ELEVATOR PITCH PRZEKONAJ I NIE ZANUDŹ

Umawiasz się na wizytę do stomatologa. Przyjeżdżasz na miejsce – to duży, wielopiętrowy budynek. Gabinet stomatologiczny znajduje się na 3 piętrze. Wchodzisz do windy, wciskasz przycisk i wtedy do środka wchodzi Twój dawno niewidziany znajomy ze szkoły. Okazuje się, że on jedzie piętro wyżej, pracuje w tym budynku. Masz dosłownie kilka sekund, aby opowiedzieć mu, czym się w życiu zajmujesz, jak radzą sobie Twoje dzieci i gdzie byłeś na wakacjach. W jaki sposób mu to opowiesz? A jeśli tyle czasu miałbyś na opowiedzenie o ważnym projekcie firmy lub innej realizacji? Tym właśnie jest elevator pitch – to krótka prezentacja dotycząca produktu, pomysłu lub innego projektu firmowego. Jak w kilku zdaniach opowiedzieć o firmie, a przede wszystkim wzbudzić u słuchacza emocje? Dowiesz się tego z naszego artykułu!

 

MAKSIMUM TREŚCI MINIMUM CZASU

Termin elevator pitch lub elevator speech pochodzi z języka angielskiego i oznacza prezentację windową. Winda jest tu oczywiście metaforą – mało prawdopodobne, że ważny projekt firmowy będziemy przedstawiać klientowi właśnie w windzie. Chodzi tu raczej o czas przejazdu windy, który z parteru na najwyższe piętro trwa około 30 sekund. I mniej więcej tyle powinna zajmować elevator pitch. Podczas takiego krótkiego wystąpienia można prezentować swoją osobę, firmę projekt, usługę lub produkt firmy. Prezentacja powinna być zwięzła i przekonująca. Musi zawierać maksimum konkretów, które zmieścimy w kilkudziesięciu sekundach.

9C – ZASADY „PRZEMOWY W WINDZIE”

Tak, zasad określających wzorcową, krótką przemowę jest… aż dziewięć. Stworzył je Amerykanin Chris O’Leary. W poniższych dziewięciu punktach tłumaczy, jaka powinna być idealna elevator pitch, aby wzbudzała emocje, przekazała wszystkie treści i nie zanudziła słuchacza.

1. Zwięzłość (ang. Concise) – jeśli przygotowałeś już swoje przemówienie, ale są w nim zdania, które są zbędne, koniecznie wyrzuć je ze swojej prezentacji. Postaw przede wszystkim na konkrety. Nie stosuj dygresji, które mogą zanudzić słuchacza. Każdym wypowiadanym zdaniem staraj się wzbudzić zainteresowanie słuchaczy.

2. Jasność (ang. Clear) – pamiętaj, że krótka przemowa to nie praca doktorska. Używaj prostych słów, bez nadmiaru specjalistycznego języka. O’Leary radzi, by swoją gotową prezentację przeczytać dziadkom, rodzicom i dzieciom. Jeśli żadne z nich nie będzie miało uwag, jesteś na właściwej drodze.

3. Istotność (ang. Compelling) – w elevator pitch przedstaw tylko to, co najistotniejsze. Twoje dygresje, owszem, mogą być ciekawe i świetnie możesz je przedstawić, jednak w ciągu kilkudziesięciu sekund nie zmieścisz ich w prezentacji razem z esencją Twojego wystąpienia.

4. Wiarygodność (ang. Credible) – zdobądź zaufanie Twoich słuchaczy. Przekonaj ich, że to produkt i firma, którą reprezentujesz jest dla nich najlepszym wyborem.

5. Treściwość (ang. Conceptual) – wystąpienie kieruj do rozumu odbiorcy. Przedstawiaj twarde fakty i rzeczowe argumenty. Nie opowiadaj bajek i nie sprzedawaj marzeń.

6. Konkretność (ang. Concrete) – kluczowym elementem jest konkretność. W elevator pitch mów tylko o konkretach, nie „rozwadniaj” swojej prezentacji. Pamiętaj, że jeśli słuchacza zaciekawi jakiś konkretny aspekt, to będzie mógł o niego zapytać po Twoim wystąpieniu.

7. Stosowność (ang. Customized) – ważne jest, co mówisz i do kogo to mówisz. Postaraj się, aby Twoja prezentacja była dostosowana do konkretnego odbiorcy, brała jego indywidualne cechy i wymagania. Inaczej na Twoją przemowę spojrzy inwestor, inaczej dyrektor firmy, a jeszcze inaczej sekretarka szefa, która umówi Cię na spotkanie z nim.

8. Spójność (ang. Consistent) – ta zasada odnosi się do poprzedniej, w której jest mowa o przygotowaniu różnych wystąpień skierowanych do różnych odbiorców. Ważne jest jednak to, że każda z elevator pitch musi mieć te same informacje bazowe. Pod żadnym pozorem nie wolno podawać innych faktów w każdej z prezentacji.

9. Dialogowość (ang. Conversational) – Twoja prezentacja ma wzbudzić emocje u odbiorcy i zapaść w pamięć. Ma też zrodzić dodatkowe pytania w głowach słuchaczy, które zostaną zadane po wystąpieniu.

elevator 2

INACZEJ PRZEDSTAWIMY SIEBIE, INACZEJ PRODUKT FIRMY

Chris O’Leary przedstawił dziewięć zasad, które można streścić w kilku słowach kluczowych: konkrety, najważniejsze informacje, krótki czas wypowiedzi. A co z informacją? Co tak naprawdę powinno znaleźć się w elevator pitch? O czym powinna mówić? Wszystko zależy od tego, co jest tematem naszej prezentacji. Inaczej będziemy mówić o sobie i swoich zaletach, a inaczej o produkcie, projekcie lub firmie, którą reprezentujemy.

Jeśli przygotowaliśmy prezentację o sobie, na przykład idąc na rozmowę kwalifikacyjną, to warto zacząć od tego, kim jestem z zawodu, co robię obecnie i jakie mam doświadczenie. Pamiętajmy, aby nie zajmować tylko tym wątkiem całej, ekstremalnie krótkiej prezentacji. Po wstępie należy od razu opowiedzieć o swoich atutach, przewadze nad innymi kandydatami i o tym, dlaczego rozmówca powinien postawić właśnie na nas. Warto krótko na koniec powiedzieć o swoich celach zawodowych, planach i zainteresowaniach.

elevator 3

Z kolei jeśli dokonujesz prezentacji produktu, usługi lub podobnego przedsięwzięcia, zacznij od przedstawienia głównej jego idei, a następnie przejdź do krótkiego, rzeczowego opisu. Potem możesz opowiedzieć o odbiorcach produktu i rynku docelowym. Ważne jest, abyś zaznaczył, jakie profity przyniesie rozmówcy wybór prezentowanego przez Ciebie produktu. Kończąc elevator pitch, opowiedz o konkurencji i udowodnij, dlaczego Twoje przedsięwzięcia są lepsze od ich projektów.

elevator 4

BIERZ KARTKĘ I DŁUGOPIS I PISZ!

Skoro wiesz już, jakie cechy powinna spełniać krótka prezentacja i o czym należy w niej powiedzieć, nie pozostaje nic innego, jak wziąć kartkę i długopis i napisać swoje wystąpienie. Średnio elevator pitch trwa kilkadziesiąt sekund i zawiera ok. 200 słów. Napisanego tekstu najlepiej nauczyć się na pamięć, bo nigdy nie wiadomo, czy nie spotkamy w windzie Elona Muska, któremu trzeba się będzie przedstawić i zaprezentować z jak najlepszej strony :)