PRACUJĄCA MAMA POMOŻE ZBUDOWAĆ SUKCES FIRMY
Kobiety radzą sobie coraz lepiej na rynku pracy, chociaż nierówności wynikające z zatrudnienia, wynagrodzenia, kierowniczych stanowisk, „męskich” zawodów itd. nadal są. Ale kobiety się nie poddają. One znają swoją wartość i chętnie o niej mówią. I pomimo wielu wyzwań, takich jak praca na kilku etatach, czy urodzenie i wychowywanie dziecka, to one zakasują rękawy i stają na wysokości zadania.
PRACA JEST POTRZEBNA – ZARÓWNO MĘŻCZYZNOM JAK I KOBIETOM
Stabilne zatrudnienie niesie ze sobą wiele korzyści. Pierwszym jest niewątpliwie aspekt ekonomiczny. Jeśli w rodzinie pracują 2 osoby, łatwiej jest się im utrzymać, opłacić rachunki, kupić potrzebne rzeczy dla małego dziecka. Kolejny aspekt to wymiar zawodowy. Przychodząc do pracy, mamy kontakt z innymi ludźmi, nawiązujemy nowe znajomości. Kluczowy jest również wymiar psychologiczny, jaki daje praca zawodowa. Pracując czujemy się komuś potrzebni, mamy lepsze samopoczucie, jesteśmy bardziej pewni siebie. Dlatego właśnie tak ważne jest zapewnienie kobietom powrotu do pracy po przerwie związanej z opieką nad dzieckiem.
CO JEST ATUTEM KOBIET W PRACY?
Dlaczego pracująca mama może pomóc w zbudowaniu sukcesu firmy? Chociażby poprzez nabyte umiejętności i wykształcenie.
Niemal w całej Unii Europejskiej kobiety są lepiej wykształcone od mężczyzn. Jak podaje Europejski Urząd Statystyczny w 2018 roku dyplom wyższej uczelni, a więc wykształcenie na poziomie licencjata lub inżyniera posiadała co trzecia Polka i tylko co piąty Polak. Pod tym względem nieznacznie przewyższamy europejską średnią, która wynosi 30,8%.
Co ciekawe, najwięcej kobiet zdobywa wykształcenie w Estonii, na Cyprze, w Irlandii oraz Finlandii, gdzie odsetek absolwentek wynosi około 44%. To ponad dwa razy więcej niż na przykład we Włoszech, gdzie studia ukończyła tylko co piąta Włoszka.
Tylko w dwóch państwach odsetek mężczyzn z dyplomem jest wyższy niż odsetek kobiet. Mowa tu o naszych zachodnich sąsiadach – Niemcach oraz o Austrii.1
A W CZYM JESZCZE KOBIETY MAJĄ PRZEWAGĘ?
Ważne jest dla nich zdrowie. Według raportu firmy Open Search „Zdrowa żywność – zwyczaje zakupowe” kobiety częściej wybierają zdrowszą żywność niż mężczyźni, którzy nie stronią od wysokokalorycznych potraw, jak pizza czy czerwone mięso.2 Kobiety tymczasem wybierają owoce i warzywa. W konsekwencji mają silniejszy niż mężczyźni układ odpornościowy. Pomaga też kobieca gospodarka hormonalna. Jeśli organizm kobiety jest atakowany, do walki z bakteriami i wirusami wkraczają żeńskie hormony, czyli estrogeny.
Eksperci przyznają, że kobiety świetnie sprawdzają się w roli szefów. Dzieje się tak m.in. dlatego, że potrafią słuchać swoich współpracowników, dzięki czemu łatwiej i lepiej rozwiązują problemy. Kobiety lepiej niż mężczyźni potrafią także wydobywać pasje swoich pracowników.
MACIERZYŃSTWO TO ATUT A NIE PRZESZKODA
A co mają do zaoferowania kobiety, które zdecydowały się na bycie matką? Czy mogą skupić się na pracy będąc opiekuńczym rodzicem? Jak najbardziej tak! Taka kobieta charakteryzuje się większą odpowiedzialnością w pracy, większą sumiennością i lojalnością wobec firmy. Wynika to właśnie z faktu założenia rodziny i zdecydowania się na dziecko. Matkom zależy na utrzymaniu rodziny, dlatego ważne jest dla nich stabilne zatrudnienie oraz stały dochód. Matki są również bardzo kreatywne i potrafią twórczo rozwiązać problemy. Chcą pokazać, że macierzyństwo nie jest przeszkodą w byciu sumiennym pracownikiem, realizującym swoje obowiązki.
Kobiety potrafią świetnie zorganizować swój czasu pracy, aby nie zostawać po godzinach tylko móc odebrać dziecko ze żłobka czy przedszkola o odpowiedniej porze.
SPOKÓJ I OPANOWANIE W PRACY – TYM CECHUJE SIĘ MAMA
Stereotypy mówią, że matce trudniej jest skupić się na swojej pracy, ponieważ myśli wtedy o dziecku. Badania pokazują, że kobiety wychowujące dziecko potrafią oddzielić sprawy zawodowe od rodzinnych, lepiej radzą sobie ze stresem. W trudnych sytuacjach wykazują się spokojem i opanowaniem. Uważa się, że pracujące matki są bardziej wyrozumiałe i skłonne do empatii oraz lepiej radzą sobie na stanowiskach kierowniczych.
