Czy YouTube to maszynka do zarabiania pieniędzy?

Niech rękę podniesie ten, kto nigdy nie oglądał lub nie słyszał o serwisie internetowym YouTube. Nawet pokolenie, dla którego telewizja jest nadal medium służącym do oglądania filmów, seriali, reklam czy teledysków, słyszało o wspomnianej już platformie. YouTube znają starsi, oglądają go na co dzień ci młodsi. I pomimo że początkowo był to serwis, na którym można było umieścić na przykład film z wakacji, tak po prostu, dla rozrywki i edukacji innych, to teraz serwis stał się dla wielu źródłem informacji, a dla innych utrzymania. Te ostatnie osoby, nazywane youtuberami, nagrywają filmy, które regularnie publikują na swoich kontach. Filmiki oglądane są przez miliony użytkowników, co youtuberom przynosi ogromną popularność oraz pieniądze. Jak można zatem zarobić na YouTube? Przekonajmy się.

WŁASNA MARKA I OKREŚLONA GRUPA ODBIORCÓW

Zarabianie na YouTube to w Polsce wciąż nieco kontrowersyjny temat. W krajach zachodnich oraz w USA nikogo już nie dziwi, że zamieszczając wartościowe filmy na tym serwisie internetowym można prowadzić życie na bardzo wysokim poziomie. Dla wielu osób w naszym kraju własny kanał na YouTube postrzegany jest w kategoriach hobby, sposobu spędzania wolnego czasu, miejsca realizowania i opowiadania o swoich pasjach. Dopiero po głębszym zapoznaniu się z tematyką okazuje się, że polscy youtuberzy również się z niego utrzymują i dzięki temu medium zbudowali swoją wolność finansową.

Oczywiście jeden film nikomu nigdy nie przyniósł ogromnych dochodów. W tej przestrzeni liczy się systematyczność, praca, zaangażowanie oraz ciekawy kontent. Co jest kluczem do sukcesu? Przede wszystkim jest nim zbudowanie własnej marki. Wymaga to czasu, dobrego pomysłu i cierpliwości. Jeśli do tej pory nie miałeś skonkretyzowanego kontentu, to musisz go określić. Ustal, o czym chcesz mówić i co pokazywać na filmach. Może to być na przykład gotowanie, podróże lub gra na instrumencie muzycznym. Pisz scenariusze swoich filmów i wstawiaj je regularnie. To pomoże Ci wyodrębnić grupę odbiorców.

you tube 1

ZARABIAJ NA TYM W CZYM JESTEŚ MISTRZEM

Nie nagrywaj filmików o niczym. Sfokusuj się na jakimś temacie. Film musi mieć skonkretyzowaną zawartość. Nie możesz nagrywać jednego filmu o zbieraniu znaczków, a drugiego o polowaniu na ubrania na wyprzedaży. Swoje hobby zamień w drugą pracę i opowiadaj o nim na swoim kanale. Z pewnością znajdą się osoby, które obejrzą Twoje wideo!

Doskonałymi przykładami są polscy youtuberzy, którzy zaczynali od opowiadania o swoich pasjach, a dzisiaj mają najwięcej subskrybentów (czyli osób, które śledzą ich kanał, oglądają filmy). Na przykład kanał Radka Kotarskiego – Polimaty. To właśnie na tym kanale Radek opowiadał o swojej pasji, która dla niektórych jest nieciekawą dziedziną wiedzy – o historii. Ale opowiadał to w taki interesujący i przekonujący sposób, że każdy film śledziło setki tysięcy osób. Kolejny przykład to kanał Abstrachuje, założony przez Roberta Pasuta, Czarka Jóźwiaka i Rafała Masnego. Chłopaki zamieszczali w sieci filmy, w których rozbawiali swoich widzów błyskotliwością i poczuciem humoru.

Takich przykładów można wymieniać dziesiątki.

Jeśli dobrze czujemy się przed kamerą, mamy ciekawy pomysł i dobry scenariusz swoich filmów, zarabianie na YouTube nie musi być trudne.

