O CO CHODZI W STRATEGII BŁĘKITNEGO OCEANU?
Po raz pierwszy o koncepcji błękitnego oceanu mówimy w kontekście dwóch teoretyków, od lat związanych z francuską szkołą zarządzania i biznesu INSEAD. To właśnie Chan Kim oraz ReneeMauborgne opublikowali w 2005 roku książkę „Blue Ocean Strategy”, w której opisali wyżej wspomnianą strategię i przedstawili, jak dzięki niej można osiągnąć sukces i zaistnieć w biznesie. W artykule postanowimy przybliżyć Wam całą koncepcję błękitnego oceanu, wskażemy różnice między nim a czerwoną, zaludnioną konkurentami przestrzenią rynkową. Zapraszamy do lektury.
POSZERZAMY PRZESTRZEŃ RYNKOWĄ
W przeciwieństwie do tradycyjnych metod, które opierają się na zaspokajaniu potrzeb konsumentów, koncepcja ta kładzie nacisk na stałe poszukiwanienowych, niezajętych jeszcze przez konkurencję miejsc na robienie pieniędzy. Jej głównym założeniem jest koncentrowanie się na kreowaniu przestrzeni niezagospodarowanej przez inne firmy. Stawia ona na innowacyjność, która w przyszłości ma sprawić, że dojdzie do stworzenia zupełnie nowej jakości usług. Błękitny ocean jest synonimem branż nieistniejących lub rozszerzeniem granic tych, które już funkcjonują i posiadają niszę oferującą przestrzeń na unikalne pozycjonowanie produktu lub usługi.
Istotą strategii błękitnego oceanu jest innowacja wartości, której celem jest koncentrowanie się na tworzeniu nowych wartości dla klientów i własnej firmy.
CO MÓWIĄ NAUKOWCY?
Jak piszą Kim oraz Mauborgne, aby zaistnieć na rynku, należy szukać nowej, niezagospodarowanej dotąd przestrzeni rynkowej. Na tym właśnie polega „błękitny ocean” – na poszukiwaniu, odkrywaniu, badaniu nowych nieodkrytych jeszcze miejsc. Taki ocean jest przeciwieństwem czerwonego oceanu – zaludnionej konkurentami przestrzeni. Chan Kim wyjaśnia w książce, że w przeciwieństwie do tradycyjnych strategii biznesowych, które polegają na spełnianiu potrzeb klientów, w tej należy wykreować własną przestrzeń. To prowadzi do stworzenia zupełnie nowej jakości usług.
A CZYM JEST CZERWONY OCEAN?
To obszar, na którym znajduje się zdecydowanie większość firm. Jest to więc przestrzeń rynkowa, w której granice poszczególnych branż są znane i od lat nie ulegają zmianie. Jest tak, ponieważ w obszarze czerwonego oceanu od lat króluje konkurencja stała, która cieszy się silną pozycją na rynku. Z tego też powodu ciężko z nią konkurować – zwłaszcza gdy biznes dopiero pojawił się na rynku usług. Zatłoczony konkurencją czerwony ocean jest więc trudnym miejscem do tego, by firma odniosła sukces.
KTO KORZYSTAŁ Z KONCEPCJI I ODNIÓSŁ SUKCES?
Wiele firm, które zastosowało strategię błękitnego oceanu odniosło ogromny sukces – i to w skali światowej. Przykładem może być CirqueduSolei, Amazon.com, Nintendo. Scharakteryzujmy każdy z nich.
CirqueduSolei – kanadyjska firma rozrywkowa, określająca się jako „niezwykłe połączenie sztuki cyrkowej i ulicznej”. Firma nie przejmowała klientów z kurczącego się rynku ukierunkowanego na dzieci, ale wyznaczyła sobie nową grupę docelową – dorosłych i klientów korporacyjnych, gotowych zapłacić znacznie więcej pieniędzy niż w tradycyjnym cyrku za nieznane dotąd, wyjątkowe wrażenia. CirqueduSolei odniósł sukces, bo przestał konkurować i stworzył swój własny błękitny ocean.
Amazon.com – to amerykańskie przedsiębiorstwo handlowe. Firma wypłynęła na swój błękitny ocean dzięki funkcjonalnym aspektom, które ułatwiają zakupy – innowacyjnym pomysłom marketingowym i byciu userfriendly (oferowanie łatwego wyszukiwania towarów czy dokonywania zakupów.
Nintendo i produkt Konsola Wii – to również przykład produktu i firmy stosującej strategię błękitnego oceanu. Nintendo określiło nową grupę użytkowników. Oprócz nastolatków są to również babcie, gospodynie domowe, rodzice. Technologia jest również używana w rehabilitacji osób oraz w nauce samoobrony. „Dogonienie” Nintendo zajęło konkurencji cztery lata.
Przykładów przedsiębiorstw, które zyskały na wdrożeniu strategii błękitnego oceanu jest znacznie więcej. Wśród nich znajdują się inne, rozpoznawalne na całym świecie marki, takie jak Ford, Apple, Body Shop oraz wiele innych.
STRATEGIA BŁĘKITNEGO OCEANU |
STRATEGIA CZERWONEGO OCEANU |
Konkurowanie w istniejącej przestrzeni rynkowej |
Kreowanie bezpośredniej przestrzeni rynkowej |
Zwalczanie konkurencji |
Konkurencja przestaje być istotna |
Wykorzystanie istniejącego popytu |
Tworzenie i przechwytywanie nowego popytu |