do cyklu życia produktu/marki i postawionych celów.

8. Znasz mechanizmy promocyjne i potrafisz zachować równowagę między nimi.

9. Znasz strategie cenowe i umiesz je zastosować w trade marketingu.

10. Znasz mechanizmy i triki psychologiczne, które są elementem trade marketingu.

11. Spędzasz czas w terenie, rozmawiasz z klientami, znasz ich problemy, możliwości i ograniczenia.

3market manager 3

12. Efektywnie zarządzasz materiałami POS, które nie zalegają w magazynkach i bagażnikach samochodowych przedstawicieli.

13. Potrafisz połączyć umiejętności marketingowe z wiedzą i umiejętnościami sprzedażowymi.

Zastanów się, w ilu punktach możesz powiedzieć „tak”, a w ilu, i w których odczuwasz niepewność? To doskonały auto-test, który pokazuje kierunek dalszego rozwoju, jako trade marketing manager. Powodzenia!