KAŻDY DETAL JEST WAŻNY

Coraz bardziej każdy z nas przyzwyczaja się do lepszej jakości obrazu i dźwięku. Takie standardy muszą również spełniać zamieszczane na YouTube filmy. Nie należy przekazywać treści w niskiej jakości i ze słabym dźwiękiem. Jeśli zależy Ci również na zdobywaniu coraz większej widowni, a przez to na zarabianiu, musisz popracować nad kadrami, udoskonalonymi scenami, przejściami pomiędzy ujęciami. To detale, które podświadomie działają na uwagę odbiorcy. Nie zarzucaj też odbiorców reklamami już od pierwszego vloga. Pokaż, że zależy Ci tylko na przekazaniu wiedzy i opowiadaniu o swoim hobby.

you tube 3

INTERAKCJA Z WIDZAMI

YouTube to nie telewizja. W telewizji nie można otrzymywać natychmiastowego feedbacku od widzów. Na YT jak najbardziej. Po umieszczeniu treści każdy może skomentować film, udzielić rad lub po prostu pozdrowić i podziękować za taki kanał. Odpowiadanie na komentarze, lajkowanie ich – interakcja z widzami działa na naszą korzyść. Odbiorcy treści widzą, że angażujemy się w nasz kanał i wysłuchujemy ich rad. Co więcej, stosujmy się do porad widzów. Jeśli przeczytamy: popraw dźwięk, bo słabo słychać, to wypadałoby zainwestować w lepszy mikrofon. Konieczne jest szanowanie opinii widzów, bo bez nich Twój kanał nie będzie mógł zarabiać.

PRZYSTĄP DO PROGRAMU PARTNERSKIEGO

Kiedy zbudowałeś swoją markę, masz już wystarczająco dużą liczbę widzów i utrzymujesz z nimi kontakt, czas zająć się zarabianiem pieniędzy. Pierwszym krokiem jest dołączenie do programu partnerskiego YouTube. Przystępując do niego, zgadzasz się na wyświetlanie reklam w zamian za indywidualnie uzgadnianą sumę. Warunkami przystąpienia jest deklaracja systematycznej pracy nad kanałem, stale utrzymująca się i rosnąca liczba wejść, zaangażowanie i dobry poziom prezentowanych treści. Jeżeli zawiesisz działalność kanału, lub przestaniesz go ulepszać, możesz zostać wyłączony z programu.

FORMY REKLAMY

Reklama, na jaką się decydujemy, zależy od popularności naszego kanału i tematyki prezentowanych treści.

Wyróżnić można:

- pre-roll – krótkie spoty reklamowe trwające najwyżej kilkanaście sekund. Są wyświetlane przed uruchomieniem materiału, a widz nie może ich wyłączyć;

- reklamy wizualne – są umieszczane w rogach ekranu, na którym wyświetlany jest materiał wideo;

- reklamy umieszczane na dolnym pasku wideo – reklama pojawia się w odpowiednim momencie, np. w 2 minucie i 30 sekundzie wyświetlanego filmu;

- reklamy pojawiające się w trakcie filmu – ze względu na to, że przerywają ciągłość pokazu, nie są zbyt popularne.

LINKI AFILIACYJNE

Jednym ze sposobów na zarobek, szczególnie dla początkującego youtubera, są linki afiliacyjne. Zarabianie na nich jest w miarę proste. Youtuber, czyli wydawca afiliacyjny, poleca wybrane produkty w swoich filmach. Następnie zamieszcza linki do wybranych produktów w sklepie internetowym. Od każdej transakcji, która zostanie zrealizowana przez użytkownika po przejściu z linku afiliacyjnego youtuber otrzymuje z góry określoną prowizję od sprzedaży.

Jeśli masz pomysł na swoje filmy i w ciekawy, interesujący sposób będziesz potrafił to przekazać, to YT również może stać się dla ciebie źródłem utrzymania. Oczywiście, nie stanie się to z dnia na dzień. Wielcy youtuberzy, jeśli tak można o nich powiedzieć, budowali swoją publiczność wiele miesięcy. Wytrwałością w dążeniu do celu stworzyli popularne kanały, które przynoszą im dochód.