70:20:10 – TE LICZBY PRZYNIOSĄ CI SUKCES!
I wcale nie chodzi o najbliższe losowanie totolotka, ani o idealne proporcje ciała, które pomogą zostać światowej sławy modelką. Chodzi tu o model zdobywania wiedzy. A to w dzisiejszych czasach jest bardzo ważne. Stanie w miejscu nie jest dobrze postrzegane, a chęć rozwoju i zdobywania nowych kwalifikacji ubogaca nas w oczach pracodawców. W związku z tym szkolenia i kursy to coś, co interesuje każdego z nas. Jak efektywnie zdobywać nową wiedzę? Tylko z modelem 70:20:10. Czym jest? Jak się go stosuje? O tym w dalszej części artykułu.
KTO SIĘ NIE ROZWIJA, TEN STOI W MIEJSCU
Podnoszenie kompetencji stało się czymś naturalnym. Podnosimy swoje kwalifikacje, aby dostać podwyżkę, lepsze stanowisko pracy, pochwałę od szefa. Niektórzy zwiększają swoją wiedzę i umiejętności dla samego siebie, dla zabicia nudy po przyjściu z pracy do domu. Dla wielu osób wykonywanie tych samych obowiązków w tej samej pracy staje się wręcz koszmarem. Furtką do nowej, lepszej firmy i nowych obowiązków są nowe umiejętności, dyplom studiów podyplomowych, płatny kurs lub coś podobnego. O ile kiedyś skończenie studiów równało się ze zdobyciem jednego stanowiska pracy i wykonywaniem swoich obowiązków do emerytury, o tyle teraz studia to dopiero „początek” przygody z nauką. Później są studia podyplomowe, kursy, szkolenia etc.
Współcześnie nieustanny rozwój to wartość podstawowa. Co zrobić, aby móc się uczyć rozwijać i jak najpełniej wykorzystać ten proces? Pomocny jest model 70:20:10.
CO OZNACZAJĄ TAJEMNICZE LICZBY?
Po raz pierwszy zestawienia tych liczb użyli w 1996 roku w swojej książce dwaj badacze – Michael M. Lombardo i Robert W. Eichinger. W pozycji The Career Architect Development Planner naukowcy określili model 70:20:10 jako model odzwierciedlający zdobywanie przez nas wiedzy.
70 procent – bo taki przelicznik jest tu stosowany – to wiedza zdobywana w praktyce, w codziennej pracy. To zadania, które są nam powierzane przez przełożonych. To codzienne problemy i trudności, które rozwiązujemy w pracy.
20 procent to tzw. feedback. Informacja zwrotna od przełożonych i współpracowników. Wszystkie rady, polecenia, opinie, które słyszymy od kolegów i koleżanek z pracy. Składa się na to również wymiana wiedzy i uwag z innymi pracownikami, informacja z oceny rocznej pracownika i wysłuchanie uwag klienta.
Z kolei 10 procent to wszystkie kursy, szkolenia, na które uczęszczamy dobrowolnie lub po namowach naszych kierowników i prezesa. Składają się na to również warsztaty, e-learning, certyfikaty, czytanie specjalistycznych książek i artykułów prasowych, studia podyplomowe i zaoczne.
Procent wiedzy |
Sposób zdobycia wiedzy |
70 |
Praktyka w pracy |
20 |
Feedback od przełożonych i pracowników |
10 |
Kursy, szkolenia |
CO PRACODAWCA POWINIEN ZROBIĆ, ABY PRACOWNIK W PEŁNI KORZYSTAŁ Z MODELU 70:20:10?
Przede wszystkim wyposażyć w potrzebne narzędzia. Są to wszystkie przedmioty, których pracownik używa w swojej pracy: komputer, telefon. Dzięki nimi pracownik każdego dnia nabywa nowych umiejętności, rozwiązuje problemy, zdobywa doświadczenie. A jak podkreślają Lombardo i Eichinger, 70 procent nowej wiedzy zdobywamy dzięki zawodowej praktyce.
Pracodawcy powinni również usprawnić komunikację wewnątrz firmy. Lepsza komunikacja to lepszy feedback. Pracownikom i przełożonym lepiej będzie się dogadać, wysłuchać wzajemnych opinii i uwag.
Przedsiębiorcy powinni też wspierać rozwój swoich podwładnych, rozmawiając z nimi o dodatkowych szkoleniach, kursach, studiach podyplomowych. Jeśli mają taką możliwość, powinni dostosować godziny pracy konkretnego pracownika do odbywających się szkoleń czy warsztatów.
ROZWÓJ JEDNEGO SŁUŻY ROZWOJOWI WSZYSTKICH
Jak wspomnieliśmy na początku, rozwój kompetencji jest bardzo ważny. Nowe umiejętności jednego pracownika wpływają na sukces jego, ale również sukces firmy, w której pracuje. Pamiętajmy, że pakiet szkoleń i kursów nic nie da, jeśli pracownik nie będzie miał możliwości wdrażania nowej wiedzy w praktyce. Przełożeni powinni zwracać na to uwagę i zlecać pracownikom inne zadania. Zespół powinien też ze sobą rozmawiać, omawiać trudne zagadnienia. Informacja zwrotna od pracowników, którzy nieustannie szkolą się i poszerzają swoje kompetencje jest niezwykle cenna dla przedsiębiorstwa. Specjaliści są dla każdej firmy motorem napędowym.