KONSUMENCIE ZNAJ SWOJE PRAWA

Kupiłeś ostatnio przedmiot, który nagle przestał działać? A może zamówienie online zostało złożone bez twojej zgody? Znajomość przepisów pomoże ci wybrnąć z trudnych i nieudanych transakcji. Warto wiedzieć, że bycie na bieżąco z prawem konsumenckim jest ważne nie tylko dla klientów, ale także dla sprzedawców i usługodawców.

 

kwiecie Konsumencie znaj Przedsiębiorca uaktualniając swoje regulaminy i protokoły postępowania (na przykład w przypadku reklamacji) według obowiązujących ustaw, nie tylko uniknie nieporozumień, ale też polepszy jakość obsługi klienta. Nie zostawi swoich odbiorców bez odpowiedzi lub bez odpowiednich wyjaśnień czy kroków, które w danej sytuacji można podjąć.

W Polsce obowiązuje „Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta”, w której zawarte są również dyrektywy europejskie i aktualizacje. Bieżące informacje prawne oraz pomoc konsumencką można uzyskać za pośrednictwem stron: www.europa.eu, www.uokik.gov.pl oraz u rzecznika praw konsumenta.  Obecnie funkcjonuje ponad 370 miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, którzy udzielają bezpłatnych porad i informacji, prowadzą mediacje, analizują treści umów oraz pomagają sporządzać reklamacje.  W Lublinie biuro  rzecznika powiatowego znajduje się w Starostwie Powiatowym.

5 najważniejszych praw związanych z zakupami:

  1. kwiecie Konsumencie znaj 2Prawo do wymiany lub naprawy wadliwych towarów - jeżeli produkt zakupiony w UE (online lub w sklepie fizycznym) nie odpowiada opisowi w reklamie lub nie działa prawidłowo, kupujący ma prawo do jego bezpłatnej naprawy lub wymiany albo do zwrotu lub obniżenia zapłaconej ceny. Sprzedawca może odmówić zwrotu lub obniżenia ceny, jeśli jest w stanie naprawić produkt lub go wymienić. Prawo to przysługuje przez okres co najmniej dwóch lat od daty zakupu w sklepie lub od dostawy.
  2. Prawo do wsparcia we własnym kraju w przypadku problemów z przedsiębiorcami za granicą - Europejskie Centra Konsumenckie oferują bezpłatne porady i wsparcie osobom nabywającym towary lub usługi od przedsiębiorcy w innym państwie UE.
  3. Prawo do odesłania towarów zakupionych przez internet - nabywca ma 14 dni na zmianę zdania co do zakupu przez internet i wycofanie się z umowy. Towar należy zwrócić w stanie, który pozwala na jego ponowną sprzedaż, aby odzyskać zapłacone pieniądze.
  4. Prawo do uzyskania pełnych informacji na temat kupowanych towarów lub usług -  przedsiębiorstwo, które reklamuje i sprzedaje towary lub usługi w UE, zobowiązane jest udzielić konsumentowi rzetelnych informacji umożliwiających podjęcie przez niego decyzji. Informacja powinna zawierać:charakterystykę produktu, cenę, warunki płatności i dostawy, nazwę i dane kontaktowe sprzedawcy, okres obowiązywania umowy i warunki odstąpienia od umowy. Wszelkie niejasności, w razie potrzeby mogą być interpretowane na korzyść klienta.
  5. Zwrot pieniędzy w ramach europejskiego postępowania w sprawie drobnych roszczeń - jeżeli problemu nie można rozwiązać wspólnie z przedsiębiorcą, ani z pomocą Europejskiego Centrum Konsumenckiego, można skorzystać z postępowania w sprawie drobnych roszczeń. Jest to alternatywa dla tradycyjnych postępowań sądowych. Obecnie można z niej korzystać przy transakcjach internetowych o wartości do 2 tys. euro.