TARGI BRANŻOWE TO TWÓJ SPOSÓB NA MARKETING

W niektórych środowiskach słyszy się, że targi branżowe to już przeżytek. Nie warto na nie jeździć, nie warto wystawiać swoich produktów, skoro wszystko można „zaprezentować” w Internecie. Szkoda czasu i pieniędzy. Tymczasem targi należą do takich wydarzeń branżowych, które mogą pomóc w rozwijaniu biznesu czy kontaktów handlowych, zarówno działalnościom jednoosobowym, jak i gigantom w branży. Takie „wystawy” towarów lub usług mogą, ale nie muszą iść w parze ze sprzedażą, są też dobrą okazją do zaprezentowania firmy na arenie międzynarodowej. Korzyści może być jeszcze więcej. Sprawdź, dlaczego warto brać udział w targach i jak się do nich właściwie przygotować.

EVENTY W POLSCE I NA ŚWIECIE

Eventy branżowe są organizowane na świecie od lat. Z roku na rok przybierają coraz to nowsze, atrakcyjniejsze formy. Firmy chętnie biorą w nich udział, ponieważ na targach mogą zaprezentować swoją ofertę, porozmawiać z obecnymi oraz przyszłymi klientami, dowiedzieć się, co oferuje konkurencja. Targi i eventy branżowe w Polsce również mają swoją długą historię i niezmiennie zyskują na popularności. Szacuje się, że co roku odbywa się ich około 200, a liczba ta będzie nieustannie rosnąć. Tematyka eventowa w naszym kraju jest bardzo szeroka i dotyczy większości branż. Są to na przykład targi ślubne, motoryzacyjne, techniczne, medyczne, edukacyjne itp.

Targi branżowe odbywają się w naszym kraju głównie w większych miastach, takich jak Warszawa, Poznań, Kraków, Wrocław, Lublin. Specjalnie zaprojektowane hale targowe nie ustępują wielkością i rozwiązaniami technologicznymi europejskim ośrodkom.

KTO JEST UCZESTNIKIEM?

W targach branżowych uczestniczą zarówno małe, jak i duże, rozpoznawalne marki. Udział w targach dla małych firm to szansa nazaistnienie, zareklamowanie się szerokiemu gronu odbiorcy. Jeśli masz zatem małą firmę, zatrudniasz kilku pracowników i bardzo chciałbyś się zareklamować, wypromować swoją działalność, porozmawiać z kolegami z branży oraz klientami, targi branżowe są zdecydowanie dobrym pomysłem. Najprostszym sposobem na sprawdzenie, kiedy i gdzie odbywają się interesujące nas targi, jest poszukanie informacji w Internecie i na Facebooku. Przy okazji warto sprawdzić też w jakich wydarzeniach bierze udział Twoja konkurencja.

DLACZEGO WARTO?

Dzięki uczestnictwu w targach możemy poznać ofertę konkurencji.To, że w danym momencie nasza firma odnosi sukcesy, nie oznacza, że zawsze tak będzie. Konkurencja nie śpi i cały czas dąży do dominacji, sprzedaży coraz lepszych produktów. Na targach warto zapoznać się z ofertą „przeciwnika”.

Możemy poznać osoby, które pomogą nam w rozwoju firmy. Jeśli jesteśmy nową firmą, ale już od samego początku jesteśmy nastawieni na rozwój, to eventy są doskonałą okazją do nawiązania nowych kontaktów biznesowych. Z uprzejmością i serdecznością nawiązujmy rozmowy, dopytujmy, wymieniajmy się wizytówkami. Szukajmy wystawców, którzy doradzą i pomogą zrobić kilka kroków do przodu w rozwoju.

Pierwsze kontakty mogą zaowocować długoletnią współpracą. Pamiętaj, że pierwsze znajomości z czasem mogą przerodzić się w relacje biznesowe.

