Jak przeprowadzić launch nowego produktu online?

Stworzyłeś świetny produkt digitalowy i nadszedł czas, aby pokazać go światu. Możesz to zrobić na dwa sposoby. Albo wrzucić produkt do sklepu internetowego i liczyć, że przy okazji klienci się nim zainteresują. Albo sprawisz, że jeszcze przed udostępnieniem produktu otrzymasz zwrot z inwestycji, a klienci będą odliczać godziny do momentu, aż otrzymają ten fantastyczny kurs online, książkę, aplikację czy inny produkt cyfrowy, nad którym tak ciężko pracowałeś. Jak się domyślasz, sugerujemy opcję numer 2. I pokazujemy, jakie kroki należy podjąć, aby launch produktu online zakończył się sukcesem.

Daj się poznać i polubić grupie docelowych konsumentów.

Ludzie chętniej ufają i przekazują swoje pieniądze tym, których znają. Dlatego dwa identyczne produkty będą miały różne wyniki sprzedaży, jeśli jeden będzie od anonimowego wystawcy na popularnym serwisie aukcyjnym, a drugi od marki, która ma osobowość, misję, wiedzę. Zbierz publiczność wokół swojej dziedziny, aby zyskać pozycję eksperta, ale także, aby nadać swojej komunikacji między marką a klientem element człowieczeństwa.

Przede wszystkim zainwestuj w wysokiej jakości content marketing i prowadź bloga na temat swojej pasji i branży, z naciskiem na niszę, której dotyczą Twoje produkty. Załóż grupę na Facebooku i bądź aktywny w innych forach jako doradca. Webinary i spotkania live, które odpowiadają na konkretne pytania konsumentów, cieszą się ogromną popularnością. Jeden dobrze rozreklamowany webinar może przynieść Ci listę kilkuset e-maili do potencjalnych klientów. To najlepsza droga, aby dowiedzieć się, jakie są ich obawy, pokazywać swoje rozwiązania i poinformować o tym, co specjalnego szykujesz w niedługiej przyszłości.

Dobrym sposobem na pokazanie siebie w roli eksperta jest współpraca z innymi branżami. Post na blogu, artykuł sponsorowany, wywiad, wspólna akcja społeczno-marketingowa czy wystąpienie jako prelegent na szkoleniu.

Wniosek: zanim pokażesz produkt, pokaż siebie.

Wybierz najlepszą drogę komunikacji marketingowej dla danego produktu (lub kilka dróg).

Istnieje wiele sposobów i metod na promocję produktu, ale nie musisz wydawać pieniędzy na wszystkie możliwe. Po co inwestować w reklamy na YouTube czy LinkedIn, jeżeli wiesz, że Twoja grupa docelowa nie korzysta z tych platform?

Kieruj się tym, gdzie najwięcej czasu w internecie spędzają Twoi przyszli klienci. Jakie strony obserwują, kto może być dla nich autorytetem w powiązanych branżach. To tam, pokierujesz swoje działania.

Marketing online to nie tylko media społecznościowe, ale także e-mail marketing czy influence marketing. Na podstawie analizy preferencji swojej grupy docelowej wybierz portale i sposoby, za pomocą których będziesz informował o swoim nowym produkcie (webinary, współpraca z influencerem, e-mail marketing itd.)

launch 2

Opracuj strategię i harmonogram działań

Powyższe punkty są elementem rozbudowanej strategii wypromowania nowego produktu online. Zakładając, że masz już gotowy swój cyfrowy produkt i znasz swoją grupę docelową pora na przygotowanie planu promocji. Zacznij od zaktualizowania swojej listy mailingowej i opracowania materiałów tekstowych, graficznych i wideo na potrzeby najbliższych tygodni lub miesięcy przed premierą produktu.

W strategii nie może zabraknąć:

- analizy grupy docelowej

- wybranych kanałów komunikacji

- wybranego stylu komunikacji (humorystyczny/formalny/ciepły itd.)

