DROPSHIPPING – CZYM CHARAKTERYZUJE SIĘ TEN MODEL LOGISTYCZNY?
Prowadzenie własnego sklepu internetowego to dla wielu osób coraz częstszy sposób na zarabianie pieniędzy. Zakupy online stały się codziennością, a rynek e-commerce nie jest jeszcze w pełni nasycony. Wielu zapalonych biznesmenów odstrasza jednak konieczność dokonywania znacznych inwestycji w celu zakupu towarów, które można następnie wystawić w sklepie. Jest jednak sposób, aby prowadzić sklep internetowy bez posiadania na początku dużego kapitału – mowa o dropshippingu. Z roku na rok ten model logistyczny zyskuje coraz większą popularność. Dlaczego? Ponieważ nie trzeba posiadać produktów, które widnieją w sklepie internetowym, ponieważ trafiają do klienta bezpośrednio z hurtowni, z którą właściciel sklepu zawarł umowę.
Czym dokładniej jest dropshipping? Jakie są jego zalety, a jakie wady? Zachęcamy do przeczytania artykułu!
NA CZYM POLEGA TEN MODEL SPRZEDAŻY?
To specyficzny model logistyczny wykorzystywany w sprzedaży przez Internet.Polega na przeniesieniu odpowiedzialności za cały proces wysyłki na dostawcę. Jak już zaznaczyliśmy we wstępie, sklep internetowy nie ma własnego towaru i własnych magazynów, a jedynie współpracuje z zewnętrzną firmą, która realizuje przekazane jej zamówienia. I tu pojawia się pierwsza korzyść – oszczędność finansowa. Sklep nie musi kupić produktu (który może się sprzedać lub nie), ani wynajmować magazynu lub hali do składowania towaru. Poza tym przeniesienie logistyki na zewnętrzny podmiot sprawia, że prowadzenie biznesu jest znacznie łatwiejsze. Oczywiście nie oznacza to, że dropshipping ma same zalety.
CZY JUŻ PRZEKONUJESZ SIĘ DO DROPSHIPPINGU?
Chcielibyśmy dowiedzieć się, jak zaczynasz postrzegać ten model logistyczny. Być może zaczynasz myśleć, że dropshipping to bardzo kuszące rozwiązanie, które znacznie upraszcza proces prowadzenia sklepu internetowego i pozwala zacząć zarabiać na własny rachunek. Jakie zalety ma jeszcze ten model?
- Własny biznes bez dużego kapitału
Otwarcie własnego sklepu zwykle wymaga pewnych inwestycji: potrzebna jest cała infrastruktura do obsługi zamówień, hale do magazynowania towaru i sam towar. A jeszcze trzeba opłacić ludzi, którzy by to wszystko kontrolowali. W przypadku dropshippingu można „uciąć” te koszty. Jedyne wydatki, jakie trzeba ponieść, to te związane z założeniem strony internetowej i obsługą wysyłki. Brak znaczących wydatków oznacza, że możesz szybko zaobserwować zwrot inwestycji i zacząć cieszyć się zyskami.
- Prowadzenie firmy z domu
Sklep internetowy prowadzony w standardowy sposób wymaga od właściciela bycia „na miejscu”. Trzeba codzienne doglądać biznesu, składować towar, kompletować i robić wysyłki. Dropshipping to model, który oferuje znacznie więcej wolności. Nie musisz mieć magazynu, który wymaga kontroli przynajmniej od czasu do czasu. Oznacza to, że codziennie możesz pracować z domu i zarabiać. Jest to wygodne rozwiązanie na przykład dla młodych mam, które opiekują się dzieckiem. Problemem nie jest również wyjazd do innego kraju. Wystarczy dobre połączenie z Internetem i komputer.
- Mniejsza odpowiedzialność, mniej stresu
Prowadząc sklep internetowy w modelu dropshippingubędziesz mieć takie obowiązki jak zbieranie zamówień, pozyskiwanie klientów i utrzymywanie z nimi relacji. Jeśli e-sklep jest zintegrowany z hurtownią, aktualizacja stanów magazynowych i cen odbywa się automatycznie. Wiele firm oferuje również obsługę posprzedażową (czyli obsługę zwrotów i reklamacji). Dlatego zakres Twoich obowiązków jest ograniczony. Oznacza to więcej czasu na życie prywatne i mniej stresu.
