70:20:10 TE LICZBY PRZYNIOSĄ CI SUKCES!

I wcale nie chodzi o najbliższe losowanie totolotka, ani o idealne proporcje ciała, które pomogą zostać światowej sławy modelką. Chodzi tu o model zdobywania wiedzy. A to w dzisiejszych czasach jest bardzo ważne. Stanie w miejscu nie jest dobrze postrzegane, a chęć rozwoju i zdobywania nowych kwalifikacji ubogaca nas w oczach pracodawców. W związku z tym szkolenia i kursy to coś, co interesuje każdego z nas. Jak efektywnie zdobywać nową wiedzę? Tylko z modelem 70:20:10. Czym jest? Jak się go stosuje? O tym w dalszej części artykułu.

KTO SIĘ NIE ROZWIJA, TEN STOI W MIEJSCU

Podnoszenie kompetencji stało się czymś naturalnym. Podnosimy swoje kwalifikacje, aby dostać podwyżkę, lepsze stanowisko pracy, pochwałę od szefa. Niektórzy zwiększają swoją wiedzę i umiejętności dla samego siebie, dla zabicia nudy po przyjściu z pracy do domu. Dla wielu osób wykonywanie tych samych obowiązków w tej samej pracy staje się wręcz koszmarem. Furtką do nowej, lepszej firmy i nowych obowiązków są nowe umiejętności, dyplom studiów podyplomowych, płatny kurs lub coś podobnego. O ile kiedyś skończenie studiów równało się ze zdobyciem jednego stanowiska pracy i wykonywaniem swoich obowiązków do emerytury, o tyle teraz studia to dopiero „początek” przygody z nauką. Później są studia podyplomowe, kursy, szkolenia etc.

Współcześnie nieustanny rozwój to wartość podstawowa. Co zrobić, aby móc się uczyć rozwijać i jak najpełniej wykorzystać ten proces? Pomocny jest model 70:20:10.

CO OZNACZAJĄ TAJEMNICZE LICZBY?

Po raz pierwszy zestawienia tych liczb użyli w 1996 roku w swojej książce dwaj badacze – Michael M. Lombardo i Robert W. Eichinger. W pozycji The Career Architect Development Planner naukowcy określili model 70:20:10 jako model odzwierciedlający zdobywanie przez nas wiedzy.

70 procent – bo taki przelicznik jest tu stosowany – to wiedza zdobywana w praktyce, w codziennej pracy. To zadania, które są nam powierzane przez przełożonych. To codzienne problemy i trudności, które rozwiązujemy w pracy.

20 procent to tzw. feedback. Informacja zwrotna od przełożonych i współpracowników. Wszystkie rady, polecenia, opinie, które słyszymy od kolegów i koleżanek z pracy. Składa się na to również wymiana wiedzy i uwag z innymi pracownikami, informacja z oceny rocznej pracownika i wysłuchanie uwag klienta.

Z kolei 10 procent to wszystkie kursy, szkolenia, na które uczęszczamy dobrowolnie lub po namowach naszych kierowników i prezesa. Składają się na to również warsztaty, e-learning, certyfikaty, czytanie specjalistycznych książek i artykułów prasowych, studia podyplomowe i zaoczne.

Procent wiedzy

Sposób zdobycia wiedzy

70

Praktyka w pracy

20

Feedback od przełożonych i pracowników

10

Kursy, szkolenia

CO PRACODAWCA POWINIEN ZROBIĆ, ABY PRACOWNIK W PEŁNI KORZYSTAŁ Z MODELU 70:20:10?

Przede wszystkim wyposażyć w potrzebne narzędzia. Są to wszystkie przedmioty, których pracownik używa w swojej pracy: komputer, telefon. Dzięki nimi pracownik każdego dnia nabywa nowych umiejętności, rozwiązuje problemy, zdobywa doświadczenie. A jak podkreślają Lombardo i Eichinger, 70 procent nowej wiedzy zdobywamy dzięki zawodowej praktyce.

Pracodawcy powinni również usprawnić komunikację wewnątrz firmy. Lepsza komunikacja to lepszy feedback. Pracownikom i przełożonym lepiej będzie się dogadać, wysłuchać wzajemnych opinii i uwag.

Przedsiębiorcy powinni też wspierać rozwój swoich podwładnych, rozmawiając z nimi o dodatkowych szkoleniach, kursach, studiach podyplomowych. Jeśli mają taką możliwość, powinni dostosować godziny pracy konkretnego pracownika do odbywających się szkoleń czy warsztatów.

70 20 10 2

ROZWÓJ JEDNEGO SŁUŻY ROZWOJOWI WSZYSTKICH

Jak wspomnieliśmy na początku, rozwój kompetencji jest bardzo ważny. Nowe umiejętności jednego pracownika wpływają na sukces jego, ale również sukces firmy, w której pracuje. Pamiętajmy, że pakiet szkoleń i kursów nic nie da, jeśli pracownik nie będzie miał możliwości wdrażania nowej wiedzy w praktyce. Przełożeni powinni zwracać na to uwagę i zlecać pracownikom inne zadania. Zespół powinien też ze sobą rozmawiać, omawiać trudne zagadnienia. Informacja zwrotna od pracowników, którzy nieustannie szkolą się i poszerzają swoje kompetencje jest niezwykle cenna dla przedsiębiorstwa. Specjaliści są dla każdej firmy motorem napędowym.