Zaangażowanie w pracy ze strony kobiet matek wynika z faktu, że chcą chociaż na te 8 godzin zmienić monotonną codzienność opieki nad potomstwem, „wyrwać się „ z domu, spotkać z innymi ludźmi, coś wspólnie zaprojektować. Wiele kobiet chce się również uniezależnić finansowo od swojego partnera.
MACIERZYŃSTWO – WEDŁUG STEREOTYPU – WYKLUCZA KOBIETĘ Z ROLI PRACOWNIKA NA DŁUGIE LATA
W teorii każdy pracodawca napisze, że płeć nie ma znaczenia przy doborze pracowników. Jednakże teoria a praktyka to dwie różne sprawy. W codziennej praktyce wciąż występują stereotypy kobiecości i męskości, które utrudniają zarówno kobietom jak i mężczyznom znalezienie odpowiadającej im pracy. Przeszkodą kobiety w znalezieniu pracy jest macierzyństwo – potencjalne oraz rzeczywiste. Pomimo, że dla wielu ekspertów bycie mamą to zaleta kobiety w pracy, wciąż jest to element, który pogarsza sytuację kobiet na rynku pracy. Związane jest to zapewne ze stereotypowym myśleniem, że młoda matka nie jest skupiona na swoich obowiązkach, tylko myśli o dziecku, czy jest najedzone i bezpieczne. O nierównej pozycji kobiet i mężczyzn na rynku pracy może świadczyć fakt, że w przypadku mężczyzn bycie rodzicem nie ma wpływu na sytuację zawodową. Mężczyzna nie nosi 9 miesięcy pod swoim sercem dzieciątka, nie potrzebuje czasu na odpoczynek po wyjściu ze szpitala. Mężczyzna zostaje ojcem i jest w pełni dyspozycyjny. Pracownik bardzo często nie korzysta z przysługujących uprawnień w opiece nad dzieckiem. Dzięki temu mężczyzna jest dla pracodawcy „ mało problematycznym” pracownikiem, skoro nie bierze on urlopów wychowawczych.
UBIEGANIE SIĘ O PRACĘ – KOBIETOM JEST TRUDNIEJ
„Dyskryminacja” kobiet odbywa się również podczas ubiegania się o pracę, choć nie jest to zgodne z prawem i nie powinno tak być. To paniom zadaje się pytanie, czy planują założyć rodzinę, a jeśli są już matkami, to muszą zapewnić pracodawcę, że nie będą korzystać z przysługujących im uprawnień opiekuńczych.
Ojcowie w nikłym stopniu korzystają ze zwolnień lekarskich na opiekę nad swoim potomstwem, ponieważ stereotypowo jest to obowiązek matki. Niezaangażowanie mężczyzn w tym względzie wpływa na gorszą pozycję kobiet na rynku pracy. Niezmiernie istotne stają się więc działania propagujące zaangażowanie ojców w zajmowanie się dziećmi, które zajmują zarówno korzystanie z przysługujących im jako pracownikom uprawnień rodzicielskich.
Co jest pozytywem i światełkiem w tunelu to to, że sytuacja kobiet na rynku pracy idzie w lepszym kierunku. Według raportu GEM, aktywność biznesowa Polek w ciągu ostatnich dwóch lat wzrosła o 36 procent.3 I pomimo że nie jest to sytuacja idealna, wiele kobiet może się pochwalić sukcesami zawodowymi, a jednocześnie być szczęśliwymi matkami i żonami. To niezwykle ważna informacja dla pracodawców, które powinny wychodzić naprzeciw oczekiwaniom młodych mam, by pomóc im w łączeniu życia prywatnego i zawodowego.
PRACODAWCO! WSPIERAJ MŁODE KOBIETY – MATKI NA RYNKU PRACY
Kobiety chcą, podobnie jak mężczyźni, stale się rozwijać, podnosić kwalifikacje. Duże znaczenie ma dla nich samorealizacja w pozarodzinnych obszarach życia i odgrywanie innych ról społecznych, nie tylko matki i partnerki. Część kobiet chce wrócić do pracy zawodowej ze względu na to, że stanowi ona dla nich źródło radości i dobrego samopoczucia. Kobiety wiedzą, że zostając w domu, tracą podwójnie: nie wypracowują emerytury, ale również nie inwestują w siebie i nie zdobywają doświadczenia w pracy.
Jeśli jesteś przedsiębiorcą i prowadzisz własną firmę, zastanów się, jakie osoby tworzą Twój zespół? Które kobiety są prywatnie szczęśliwymi mamami i jak radzą sobie z obowiązkami w pracy? A może właśnie nie zatrudniasz kobiet, ze względu na stereotypowe myślenie?
Zrób firmowy „rachunek sumienia” i wyjdź naprzeciw pracownicom – matkom, ponieważ mogą one dużo wnieść do Twojego przedsiębiorstwa/ firmy.
Finansowane przez Norwegię poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021 w ramach Programu "Dialog Społeczny - Godna Praca", Projekt: Mama na rynku pracy.
Supported by Norway through the Norway Grants 2014-2021, in the frame of the Programme “Social Dialogue – Decent Work”, Project: Mum on the labour market.
1Raport ALEO.com – Rynek pracy w UE z kobiecej perspektywy