STRONA INTERNETOWA POWINNA BYĆ… UŻYTECZNA! CZYM JEST WEB USABILITY?
Mówi się, że kogo nie ma w Internecie lub na Facebooku – ten nie istnieje. I jest w tym sporo prawdy :) Strona internetowa to elektroniczna wizytówka każdego przedsiębiorcy. To dzięki niej pozyskujemy nowych Klientów, przedstawiamy swoje produkty lub realizację. Udostępniamy mail, adres biura oraz numer telefonu. Szukanie strony internetowej to pierwszy krok, który wykonują potencjalni Klienci. Warto więc zadbać o to, aby była starannie wykonana, dopracowana i zawierała wszystkie trendy, które wykorzystuje konkurencja. Nie ma co się oszukiwać – większość z nas to wzrokowcy. Odrzucamy wizualnie to, co nie przyciągnie naszej uwagi w pierwszych sekundach. Nie zwracamy uwagi na brzydkie samochody, meble czy inne przedmioty. Tak samo jest ze stronami internetowymi. Zjawisko web usability odpowiada za to, czy dana witryna nam się podoba pod względem estetycznym, jak i funkcjonalnym. Pojęcie to występuje w szeroko pojętym marketingu internetowym. W artykule postanowimy bliżej przyjrzeć się temu zjawisku.
CZYM JEST WEB USABILITY?
To najprościej mówiąc użyteczność serwisów internetowych, rozumiana jako prostota poruszania się po stronie przez użytkowników, znajdowania interesujących ich informacji, czy podejmowania innych, pożądanych przez nich czynności. Zjawisko to odpowiada za ogólny odbiór witryny internetowej przez użytkownika. Pierwszą cechą, na którą zwracają uwagę odbiorcy jest sam projekt graficzny, czyli atrakcyjność wizualna, oparta o aktualne trendy w branży webmasterskiej. Co ciekawe, użytkownicy nie zwracają uwagi tylko na to. Kolejną ważną cechą jest sama konstrukcja strony od tzw. zaplecza. Ważny jest czas wczytywania oraz responsywność, czyli automatyczne dostosowywanie się obrazu do różnych rozdzielczości ekranowych.
MOBILNA STRONA INTERNETOWA
Warto pamiętać, że zanim zasiądziemy przed komputerem stacjonarnym w domu, sprawdzamy daną stronę na swoim smartfonie czy tablecie. Należy zatem opracować mobilną wersję strony WWW. Cykliczne badania Głównego Urzędu Statystycznego potwierdzają, że coraz więcej Polaków korzysta z urządzeń mobilnych. W 2018 roku aż 77% naszych rodaków posiadało tego typu telefon komórkowy. Publikowane przez sklepy internetowe statystyki mówią, że bardzo wiele osób dokonuje zakupu za pomocą urządzenia pracującego pod kontrolą Androida lub iOSa.
NA PIERWSZYM MIEJSCU MYŚL O UŻYTKOWNIKU
Tworząc stronę internetową, przede wszystkim należy skupić się na użytkowniku. Od jego odczuć zależy, czy na niej zostanie, czy coś kupi, czy będzie wracał, czy poleci usługi firmy innym. Na co zwrócić uwagę, by strona była przyjazna użytkownikom?
- Szybkość ładowania stron
Użytkownicy nie lubią czekać i w momencie, gdy strona ładuje się kilka sekund dłużej, wychodzą z niej i „idą” do konkurencji. W ten sposób łatwo jest stracić Klienta. Warto więc zainwestować w dobry serwer z szybkim łączem
- Intuicyjna nawigacja
Warto używać schematów znanych większości użytkowników Internetu. Większość podświadomie klika w logo, jeśli chce przejść na stronę główną. Formularz kontaktowy zwykle jest na samym dole strony lub w oddzielnej zakładce KONTAKT. Użytkownik, wchodząc na stronę internetową, powinien od razu wiedzieć, jak się po niej poruszać. Bez zastanowienia. Informacje na stronie powinny być uporządkowane logicznie i intuicyjnie.
- Czytelny tekst
Odpowiednia struktura tekstu ułatwia komunikację z Klientem. Treść komunikatów powinna być atrakcyjna dla czytelnika. Ludzie chętniej czytają komunikaty i artykuły, które są oryginalne i treściwe. Ważne jest również ułożenie tekstu. Artykuły muszą być chwytliwe: przejrzysty lead, sensownie nazwane akapity, wypunktowane hasła, wyboldowane zdania.
- Stopień skomplikowania procedur rejestracji
Najważniejsza rzecz: użytkownik musi mieć jak najmniej zadań do wykonania. Kojarzycie sytuację, gdy wypełniacie jakiś formularze rejestracyjny, podajecie hasła, maila a po kliknięciu przycisku REJESTRUJ wszystko znika, bo „nazwa użytkownika jest już zajęta”? I wszystko trzeba wypełniać od nowa. System powinien podpowiadać jak najszybciej o błędach w formularzu i instruować użytkownika nieskomplikowanymi komunikatami, co zrobić dalej. Instrukcje i wskazówki są przydatne, ale nie może być ich też za wiele. Im mniej ruchów tym lepiej. Klient powinien w prosty sposób zarejestrować się na stronie i przejść do koszyka zakupów.
WEB USABILITY TO KLUCZ DO SUKCESU
To, jak użytkownicy odbierają naszą stronę internetową jest kluczowe dla jej popularności. Web usability wpływa na jak najlepszy jej odbiór. Przejrzystość oraz wygoda nie tylko sprawią, że użytkownik zostanie na dłużej, ale także zachęcą go do powrotu. Użyteczność strony internetowej, czyli jej funkcjonalność przekłada się na ilość zadowolonych odbiorców, skłonnych polecić stronę dalej. Zadowolony klient to klucz do sukcesu.