Jakie koszty działalności e-commerce?

Działalność e-commerce stała się obecnie jednym z najpopularniejszych modeli prowadzenia własnego biznesu. Niezwykle powszechna stała się obecność na marketplace, czyli platformach, które umożliwiają wielu sprzedawcom dotarcie do ogromnej grupy odbiorców. Przyszli przedsiębiorcy mają jednak pewne obawy związane z prowadzeniem firmy w internecie. Największe podejrzenia wzbudzają koszty, które są nieodłączną częścią własnegobiznesu. Ile więc trzeba poświęcić na działalność e-commerce?

Koszty związane z prowadzeniem działalności

Zanim nadejdą wyczekiwanepierwsze zyski, przyszły przedsiębiorca powinien uzbroić się w cierpliwość i stawić czoła wielu formalnościom. Co więcej, będzie on także musiał podjąć licznedecyzje, które również będą wiązały się z utratą gotówki. Na jakie pierwsze koszty należy się przygotować?

- prowadzenie działalności – warto wiedzieć, że samo zarejestrowanie działalności jest darmowe, jednak niezbędne jest opłacenie składek ZUS. W 2021 roku wartość minimalna takiej składki wynosi 362,34 zł w pierwszym roku prowadzenia działalności. W kolejnych dwóch latach kwota ta wzrasta do 539,35 zł, a ostatecznie zatrzymuje się ona na 1431 zł;

- podatek dochodowy – w zależności od wybranej formy opodatkowania i wartości uzyskiwanych dochodów, trzeba się liczyć z comiesięcznym odprowadzaniem od 17% do 32% wszystkich zarobionych pieniędzy;

  • księgowość – nie da się ukryć, że prędzej czy później przedsiębiorca będzie musiał skorzystać z pomocy w kwestiach rozliczeń, należy więc budżet pomniejszyć o wydatek w wysokości powyżej 1000 złotych miesięcznie;

koszty 2

A może marketplace?

Marketplace pobiera głównie opłaty za możliwość wystawienia oferty lub sprzedaży. W przypadku początkujących przedsiębiorców świetnie sprawdzi się konto podstawowe, w którym pobiera opłaty tylko za wystawienie ofert, ale ich ilość jest ograniczona. W miarę rozwoju można przejść na konto profesjonalne, które daje większe opcje, ale kosztuje wyższą opłatę abonamentową.

W marketplace można również rozliczać się w modelu prowizyjnym, w którym odprowadzana kwota jest naliczana tylko od zakończonych transakcji – ta opcja jest zdecydowanie najczęściej wykorzystywana, jednak w przypadku dużych firm, które sprzedają tysiące produktów miesięcznie, może być ona najmniej opłacalna.

Założenie sklepu internetowego – koszty

Poza kosztami początkowymi, które ponosi przyszły przedsiębiorca, musi on także wiedzieć, że niezbędne jest zainwestowanie w specjalne oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego. Najrozsądniejszą decyzją jest skorzystanie z subskrypcji tego typu oprogramowań, które działają w modelu SAAS. Oprócz znacznego obniżenia kosztów zyskuje się także niezwykłą łatwość i intuicyjność obsługi, co jest niewątpliwą zaletą dla początkujących w branży e-commerce. Jaka jest cena takiej subskrypcji? Na szczęście niewielka – ceny zaczynają się od 69 złotych miesięcznie. Warto pamiętać, że o wiele bardziej opłaca się wykupić od razu np. pakiet roczny.

Kolejną kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, jest to, że sklep internetowy nie będzie działał tylko w sieci. Mowa tutaj o fizycznych produktach, które będą wystawiane na sprzedaż, więc trzeba doliczyć także koszty ich magazynowania. Rozwiązaniem, które je minimalizuje, jest model dropshippingu. To rozwiązanie pozwala podpisać umowę z daną hurtownią, która pobiera ustaloną prowizję od sprzedaży. To jej zadaniem jest magazynowanie i wysyłanie towarów, a sprzedawca zajmuje się jedynie przygotowanie oferty i zamówieniami.

1koszty 3

Wspomniane powyżej kosztymożna uznać za podstawowe, które związane są przede wszystkim z rozpoczęciem działalności i jej rozruchem. Przedsiębiorca w miarę rozwoju firmy i pozyskiwania kolejnych klientów będzie musiał liczyć się z opłatami dodatkowymi, które wiążą się m.in. z marketingiem i rozszerzaniem działalności. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że wstępne koszty w e-commerce wcale nie muszą być ogromne, a gdy korzysta się z modelu dropshippingu, to można je ograniczyć tylko do obowiązkowych składek, podatków i prowizji od sprzedaży.