- harmonogramu działań (webinar, wysyłanie e-maili, posty, konferencje, wypuszczenie strony internetowej, przedsprzedaż, wszelkie działania marketingowe)

- szczegółowego planu i tematyki działań np. webinar na temat wykorzystywania produktu w warunkach domowych, wywiad z influencerem, profit dla klienta, który zakupi produkt w przedsprzedaży (np. niższa cena, dodatkowe materiały) itd.

- określenia zasobów finansowych, czasowych i ludzkich oraz decyzji rekrutacyjnych (np. grafika, montażysty)

- wybranego wskaźnika, który będzie mierzył zasięg i skuteczność działań

Przygotuj landing page dla Twojego nowego produktu

Debiut zasługuje na wielkie wejście i fanfary, dlatego zleć projekt profesjonalnej strony sprzedażowej dedykowanej tylko Twojemu nowemu produktowi. Pamiętaj, że zarówno wygląd wizualny strony, jak i jej treści wpływają na uwagę i ciekawość użytkownika. Nagłówki, grafika, kolory, a także cała komunikacja od pierwszej litery do ostatniego znaku podwyższają lub obniżają liczbę zamówień. Zadbaj o to, aby landing page zawierał:

- przekonujący nagłówek

- adekwatny cytat

- obraz lub wideo wzbudzający emocje

- przedstawienie produktu: dla kogo jest, co zmieni w życiu klienta, jak go zdobyć

- wezwanie do działania

Zadbaj o dodatkowe elementy contentowe, które przybliżą Twój produkt klientom

Treści, w tym opis produktu to po prostu “must have” sprzedaży. Podanie szczegółowych informacji na temat produktu i sposobu, w jaki Twoja idea polepszy życie klientów, rozwiąże ich problemy oraz jak jest funkcjonalna i korzystna jest kluczem do sprzedaży. Pisaliśmy już o tym, dlaczego opis produktu jest ważny. Przypominamy kilka elementów, z których musi się składać, aby był skuteczny:

- angażujący nagłówek zawierający obietnicę lub pytanie

- opis ze słowami kluczowymi pokazujący, w jaki sposób produkt rozwiązuje dany problem

- specyfikacja techniczna

- wezwanie do działania

Na landing page, w mediach społecznościowych lub w e-mailach marketingowych możesz dodatkowo wzmacniać przekonanie do swojego produktu przez nagranie wideo, animację, notatki wizualne czy wreszcie, bezkonkurencyjny w reklamie: storytelling.

Przedstawienie swojego produktu w kontekście, jakiejś historii (w domyśle jako superbohatera) pobudza wyobraźnię i odwołuje się do emocji odbiorcy. Nie przedmioty zostają w pamięci, ale historie i doświadczenia. Pozwól innym dobrze zapamiętać Twój produkt.

Pozwól przetestować produkt i zdobądź dowód społeczny

Dobrym pomysłem w przypadku testów jest współpraca z influencerami, co dodatkowo podwaja szanse na zainteresowanie i zdobycie zaufania przed grupę docelowych konsumentów. Możesz także wylosować ze swojej społeczności kilka osób, które w ramach konkursu otrzymają możliwość testowania produktu np. przez dwa tygodnie. Warunki testowania będą oczywiście uzależnione od rodzaju produktu cyfrowego, jaki oferujesz. Przygotuj ustandaryzowaną ankietę z pytaniami do grupy testerów, ale także poproś ich o otwarte opinie. Zebrane dane pozwolą Ci nie tylko pochwalić się przed światem, że “to działa!”, ale także ulepszyć produkt dzięki nowym sugestiom. Opinie o produkcie zamieść na mediach społecznościowych, w wideo, a już obowiązkowo na landing page.

Cały proces przygotowań do debiutu produktu online zajmuje od kilku miesięcy do kilku tygodni, ale cierpliwość i zadbanie o każdy detal jest trampoliną do satysfakcjonujących wyników sprzedaży. Powodzenia!