- Elastyczność oferty
Jeśli zainwestujesz w towar, nie tylko zamrażasz sporą ilość gotówki, ale również ryzykujesz, że może się on nie sprzedać. W modelu dropshippingu możesz szybko zmienić asortyment, jeśli obecny nie cieszy się wystarczającym zainteresowaniem. Ta elastyczność pozwala też dostosowywać się do aktualnych trendów, a tym samym zmaksymalizować sprzedaż.
- Pozytywne opinie od klientów
Renomowane hurtownie dropshippingowe działają bardzo sprawnie, przygotowując zamówienie od razu po jego otrzymaniu. To pozwala zaoferować klientom szybką dostawę, a tym samym wpłynąć na ich zadowolenie.
JAKIE WADY MA DROPSHIPPING?
Jak wspomnieliśmy na początku artykułu, dropshipping ma zalety, jak również wady. Ale bez obaw. Można je zminimalizować lub wręcz wyeliminować. Poznajmy wady opisywanego modelu logistycznego.
- Mniejsza kontrola nad biznesem
Współpracując z firmą zewnętrzną, oddajemy im znaczną część obowiązków. To od hurtowni zależy, jak towar zostanie zapakowany i kiedy zostanie wysłany. Nie masz wtedy możliwości kontroli ich pracy i kwestionowania potencjalnych opóźnień w wysyłce. Dlatego zawsze warto, jeszcze przez rozpoczęciem współpracy, dokładnie sprawdzić biznesowego partnera. Dobrze jest zapoznać się z opiniami na temat jego funkcjonowania, zasadami dotyczącymi obsługi klienta, polityką zwrotów i reklamacji. To czynniki, które znacząco rzutują na wizerunek sklepu. Jeśli zależy Ci na dobrych relacjach z klientami, nie możesz tego lekceważyć.
- Duża konkurencja na rynku
Korzyści wynikające z własnego sklepu internetowego w modelu dropshippingu sprawiają, że sklepów prowadzonych w tym modelu jest coraz więcej. Hurtownie mają różnorodny, choć ograniczony asortyment. Dlatego jest niemal pewne, że niezależnie od tego, co zamierzasz sprzedawać, ktoś już to robi. To oznacza, że aby zagarnąć część rynku dla siebie, będziesz musiał się wyróżnić czymś wyjątkowym.
- Sprzedajesz to, czego nie ma
Zdarza się, że współpraca z hurtownią nie przebiega tak, jakbyś tego chciał. Na przykład system może zawieść i nadal oferować na stronie internetowej towar, którego nie ma w magazynie, bo został wyprzedany. Innym razem czas realizacji zamówienia może się wydłużyć ze względu na kolejkę zamówień. Można się jednak przed tym częściowo zabezpieczyć, zawierając z dostawcą odpowiednią umowę.
- Nieznajomość towaru szkodzi
Model dropshippingu pozwala na sprzedawanie dowolnego towaru. Oznacza to, że możemy nie znać branży, z której dany produkt pochodzi. Z czasem może być to problem. Szczególnie wtedy gdy klienci zaczną zadawać szczegółowe pytania o konkretny towar i jego parametry. Bardzo często też zdarza się, że klienci oczekują od sklepu porady na temat właściwego doboru produktu. Jak fachowo doradzimy naszym klientom, skoro produktu nie widzieliśmy nawet na oczy? Najlepszym rozwiązaniem w tym przypadku jest dokładne zapoznanie się ze sprzedawanymi produktami z oferty, poprzez zamówienie próbek z hurtowni.
NA CO NAJPIERW ZWRÓCIĆ UWAGĘ?
Na początku swojej przygody z dropshippingiem skup się na budowaniu własnej marki. Pamiętaj przy tym o optymalizacji sprzedaży, aby Twój sklep internetowy nie miał ani za wysokich cen – w stosunku do konkurencji, ani też za niskich – Twój zysk powinien być dla Ciebie najważniejszy. Pamiętaj, że opinie o produktach są bardzo ważne dla Twoich przyszłych klientów.
Co równie ważne, do prowadzenia sklepu w tym modelu, nie trzeba dużych nakładów finansowych na start. Nie trzeba też czasu ani specjalistycznej wiedzy programistycznej. Jedyne czego potrzebujesz to chęci, dobry pomysł na sklep i trafiona reklama, która dotrze do odbiorców.