Programy lojalnościowe w e-commerce jak je wykorzystać do zwiększenia sprzedaży?

W dzisiejszym wyścigu o klienta nie jest łatwo zdobyć przewagę. Przez mnogość ofert na rynku dla wielu osób czynnikiem decydującym o zakupie jest wyłącznie cena. W takich realiach ciężko jest zyskać stałego klienta, a sama reklama może być niewystarczająca – potrzeba czegoś więcej nie tylko po to, by przyciągnąć klienta, ale i go zatrzymać. Niezwykle pomocne w tej sprawie okazują się programy lojalnościowe. Dlaczego mają one sens w e-commerce i co można dzięki nim uzyskać?

Czym są programy lojalnościowe?

Programy lojalnościowe swoje początki miały w sklepach spożywczych, ale bardzo szybko ten trend się przyjął i dzisiaj można go spotkać w wielu miejscach: kawiarnie oferujądarmową dziesiątą kawę, księgarnie dają rabaty, gdy ktoś zakupi książkipodając hasło „ukryte” w social mediach, linie lotnicze stałym klientom mogą podwyższyć standard podróży poprzez dodatkowe przekąski czy napoje.

Większość przedsiębiorstw – zarówno tych stacjonarnych, jak i działających w sieci, korzysta z takowych metod na przyciągnięcie klienta. Takie działania wpływają na psychikę kupującego – wybiera on sklep, w którym bierze udział w programie lojalnościowym, ponieważ wizja bonusu jawi się jako nagroda lub prezent. Użytkownik, który raz zapisał się do programu, będzie wracał do danego e-sklepu, nawet jeśli ten będzie oferował produkty w cenach wyższych, niż ma to miejsce u konkurencji.

lojalność 22

Jakie rodzaje bonusów w programie lojalnościowym sprawdzą się w e-commerce?

Rabat na następne zakupy

Taki rodzaj programu przyciągnie klienta oszczędnego i ceniącego korzyści długoterminowe. Dzięki temu, że raz zrobi zakupy w jednym sklepie, każde kolejne będą już tańsze, dlatego nie będzie on zaglądał do konkurencji. Rabat taki może rosnąć wraz z każdym zakupem lub też być określony tzw.widełkami, czyli obniżka cen pojawia się np.:

- od 5 do 10 zamówień,

- po wydaniu 100-200 zł,

- na każdy piąty produkt w koszyku,

- przy drugich zakupach w miesiącu.

Taka technika przynosi korzyści każdej ze stron – użytkownik otrzymuje faktyczny rabat na zakupy (nie musi zbierać punktów czy „polować” na promocyjne produkty, a jego jedynym zadaniem jest spełnienie kilku warunków podczas uzupełniania koszyka), a sprzedawca może cieszyć się stałym klientem.

Bony pieniężne

W przemyśle e-commerce dużą popularnością cieszą się również bony pieniężne. Taka akcja polega na zbieraniu przez klienta punktów na podstawie kwoty wydanej na zakupy w sklepie. Po uzbieraniu pewnej puli kupujący może wymienić je na bon pieniężny do wykorzystania w pewnym przedziale czasowym. Taki program działa na dwa sposoby: klient wydaje większą sumę na zakupy, aby zyskać więcej punktów, a tym samym ogranicza transakcje u innych sprzedających. Klient kupuje więc częściej, stając się stałym, lojalnym odbiorcą danej marki.

lojalność 3

Nagrody za punkty

Jest to podobna metoda, a różnica polega jedynie na tym, że klient zebrane punkty wymienia na nagrody rzeczowe, a nie bony. Taka opcja świetnie się sprawdza również jako reklama. Warto zadbać o to, by nagrody oferowane w tym programie lojalnościowym były opatrzone logiem lub nazwą danego sklepu. Taki zabieg zwróci uwagę osób z otoczenia klienta i może prowadzić do dyskusji na temat sklepu.

Dodatkowe korzyści z programów lojalnościowych

Gdy w e-sklepie działa już program lojalnościowy, warto wykorzystać go nie tylko do zdobywania stałych klientów, ale również do pozyskiwania nowych. Można to zrobić na kilka sposobów, oferując dodatkowe punkty, gdy klient:

- oceni sklep, w tym pozostawi komentarz w popularnych przeglądarkach i stronach porównujących oferty,

- polubi social media sklepu,

- udostępni posty i inne treści tworzone przez sklep,

- weźmie udział w konkursie lub losowaniu i zaprosi do udziału swoich znajomych.

Marketplace są potężnymi narzędziami, w których chcąc osiągać wysokie wyniki, trzeba umieć się odpowiednio zareklamować. Samo pozyskanie klienta nie jest wystarczające, trzeba również zadbać o to, by współpraca z nim była długoterminowa. Właśnie taki efekt można uzyskać, decydując się na programy lojalnościowe.