Wycena przedsiębiorstwa Jak określić wartość firmy?

Zwiększanie zysków i poszukiwanie nowych możliwości to podstawowe cele przedsiębiorczości w każdym czasie. Obecnie przedsiębiorstwa są często postrzegane jako towary same w sobie. Zainwestowawszy pieniądze w firmę, właściciele oczekują, że w przypadku jej sprzedaży otrzymają je z powrotem, pomnożone przez jej wartość.Usługi wyceny przedsiębiorstw osiągnęły w ostatnich latach szczyt popularności. Przyjrzyjmy się bliżej, jakie zadania mogą wykonywać osoby, które z własnej inicjatywy oceniają firmy i jak działa mechanizm tego procesu.

Czym jest wycena przedsiębiorstwa? Zasady i cele procedury

Wycena przedsiębiorstwa to zespół czynności, które wykonuje profesjonalny rzeczoznawca majątkowy w celu przedstawienia świadomej opinii na temat wartości przedmiotu wyceny na określony dzień w jednostkach pieniężnych. Ekspert analizuje działalność finansową, organizacyjną, technologiczną firmy, bada dynamikę, wyciąga wnioski na temat perspektyw rozwoju i pozycji wśród konkurentów.

Aktywa materialne, niematerialne i prawne w firmie jako element wyceny

Nowoczesne przedsiębiorstwa mają złożoną strukturę. Obok aktywów materialnych, które mają bardzo konkretną wartość (budynki, wyposażenie, pojazdy, maszyny, materiały eksploatacyjne, środki trwałe w budowie, grunty itp.), istnieją wartości niematerialne i prawne. Na przykład, prawa autorskie, zarejestrowane znaki towarowe, patenty technologiczne, licencje, reputacja biznesowa firmy.

Każdy składnik aktywów przyczynia się do rozwoju przedsiębiorstwa, dlatego podejście do oceny wartości przedsiębiorstwa musi być kompleksowe. Fachowiec wyliczy to, co wydawałoby się niemożliwe do wyliczenia. Analitykę uzupełniają konkretne wskaźniki finansowe i ekonomiczne, wyprowadzone z formuł matematycznych.

wycena 1

Jak wyceniana jest wartość biznesowa firmy?

Oceny majątku firmy dokonują wykwalifikowani eksperci. Aby sformułować kompetentny i uzasadniony wniosek, wymagane jest specjalne szkolenie. Wycena przedsiębiorstwa składa się z kilku etapów, od poznania biznesu po obliczenia matematyczne.

Etap wstępnyRzeczoznawca i klient uzgadniają zakres, terminy prac i cenę. Ekspert bada firmę, specyfikę jej działalności, zagłębia się w segment rynku, którym ma się kierować.

Etap początkowy. Rzeczoznawca wizytuje obiekt, otrzymuje niezbędną dokumentację, bada dokumenty, a także otwarte źródła, media, bazy danych, gromadzi informacje, które później będą podstawą obliczeń.

Etap analitycznyEkspert prowadzi badania marketingowe rynku, analizuje dotychczasową działalność gospodarczą firmy, przewiduje perspektywy rozwoju, biorąc pod uwagę czynniki, które mogą na to wpływać.

Kluczowy etap. Rzeczoznawca przechodzi do obliczeń krok po kroku. Ustala cenę nieruchomości i ruchomości przedsiębiorstwa, przystępuje do wyceny wartości niematerialnych. Następnie bada wyniki finansowe, bilans, określa rentowność i płynność. Na koniec wylicza poziom kapitalizacji i wyciąga wnioski dotyczące ogólnej kondycji finansowej przedsiębiorstwa. Przygotowuje raport i przekazuje go klientowi. 

wycena 2

Ostateczna liczba budowana jest na podstawie wielodniowych analiz i drobiazgowych obliczeń. Profesjonalista jest zobowiązany do przestudiowania „ton” dokumentacji. Są to dokumenty założycielskie i kilkuletnie sprawozdania księgowe, wnioski biegłych rewidentów oraz szczegółowy raport dotyczący ewentualnych długów firmy i wiele innych dokumentów.

Raport końcowy przygotowywany jest dostosowany do aktualnego stanu otoczenia rynkowego. W swojej pracy ekspert ma prawo kierować się różnymi metodami oceny wartości przedsiębiorstwa.