Jak wystartować w e-commerce?

Wiele osób marzy o prowadzeniu własnej działalności. Okazuje się, że jednym z najprostszych i najtańszych pomysłów na biznes jest otworzenie sklepu internetowego. Branża e-commercejest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu i nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższych latach miało się to zmienić. Jak więc postawić pierwsze kroki w świecie e-commerce, by szybko cieszyć się zyskami?

Platformy aukcyjne a własny sklep – co wybrać?

Branża e-commerce daje ogromne możliwości zarówno w kwestii rozwoju, jak i wyboru właściwej platformy.Okazuje się, że marketplace mają ogromną przewagę nad tradycyjnymi e-sklepami w wielu aspektach, a dodatkowo może być to idealne rozwiązanie dla początkującego przedsiębiorcy. Na marketplace już na start otrzymuje on bowiem dostęp do setek klientów. Co to oznacza w praktyce? W przypadku platform sprzedażowych usuwana jest potrzeba inwestowania w reklamy sklepu, a tak zaoszczędzone pieniądze można przeznaczyć np. na promowanie konkretnych produktów na samej witrynie. Można tego dokonać poprzez np. odpowiednie balansowanie ceną i rzetelne przygotowanie oferty.

Warto zwrócić uwagę, że otwarcie własnego sklepu internetowego również ma spore korzyści. Dzięki niemu buduje się własną markę i nie jest się zobowiązanym do płacenia prowizji od sprzedaży. Samodzielny e-sklep to jednak koszty, które dotyczą licznych kwestii – niezbędne jest odpowiednie oprogramowanie, serwer i domena, a także niekończące się wydatki na marketing, by e-sklep stał się rozpoznawalny i przyciągał do sobie klientów.

Czy na początek lepszy jest e-sklep, czy marketplace?

Tak jak większość biznesowych decyzji, tak i ta dotycząca kanału sprzedaży, podejmowana jest przede wszystkim na podstawiedostępnego budżetu.E-sklep i marketplace – jedna i druga opcja ma niezaprzeczalne wady oraz zalety. Warto jednak pamiętać, że sprzedawanie na marketplace wcale nie musi wykluczać prowadzenia własnego e-sklepu i odwrotnie. W miarę rozwoju i nabywania doświadczenia w branży e-commerce można zdecydować się na oba rozwiązania – np. rozpoczynając od marketplace i budując bazę klientów, którą następnie zaprasza się do własnego sklepu internetowego. 

e commerce 2

Nowe technologie służą pomocą

Z pozoru można odnieść wrażenie, że obsługiwanie dwóch platform naraz może być niezwykle trudne. Zarówno sklep internetowy, jak i marketplace wymagają poświęcenia odpowiedniej ilości czasu i pieniędzy. Jednak nowe technologie są przyjazne dla przedsiębiorców i w tym wypadku również służą pomocą. Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu możliwe jest zarządzanie dwoma platformami i połączenie własnego e-sklepu z marketplace. Tego typu narzędzie znacznie ułatwi przeprowadzanie większości zadań związanych z zarządzaniem sklepem, w tym z:

- ustalaniem ilości dostępnych produktów,

- naliczaniem cen,

- etykietowaniem wysyłek,

- wprowadzaniem rabatów.

Automatyzacja daje możliwość szybkiej synchronizacji danych. W praktyce oznacza to, że zamówienie złożone w marketplace szybko pojawi się w sklepie internetowym, a zaktualizowanie ceny w e-sklepie obejmie także informacje wyświetlane na platformie sprzedażowej. Z jednego poziomu można więc zarządzać dwoma platformami, dzięki czemu przedsiębiorca może łatwo nad nimi zapanować.

Warto dodać, że dzięki oprogramowaniu, można określić i dostosować odpowiednie ustawienia dotyczące sprzedaży i cen na marketplace. Sprzedawca może ustawić ceny o parę procent wyższe na platformie aukcyjnej, by pokryć koszty wystawienia oferty i zachęcić klientów do kupowania bezpośrednio od niego. Taka synchronizacja sklepu z marketplace to również dodatkowa forma reklamy, która może w szybki i niezwykle skuteczny sposób zwiększyć zyski ze sprzedaży i pomóc przedsiębiorcom dotrzeć do nowych klientów. 

Ciężko wskazać na jeden sprawdzony przepis na rozpoczęcie przygody z e-commerce. W przypadku marketplace od razu można zyskać dostęp do ogromnej bazy klientów, ale jednocześnie nie da się tam wykreować własnej marki. W przypadku e-sklepu jest dokładnie na odwrót. Receptą na sukces wydaje się więc połączenie obu możliwości przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii.