DIRECT SEARCH TO EFEKTYWNA METODA REKRUTACJI PRACOWNIKÓW

Jeśli masz fach w ręku, będziesz pożądanym pracownikiem – tak zawsze mówili nam nasi rodzice i nauczyciele. I jest w tym wiele prawdy. Dobrze wykwalifikowani pracownicy, specjaliści w swoje branży to dobrze opłacani i chronieni przez firmy pracownicy. Każde przedsiębiorstwa chce mieć takich fachowców w biznesie jak najwięcej. Jednak liczba niezatrudnionych specjalistów nie jest tak duża, aby pracodawcy mieli duży wybór jak w przypadku rekrutacji tradycyjnej. W związku z tym firmy decydują się na inne formy rekrutacji, które mają pomóc w znalezieniu ekspertów w swojej dziedzinie. Jedną z takich metod jest direct search, czyli bezpośrednie poszukiwanie. Na czym ta metoda polega i jak przebiega? Odpowiadamy w dalszej części artykułu.

KLASYCZNA REKRUTACJA

Jak wygląda tradycyjna formuła pozyskiwania nowych pracowników do firmy, większość z nas doskonale wie. Wszystko zaczyna się od zamieszczenia ogłoszenia o pracę na odpowiednich portalach internetowych lub w urzędzie pracy przez dział Human Resources. W ogłoszeniu zamieszcza się informacje jakiego pracownika potrzebujemy, na jakie stanowiska, z jakim doświadczeniem i o jakich kwalifikacjach. Dodatkowo wpisujemy co możemy dać w zamian – atrakcyjne wynagrodzenie, liczne benefity, pracę w młodym zespole. Następnie do firmy spływają CV i listy motywacyjne od wszystkich zainteresowanych kandydatów. Dział HR wybiera te najlepsze, kontaktuje się z wybranymi kandydatami i zaprasza na rozmowę kwalifikacyjną. Osoba, która najlepiej przejdzie cały proces rekrutacyjny i okaże się lepsza od „konkurencji” otrzymuje umowę o pracę.

A JAK TO WYGLĄDA W DIRECT SEARCH?

Zupełnie inaczej wygląda tzw. rekrutacja directowa. O ile w tradycyjnym procesie rekrutacyjnym wrzucasz ogłoszenie w eter i nie wiesz, kto może przysłać CV – zarówno absolwent prawa, chemii albo inżynier po Politechnice, o tyle direct search to sam konkret. Wiesz doskonale gdzie szukać i kogo szukać.

Ta wiedza nie bierze się jednak znikąd. Przed przystąpieniem do poszukiwań trzeba sporządzić szczegółowy profil idealnego pracownika, uwzględniający nie tylko wymagane kompetencje, lecz także cechy osobowości, temperament, postawy jakie przejawia, i wiele innych aspektów, które mają znaczenie dla dobrej rekrutacji.

Direct search polega na szukaniu specjalistów bezpośrednio, to znaczy na wykorzystaniu takich metod, które pozwolą nam na precyzyjne dotarcie do potencjalnego kandydata, spełniającego wszelkie wymagania niezbędne do wykonywania zadań na danym stanowisku.

Metoda direct search jest wykorzystywana przede wszystkim w przypadku poszukiwania kandydatów na stanowisko menadżerskie, jednak w niektórych przypadkach firmy decydują się również na nie podczas poszukiwań osób na inne stanowiska. Tą metodą najczęściej wykorzystuje się podczas poszukiwania jednego pracownika. Rzadziej w przypadku potrzeby zatrudnienia kilku osób.

search 1

JAK PRZEBIEGA DIRECT SEARCH?

Direct search to przede wszystkim analiza konkretnej grupy zawodowej, sprawdzanie nie tylko życiorysów kandydatów, ale również profili innych firm z tej samej branży. Rekruterzy, którzy stosują tę technikę, często konsultują się ze specjalistami z danej dziedziny, a także z osobami, które dobrze znają konkurencyjne firmy.

REKRUTACJA UKRYTA

Rekrutacja direct search to rekrutacja ukryta. Oferty wysyłane są do osób, które mają pracę i nie zawsze szukają nowej. Dlatego takie zadanie powinno się zlecić headhunterowi, czyli osobie, która zajmuje się profesjonalnie wyszukiwaniem specjalistów na konkretne stanowisko. Taka osoba musi świetnie znać branże i wiedzieć, do kogo trafić z propozycją pracy. Czasem można skorzystać z metody direct search samodzielnie.

search 3

ZALETY METODY DIRECT SEARCH

1. Szansa na znalezienie najlepszego kandydata na wolne stanowisko zwiększa się. Dlaczego? Bo sami docieramy bezpośrednio do najlepszych potencjalnego pracowników, którzy spełniają nasze wymagania. Jest większe prawdopodobieństwo, że trafimy na prawdziwego profesjonalistę w swoich fachu niż podczas zwykłej rekrutacji.

2. Oszczędność pieniędzy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zająć się rekrutacją samodzielnie, szukać pracowników i wysyłać do nich bezpośrednio swoją ofertę. Dzięki temu można oszczędzić pieniądze, które wydalibyśmy zlecając zewnętrznej firmie ten proces.

3. Oszczędność czasu. Wysyłając oferty bezpośrednio do kandydatów, którzy spełniają nasze wymagania do pracy na danym stanowisku, oszczędzamy również dużo czasu, jaki musielibyśmy poświęcić na przykład na analizę nadesłanych CV i rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami, którzy okazaliby się nieodpowiedni do wykonywania danych zadań.

Czy warto stosować metodę direct search? Jeżeli zależy nam na jak najszybszym znalezieniu najlepszego specjalisty, z pewnością warto. Dzięki temu proces poszukiwania będzie nie tylko krótszy, lecz także skuteczniejszy, a my zyskamy większe prawdopodobieństwo, że odnajdziemy dopasowanego pracownika, który sprawdzi się na swoim stanowisku.