Poznaj 5 błędów, które zabijają sprzedaż na stronie www

Czy zastanawiałeś się dlaczego jedne strony sprzedają a inne nie? O co należy zadbać, aby być w czołówce, a nawet wyprzedzić konkurencję? Jak przekonać klientów do siebie w świecie online i zwiększyć sprzedaż strony www? Odpowiedzi na te pytania zawarte są w błędach bardzo często popełnianych na stronach www.

Wyobraź sobie, że wchodzisz do hotelu, w którym wita Cię echo. Pusta recepcja, z holu w różnych kierunkach prowadzi kilka korytarzy. Słyszysz dzwoniący w oddali telefon, a na ścianie wisi jedynie wielki szyld z napisem wygodne pokoje. Kręcisz się przez 3 minuty i w końcu wychodzisz, bo nie wiesz, czy hotel jest czynny, czy ma wolne miejsca, jakie są ceny oraz co to w ogóle oznacza wygodne pokoje? Do tego nie otrzymałeś najmniejszej wskazówki, co zrobić dalej. Brak tablicy informacyjnej czy po prostu człowieka przy ladzie recepcji nie wygląda obiecująco. Miejsce na starcie wzbudza szereg wątpliwości. Wychodzisz sfrustrowany pamiętając jedynie, aby nigdy tu nie wracać.

Czy wiesz, że dokładnie tak samo robią klienci, którzy nie znajdują pomocy i wyraźnych wskazówek na stronie internetowej? Strona firmowa podobnie jak sklep e-commerce musi być przyjaznym, łatwym w nawigacji i zrozumiałym miejscem dla odwiedzających. Dokładnie tak, jak hotelowa recepcja, sklep z rowerami czy spa, do którego możesz wejść fizycznie. Pamiętajmy, że w wirtualnej przestrzeni ludzie o wiele szybciej podejmują decyzje o rezygnacji, przechodzą do konkurencji i z łatwością wystawiają negatywne opinie. Niestety firmy, mimo inwestowania pieniędzy w wymyślny design i treści, wciąż skarżą się na brak wymiernych efektów. Problemem są krótkie wizyty użytkowników, porzucone koszyki czy opuszczanie stron przed upływem 10 sekund na poziomie powyżej 60%. Powód? Prawdopodobnie taka witryna nie jest spójną, godną zaufania i zrozumiałą przestrzenią dla użytkownika. Klientów może zniechęcać skrajny minimalizm, dezinformacyjny chaos, skomplikowany język czy też brak jasnych wskazówek co robić dalej.

5 błędów 4

Jak widzisz, przyczyn niskiej konwersji może być całkiem sporo, a przecież każda sytuacja jest indywidualna. Poznaj 5 najczęstszych błędów na stronach www, przez które firmy tracą klientów. Sprawdź czy ich nie popełniasz oraz jak można je naprawić.

- Strona nie wzbudza zaufania. Nieprzemyślany design, sztuczny styl i komunikacja pozbawiona wartości to chaos. A co za tym idzie, poczucie frustracji i zagubienia, które powstaje u klienta. Dobra strona jest częścią głosu firmy, a marka to znacznie więcej niż kolory i logo. Niestety branding potraktowany po macoszemu niejednokrotnie kosztuje straconych klientów, ponieważ niespójna marka nie wzbudza zaufania. Sukcesem skutecznej strony internetowej jest zdobycie zaufania odbiorcy poprzez pokazanie mu, że jest we właściwym miejscu, aby zrealizować swoje cele. I to właśnie spójna komunikacja treści i designu, pokazuje, że dana firma reprezentuje to o, czym mówi. Lub inaczej: spełnia złożone obietnice. Dzisiaj, aby konkurować z innymi, niekoniecznie musisz podążać za designerskimi trendami, ale umieć w spójny sposób zaprezentować odbiorcy, że możesz mu pomóc.

