REKLAMA W TELEWIZJI CZY NA YOUTUBE?

Jak myślisz, która forma dotarcia do Klienta jest bardziej efektywna? Czy są to krótkie, 30 sekundowe reklamy telewizyjne, które docierają do setek tysięcy widzów, a może dzisiaj większą rolę odgrywa krótka reklama w mediach społecznościowych, które być może mająmniejszą widownię, ale trafiają głównie do tych młodszych odbiorców, którzy mogą stać się naszymi Klientami na bardzo, bardzo długi czas?

Do niedawna oczywistym nośnikiem reklam dla firm z branży FMCG, czyli produktów szybkozbywalnych była telewizja. Jednak w dobie rosnącej popularności mediów społecznościowych i Internetu to YouTube staje się kluczową platformą marketingową.

W artykule podpowiadamy, w jakie media i jakie reklamy zainwestować, aby się opłaciło.

TELEWIZJA BYŁA FUNDAMENTEM

Jak wspomnieliśmy, telewizja ze względu na szerokie zasięgi, możliwość dostosowania komunikatu do grupy docelowej oraz bogatą ofertę stacji telewizyjnych była doskonałym medium i to właśnie do niej dzwonili marketingowcy, aby zaprezentować reklamy swoich firm. Ale obecnie coraz poważniejszą alternatywą dla reklam telewizyjnych stają się reklamy wyświetlane w Internecie. Dlaczego? Ponieważ również trafiają do szerokiego grona odbiorców – szczególnie, jeśli są wyświetlane na takich platformach jak YouTube.

ILE OSÓB OGLĄDA „INTERNETY”?

Jak pokazało badanie Gemius/PBI z lipca 2020 roku, YouTube ogląda w Polsce średnio 24,6 mln internautów. To samo badanie w październiku 2020 roku mówiło już o 25,7 mln widzów. Ta liczba nieustannie wzrasta. Na tej platformie spędzamy około 40 minut dziennie. Coraz mniej z nas ogląda telewizję, a to oznacza, że wybieramy filmiki w Internecie. Według danych udostępnionych przez Google Support aż 70% internautów kupiło produkt, którego reklamę widziało wcześniej w serwisie YouTube.

Współcześni konsumenci spędzają dużo czasu w Internecie. Sieć przeglądamy w domu, w pracy, na uczelni. Nic więc dziwnego, że reklamodawcy chętniej promują swoje produkty właśnie w tym medium. Tym bardziej, że reklama w sieci towarzyszy odbiorcom niemal na każdym kroku – także w przerwach w oglądaniu filmików czy koncertów wyświetlanych w serwisie YouTube.

1reklama 2

PIERWSZY KROK NA YOUTUBE

Ustawienie kampanii promocyjnej na jednym z największych serwisów do przesyłania i odtwarzania filmów i muzyki nie jest trudne. Najpierw trzeba określić budżet na reklamę oraz ją przygotować. W porównaniu z telewizją ceny reklam na YouTube są wielokrotnie niższe i dzięki temu przystępniejsze dla reklamodawców.

Aby przygotować prosty spot reklamowy na YT nie trzeba profesjonalnej ekipy filmowej, wynajętego planu filmowego i grupy aktorów. Wystarczą dokładne zdjęcia produktu lub produktów i ich szczegółowe opisy. Platforma udostępnia reklamodawcom dostęp do intuicyjnego narzędzia o nazwie YouTube Video Builder, które pozwala stworzyć atrakcyjne, kilkusekundowe animacje z wykorzystaniem zdjęć i tekstów reklamujących produkt. Użytkownicy mogą korzystać z szablonów oraz wybrać odpowiednią muzykę. Przygotowanie ciekawego materiału promocyjnego zajmuje około 15 minut.

reklama 3

JAKIE SĄ RODZAJE REKLAM?

Niewątpliwą zaletą YouTube jest możliwość zróżnicowania kampanii reklamowych, z których każda realizuje inne cele.

- BumperAds

To format reklamowy składający z krótkiej, 6-sekundowej reklamy, której nie można pominąć. Zakłada pokazanie krótkiego komunikatu reklamowego bardzo szerokiej grupie odbiorców i jest rozliczana w oparciu o każde 1000 wyświetleń. Przykładowy koszt wynosi ok. 10 zł, ale oczywiście może być wyższy lub niższy. Przy założeniu, że za 10 zł otrzymasz 1000 wyświetleń reklamy, to budżet o wartości 10 000 zł przyniesie nawet 100 tys. wyświetleń Twojej reklamy. Warto?

- In-Stream

Ten rodzaj promocji charakteryzuje się reklamami trwającymi od 15 do 30 sekund, które można pominąć po 5 sekundach. Najczęściej wykorzystywany jest właśnie na YouTube, chociaż można je również spotkać na Facebooku i w aplikacjach zrzeszonych w sieci reklamowej Google. Reklamodawca płaci za reklamę jedynie wtedy, gdy odbiorca wyświetli ją od początku do końca lub wejdzie z nią w interakcje. Cała sztuka polega w nim zatem na tym, aby zaciekawić odbiorcę, co spowoduje, żeobejrzy ją do końca.

- Reklamy nie do pominięcia

To reklamy, których nie można pominąć. Wybierając je, zyskujemy pewność, że użytkownik obejrzy je do końca. Jedynym ograniczeniem jest ograniczenie związane z długością filmu reklamowego, która nie może przekroczyć 15 sekund.

- Call to action

Ta forma reklamy nie ma na celu dotarcia do dużej liczby odbiorców ani na uzyskaniu dużych zasięgów. Chodzi w niejo skłonienie odbiorcy do szybkiego działania. Może to być na przykład pozostawienie adresu e-mail lub innych danych kontaktowych na końcu filmu, wysłanie zapytania ofertowego, zakup produktu online albo pobranie kuponu rabatowego.

WYBIERZ YOUTUBE

Kampanie reklamowe na opisywanym serwisie społecznościowym są doskonałą alternatywą dla standardowych formatów reklamowych prezentowanych w telewizji. Mogą też stanowić uzupełnienie pozostałych działań promocyjnych marki. Zasięg YouTube obejmuje już 93% internautów w Polsce, dlatego warto uwzględnić tę popularną platformę z muzyką i filmami w swoim media planie.