Targi to doskonała okazja do wyjścia z ofertą do ludzi. Żaden sklep internetowy, żadna reklama w Internecie czy telewizji nie zastąpi rozmowy z potencjalnymi klientami twarzą w twarz. Klient może wtedy zobaczyć Twoje emocje, serce i pasję wkładaną w biznes i zdecydować się na zakup produktu.

Na targach znajdziesz nowego dostawcę albo pracownika. Jeśli borykasz się z niedoborem specjalistów, to wybierz się na targi pracy. Być może tam znajdziesz nowych, dobrze wykwalifikowanych pracowników.

Wystawcy polscy, ale również międzynarodowi. Na targi przyjeżdżają nie tylko wystawcy krajowi, ale również zagraniczni. To zatem doskonała okazja do nawiązania nowych, europejskich kontaktów.

targi 2

Wystawiaj nowe produkty.Targi są doskonałą okazją do zaprezentowania nowych produktów, które udało się zaprojektować w firmie. Przykładem mogą być tutaj targi gier komputerowych w Niemczech. Co roku światowi producenci prezentują wersje demonstracyjne gier, które będzie można kupić kilka miesięcy później.

TRADE SHOW MARKETING

To wszystkie działania marketingowe służące temu, aby odbiorca, widz, klient, uczestnik targów, spośród dziesiątek stoisk wybrał właśnie nasze. Trade show marketing opisuje, co robić, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy podczas wystawy. Specjaliści twierdzą, że układanie strategii prezentacji firmy na targach należy rozpoczynać nie później niż sześć miesięcy przed targami.

A od czego zacząć przygotowania do targów? Najpierw należy określić, co zainteresuje klienta i jaki jest cel udziału naszej firmy wtargach. Celem może być na przykład sprzedaż produktu, znalezienie pracownika, wzrost świadomości marki, zwiększenie ruchu na stronie internetowej, wzrost liczby fanów obserwujących social media.

Kolejnym krokiem jest przygotowanie specjalnej strony internetowej – landingpage, przez którą osoba będzie mogła zakupić nasz produkt zaraz po obejrzeniu wystawy. Oczywiście, klient nie dokona zakupupo wyjściu z hali targowej. Najpierw będzie chciał zapoznać się z różnymi ofertami. A co jeśli Twoja oferta będzie tak przekonująca, że decyzję zakupową dokona na miejscu? Warto mieć zatem przygotowaną stronę internetową z aktualną ofertą i łatwym sposobem kupna.

PRZYGOTOWANIE STANOWISKA

Przygotowanie stanowiska to jeden z ważniejszych elementów strategii trade show marketing. Podstawową zasadą jest oryginalność. Spróbuj się wyróżnić na tle innych. Dobrą metodą jest obejrzenie galerii z poprzednich targów i wystaw. Sprawdź, jak wyglądają stoiska i co się zwykle na nich powtarza. Dodaj coś nowego, oryginalnego. Nie popełniaj błędu innych i spraw, aby Twoje stanowisko różniło się od reszty.

Zacznij od samego kształtu stoiska. Poproś zespół pracowników o jakieś ciekawe pomysły, jak może wyglądać interesująca wystawa. Czy zauważyłeś, że większość osób zakłada stroje biznesowe? A może warto to zmienić? Zastanów się nad innym, ale eleganckim ubraniem.

Daj się znaleźć.Umieść w wybranych elementach hali wskazówki, jak trafić na Twoje stoisko. Pamiętaj, aby były one spójne graficznie, by potencjalni klienci mogli je łatwo skojarzyć.

targi 3

PRÓBA GENERALNA

A gdy masz już opracowaną całą koncepcję trade show marketingu, to zaproś ludzi z poszczególnych działów Twojej firmy do oceny projektu stoiska. Niech wcielą się wgości odwiedzających targi, którzy starają się nawiązać kontakt z osobami na stoisku. Taki trening pozwoli Ci wyeliminować wszystkie błędy i niedociągnięcia. Powodzenia!