- Strona jest za wolna. Cyfrowi odbiorcy są niecierpliwi. Będziesz mieć wysoki współczynnik odrzuceń, jeśli strona ładuje się od 5 sekund w górę, bez względu na to, czy zawarte na niej informacje są wartościowe, kreatywne i jedyne w swoim rodzaju. Czerwony dywan nie pomoże, bo użytkownicy internetu, tak jak Ty, cenią swój czas. I zanim Twoje materiały się załadują, oni zdążą już przeskoczyć do konkurencji oddalonej o jedno kliknięcie.

- Strona ma nieprzemyślany interface. Ludzkie oko w określony sposób postrzega materiały wizualne. Wchodząc na stronę internetową, najpierw skanujemy całość, potem przeglądamy wybiórcze elementy i dopiero na końcu czytamy i analizujemy treści w sposób świadomy. Oczywiście, jeśli na wcześniejszym etapie nie stwierdzimy, że to strata czasu. Przewidzenie tego, jakie cele najpierw wybierze oko użytkownika, jest jak dobre rozdanie kart w pokera. Dlatego warto przed ułożeniem sekcji i elementów na swojej stronie, przypisać im odpowiednie priorytety. Od tych najważniejszych do najmniej ważnych. Według zasady, co użytkownik musi zobaczyć i w jakiej kolejności, aby pozostać na stronie. Dzięki temu możesz prowadzić czytelnika przez wartościowy content do celu, czyli interakcji tj.kliknięcia w przycisk: kup, zapisz, się, zadzwoń itd.

- Strona posiada niezrozumiałe, trudne treści. Badania NCES z 2020 roku pokazują, że dla blisko 86% osób poziom rozumienia tekstu na poziomie klasy 8 szkoły podstawowej i wyżej jest wyzwaniem. Na co dzień nie zdajemy sobie sprawy z tego, że język branżowy jest dla osób spoza niej zupełnie niezrozumiały i męczący. Kupując usługi w sieci, klienci chętniej wybierają te firmy, których komunikacja jest łatwiejsza do zrozumienia. Im jaśniejsza zawartość strony, tym prostsza do zrozumienia będzie wartość, jaką firma może wnieść w życie klienta. Niestety często istnieje przepaść między tym, co przedsiębiorcy przekazują na stronie, a tym, co rozumie odbiorca. Fachowy język, zła kolejność przekazu lub zbyt mało informacji to tylko niektóre błędy spotykane na firmowych stronach. Czytelność swojej strony oraz poziom trudności tekstu możesz sprawdzić samodzielnie w narzędziach online, jak polski program jasnopis.pl.

5 błędów 2

- Strona nie pokazuje propozycji wartości dla klienta. Punkt ostatni, ale czy nie najważniejszy? Jesteśmy przekonani, że propozycja wartości jest fundamentem dla całego przekazu strony i to ona utrzymuje uwagę klienta. Daje mu pewność, że jest we właściwym miejscu. Stworzenie treści opartych o wartość, której poszukuje grupa docelowa, wymaga jej wcześniejszej analizy. Bez wiedzy o tym, jakie cele chce osiągnąć klient, korzystając z danej usługi, nie jesteśmy w stanie przewidzieć jakie ruchy będą dla niego najbardziej naturalne do wykonania na drodze do tego celu. Istotne jest również odpowiednie CTA (tzw. call to action, czyli wezwanie do działania), o którym pisaliśmy już n ałamach ML, a stanowi ono punkt zwrotny między opuszczeniem strony, a dalszą interakcją.

Niedopatrzenia w powyższych 5-ciu punktach mogą stanowić różnicę pomiędzy dominacją na rynku a upadłością firmy z braku klientów.

Mamy nadzieję, że po zapoznaniu się z naszymi wskazówkami inaczej spojrzysz na swoją stronę internetową i być może wprowadzisz rewolucyjne zmiany. Powodzenia!

5 błędów 3